Byggahus.se

Huset 1 månad försenat!

1. B
    Medlem · 14 inlägg

Blaggan79

Medlem
    Jag bygger hus på delad entreprenad. Men husföretaget har tagit kontakt med samtliga entreprenörer och varit den som tillhandahållit med kontrakt och allt som ska göras av entreprenörerna. Jag har bara skrivit under.

NU, i efterhand, efter att huset är 1 månad försenat, så vet jag att i ABS05 så (enligt konsumentverket m.fl.) så kan man i entreprenadkontrakten skriva in om vite/vecka om slutdatumet för arbetet är försenat.

Tyvärr så har inte jag det på något entreprenadkontrakt. Jag känner mig grymt vilseledd av husföretaget vad gäller ABS05. I kontrakten står det att arbetet ska vara slutfört senast 060330 om inte entreprenören kommer överens om annat med beställaren (jag).
    Det stora problemet jag har är att huset är EN månad försenat. Snickaren kommer och går som han vill, han har varit borta hela 5 veckor, sen är han borta de flesta måndagar, torsdagar och samtliga fredagar.

Till saken hör också att jag själv utför visst arbete (spackling, målning av samtliga innerväggar/innertak, dörrfoder, golvsocklar samt taklister.

Till en början så la snickaren över skulden på förseningen på mig, att jag sinkade hans arbete. Detta är något han enbart sa till husföretaget. Till mig har han aldrig sagt det. När jag nu har pratat (skällt ut honom och håller inne 50 % av hans pengar) så erkänner han att det är han som inte hunnit med arbetet och att han ursäktar sig.

Husföretaget har ordnat med extra snickare, även kompenserat mig med målare till de delar där takhöjden är över normala 2.40, så visst, husföretaget är ändå villiga att skynda på jobbet. Men den där snickaren, fy f*n alltså! Han har under april månad varit borta mer än hälften av alla arbetsdagar, han ringde nyss (torsdag em) och sa att han åker hem nu och kommer tillbaka på måndag! Slutbesiktning ska vara på torsdag den 27 april!

Problemet för mig är att jag inte kan slutföra allt jobb jag har för han har inte satt upp samtliga innerväggar/innertak (därför kan jag hålla inne 50% av honom enligt kontraktet).

Jag vill definitivt inte betala hela summan som det står enligt kontraktet, även när han slutfört arbetet, men frågar, är det lagligt att bryta kontraktet som han gör? Och, vad kan jag göra åt detta?

Jag och min sambo med våra två små barn under 4 år, har bott inneboende hos sambons mamma, samt hennes inneboende student, samt sambons bror och flickvän. Detta på 100 kvm... Mina föräldrars lägenhet är överbelamrat med flyttkartonger.

Säg mig, är det någon som varit med om något liknande och vad har man kunnat göra åt saken?

VI STÅR INTE UT LÄNGRE!
    Huset som skulle bli en av ens största och roligaste händelser har blivit till en ren mardröm!

Please, what to do?

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Huset 1 månad försenat!

Det är lätt att vara efterklok, såklart.
    Men jag vädjar till alla andra som står i begrepp att bygga att INTE ACCEPTERA FLERA KONTRAKT!!! (delad entreprenad)
    Har man bara en motpart så har man bara en att skälla på och sätta mot väggen när sådant här uppkommer.

Konsumenttjänstlagen ger er rätt i att få era merkostnader ersatta av den som orsakat förseningen. Ta kvitton på mellanlagring av bohag, extra transporter, hyra eller hotellkostnader. Kräv SKRIFTLIGEN ersättning från byggentreprenören som oftast har ett samordningsansvar avseende tiderna. Och håll såklart inne ett väl tilltaget belopp som skall täcka dina merkostnader.

Risken finns att man börjar skylla förseningarna på andra eller på sena val gjorda av er. Om de inte informerat er om förseningarna omgående när de insett att de inte skulle hinna så har du lite mer som talar för dig i händelse av en juridisk tvist.

Ovanstående är såklart förutsatt att det finns ett skriftligt färdigställandedatum som de lovat att hålla.

3. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Re: Huset 1 månad försenat!

Jag förstår att det just nu känns jobbigt att inte kunna komma in i huset på den tid ni beräknade, men om det nu är frågan om 1 månads försening innan huset är klart så är det tyvärr knappast någon större försening i dessa sammanhang, utan får nog, om allt verkligen är klart till belåtenhet en månad efter utsatt tid, ses som ett relativt smärtfritt byggprojekt.

Jag är ingen expert på juridiken i frågan, men du kan nog som volvo säger undanhålla dina extrakostnader för den månaden som förseningen blev på, men det ska som jag förstår vara frågan om verkliga extrakostnader, som ni fått genom att ni tvingats betala mellanboende under tiden. Ni kan alltså inte såvitt jag förstår begära ersättning för hotell om ni faktiskt inte tvingats ta in på hotell, utan kunnat lösa boendet billigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.