Byggahus.se

Huset har gova sättningar

1. M
    Medlem · 13 inlägg

mitmit

Medlem
    Hej

Vi köpte ett hus i våras och har nu upptäckt att vårt hus har stora sättningskador i källarens/gillestugans betongväggar.
    Detta upptäckte vi genom att vi märkte att väggarna i tvättstugan började bubbla. Det visade sig vara målade i hösten 2005 med färg som inte andas. Vi visste att det var gjort nyligen men inte med fel färg. När vi sedan började skrapa bort färgen för att se efter så såg vi stora sprickor i betongen bakom färgen. Man ser klart och tydligt att dom försökt att spackla igen detta. Vi har inte tidigare tänkt på det då det varit bakom skåpsbänkar.

Vi har nu till vår förskräckelse gått och tittat runt på resten av de öppna delarna av betongen invändigt och hittat att man har "spacklart"/putsat och målat över sprickor som går runt nästan hela huset. De delar vi nu ser och som inte är täckta av inreglade väggar, dvs där dom reglat för att sätta dit väggar invändigt i gillerstugan för att få upp saker på väggarna. Dessa sattes upp vid husbyggandet så bakom det vet i inte hur det ser ut. De väggar vi ser är endast 2 väggar målade med plastfärg, de andra väggarna verkar vara målade med färg som andas vilket gjort att vi inte har sett bubblor där.

När vi pratade med ett par grannar om fuktskadan så sa dom att förra ägaren hade visat våra nya grannar ett hörn där dom fått måla extra för att dom såg att färgen släppte. Det är bland annat där vi nu har hittat en större spricka. Jag är dessutom övertygad nu i efterhand att förra ägaren som gjorde om källaren osv själv (eller sonen kan ha gjort det) visste om alla sprickor osv. Det syns då vi ser att det är extra puts där sprickorna är. Det ser man nu när man tittar närmre.

Nu i efterhand kan jag tyvärr erkänna att jag ser dom. Såg inte dom vid husköpet. För ett i vårt fall otränat öga så ser man inte sånt så lätt utan en betongvägg med färg målad direkt på ser lite "pustad" ut överrallt. Men man ser vid närmare granskning att dom har åtgärdat de långa sprickorna som går grunden ca 1,8 upp i betongväggarna.

När vi köpte huset så var det ett par som bjöd över oss. Dom drog sig ur när dom hade tagit dit en besiktingsman för att kolla fuktproblem i en toalett som finns i källaren. Att dom drog sig ur sa både säljaren och mäklaren att dom inte alls förstod vad det hade handlat om utan hänvisade mer till att det var den funktfråga som stod dokumenterad att den behövde utredas vidare på toaletten. Och som då mäklaren menade alla visste om skulle behöva göras om. Anledningen till det var att det var släpp i plastmattan på toaletten. Något som vi själva förstått är ett vanligt problmen i hus med källare och plastmattor. Vi anlitade själva anticimex som också påpekat problemen för säljaren räkning tidigare. Dom sa dock att det räckte att lägga klinker osv istället för plastmattan. Det var det enda som husägaren och mäklaren pratade om att den som drog sig ur hade upptäckt. Vi har dock inte detta på papper. Nu i efterhand så undrar jag lite om dom hade sett något annat. Vet tyvärr inte vem den andra personen var så jag kan inte fråga. Kanske ska jag genom mäklaren fråga om dom kan förmedla kontakten?

Har ni några tips. Så här i efterhand undrar jag om inte säljaren iallafall visste. Vi frågade självklart om det var något annat som säljaren visste om som hade hänt med huset eller som var fel med huset. Vi vet att hon inte var så kunnig själv men det som är gjort är gjort av personer närstående till henne vilket gör att vi är övertygade om att hon själv måste veta om problemet.

Vi borde kanske ha hittat felen? Vi trodde inte att vi hade anledning att anlita någon byggkonsult osv innan köpet utan anlitade endast anticimex en gång till för utökad undersökning av funktfrågor då det var utreglade väggar osv som vi ville att dom undersökt. Dvs det som dom själva rekommenderade skulle undersökas vidare efter att dom anlitats av säljaren för varudeklaration.

Då vi påpekade att vi kommer tvingas göra om badrummet nere så fick vi avdrag på 20 000kr då det beräknades kosta 30 000kr att göra om det.

Huset är byggt 1979 och är av betong i källarplan och sedan trä upptill.

Får snart panik på situtationen.

Tacksam för hjälp

(Tillägg 28 september)
    Efter att ha läst på forumet om grund här så kommer tanknen på att det kanske är tryck från mark som gjort detta. Höjden på stora sprickan runt huset är vad jag kan se i höjd med där marken slutar och väggen blir fri. Dock har vi sprickan i tvättstugan som är nere vid marken. Men den kommer uppifrån och går ner så det är mer en förvärring av sprickan i höjd med där väggen blir fri från mark. Dvs en förvärring känns det som.

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Huset har gova sättningar

Om säljaren inte upplyst om detta så är det ett uppenbart brott mot upplysningsplikten.
    Detta är definitivt värt att driva vidare.

Kontakta säljaren och meddela att ni kommer att begära ersättning för detta dolda fel.
    Anlita en bra advokat som kan driva saken åt er.

Jag vet andra som fått ersättning som varit i samma sits som ni.

3. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Jag är inte så säker på att du har rätt volvo.

Det kan vara ett brott mot upplysningsplikten, men det är nog inte ett uppenbart sådant.

Upplysningsplikten är inte helt enkel att förstå sig på vad gäller husförsäljningar, då den inte regleras i jordabalken, utan gäller avtal i allmänhet. Vad gäller husköp finns ju dock specificerat en omfattande undersökningsplikt för köparen, som går före upplysningsplikten på så sätt att man normalt sätt inte behöver upplysa om fel som borde upptäckas av köparen.

Enligt Christina Hultmark, Upplysningsplikt vid ingående av avtal (Juristförlaget, Stockholm 1993), så gäller upplysningsplikten om följande 4 saker uppfylls:

1. Underlåtenhet att upplysa motparten om ett faktum skulle ha påverkat dennes handlande.

Denna kan nog enkelt sägas vara uppfylld, då du skulle begärt lägre pris eller avstått om du känt till skadan.

2. Parterna anses ha ett underförstått avtal om upplysningsplikt på grund av att den ena parten haft fog att förvänta sig att få viss information.

Detta kan nog också vara uppfyllt.

3. Säljaren måste ha kunnat förutse hur omfattande hans upplysningsplikt är.

Dett kan vara uppfyllt, men känns inte helt självklart eftersom du säger att det är en i dessa frågor okunnig person som sålt.

4. Köparen inte själv kan anses bort skaffa sig kännedom om bristen

Det här är nog den svåra punkten för er. Om ni inte försökt skaffa er kännedom om bristen genom att noggrannt besiktiga huset, och skadorna hade kunnat ses vid en sådan besiktning, så måste inte säljaren upplysa om skadan.

Bara om den inte borde upptäckas vid en noggrann besiktning måste säljaren upplysa om den. Detta känns lite som ett gränsfall eftersom du säger att de åtgärdat skadorna ytligt, men att det ändå går att se skadorna.

Men, i vilket fall som helst ska du förstås undersöka möjligheterna till ersättning, rent moraliskt är det ju ingen tvekam om att hon borde ha berättat om det.

• Laddar…
  4. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Om överspackling av sprickorna skett under säljarens tid som ägare så är det ett allvarligt fel som man försökt dölja och underlåtit att berätta om.

5. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Det som är viktigast i det hela är ju om sättningen FORTSÄTTER eller  har den avstannat för länge sen och sprickor reparerades? ... som man nu brukar göra om man underhåller huset.
    Kontrollera först om sättningen är ett pågående problem eller något gammalt och helt ofarligt idag.
    Är det verkligen ett lägge för panik? :)
    Är det sprickor i puts eller i betong?
    Är det fuktskador i putsen eller är det en riktig genomgående spricka tvärs genom muren? KAN MAN SE samma spricka PÅ UTSIDAN OCKSÅ?
    gaia

6. M
    Medlem · 13 inlägg

mitmit

Medlem

Tack för alla svar.

På ett ställe kan man se att det är en spricka rakt igenom hela betongen. Detta ser man genom att det är en dörr och en trappa vilket gör att man ser både innanför dörren samt utanför dröen hur sprickan går. Jag ska ärligt talat säga att jag inte vet om man ser det runt resten av huset då jag inte har grävt upp något.

Detta gör att jag är övertygad om att det inte bara är putsen utan i betongen problemet är tyvärr.

Om det fortsätter vet jag inte just nu då jag inte ser någon skillnad jämfört med när jag hittade felen. Men att jag hittar fel nu och inte när jag köpte det gör att jag tror att dom var mindre om dom fanns där innan då jag inte hittade några då. Det som var överputsat kom ju fram pga fukt och kanske hände det något när funkten kom in på den väggen som rubbade resten av huset.

7. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Fast bara om man gjort överspacklingen så att det inte går att se skadan alls blir det ett dolt fel.

Det är inte otillåtet att fixa till ytskikten, men det är otillåtet att medvetet helt dölja allvarliga fel utan att upplysa om det.

Det kan vara svårt att visa att den förra ägaren verkligen gjort att man inte kan upptäcka felet vid en noggrann besiktning, om man inte utfört någon besiktning och felet idag är synligt.

Men jag hoppas att det går bra för er.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.