På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
När Husdrömmar tar sig upp till Västerbotten för att följa Erik och Lauras bygge av ett energieffektivt runt hus av halm och lera, då handlar programmet om byggteknik mer än någonsi. Vi får reda på många smaskiga detaljer om hur man kan bygga ett hus ekologiskt, med ovanliga lösningar och material
Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Runt hus av halm och lera
Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Runt hus av halm och lera
Ja det skulle vara intressant att veta vad en halmbal kostade. Golvet lär ha kostat en slant men annars verkar det mesta vara återvunnet, gratis eller relativt billigt material, lättbalkar t.ex.craftsboy skrev:
Halm är nog billigt men deras halm har vart på road trip. Sen har de valt en knepig konstruktion och schaktat en massa. Verkar även som att de byggt en väg.M maxiq skrev:
Att kalla det för ett hus av halm och lera år helt fel anser jag.
Det är ett hus med halm och lera. Stor mängd vanligt material har använts med limträbalkar och plywood.
Hela stommen är dessutom rätt så påkostad de det krävs för husets annorlunda form.
Lera har köpts i pulverform och är inte något man grävt upp på platsen. Halm är även den köpt.
I den komplicerade takkonstruktionen finns plast som övriga hus har för fuktspärr.
Totalt ett hus för ca 4,5 miljoner och troligen svårsålt om man vill sälja.
Det är ett hus med halm och lera. Stor mängd vanligt material har använts med limträbalkar och plywood.
Hela stommen är dessutom rätt så påkostad de det krävs för husets annorlunda form.
Lera har köpts i pulverform och är inte något man grävt upp på platsen. Halm är även den köpt.
I den komplicerade takkonstruktionen finns plast som övriga hus har för fuktspärr.
Ett intressant avsnitt helt klart. Synd att man inte berätta mer om just halm + lera som byggnadsmaterial, mer än att CE-godkänd halm inte brinner så bra och är uppbyggd på ett speciellt sätt.
Hade varit intressant att få veta vilket U-värde de där jättelika fönstren hade, och varför de inte får något nämnvärt kallras? Kanske där en stor del av budgeten hamnade. Står jag framför våra fönster när det är 20 minus, nog känner jag kylan. Och då är våra vanliga 3-glas Elitfönster bara en tredjedel så stora.
Ett kul projekt, synd att man totalt missade att göra program av detta med att vara "helt självförsörjande" samt att de kan värma upp ett normalstort hus i Norrland med två små solfångare på taket, en vinterdag i Norrland. Vi bor i ett ganska välisolerat modernt hus, men kryper det under nollan fördubblas elräkningen i och med att elpatronen måste gå in titt som tätt och hjälpa till när kompressorn inte orkar med. Hade jag vetat att man kunde lösa detta med två solfångare, då hade ju saken varit biff för länge sen, och detta borde ju varit byggnadsstandard för länge sen. Det framgick inte heller hur man hade gjort med ventilationen, var det ett FTX-system? Det måste det väl nästan vara, annars med vanliga ventiler släpper de in en massa iskall luft.
Som vanligt mer frågor än svar, kul att de kunde ta det hela lite piano och bygga när lusten föll på, då hade de gissningsvis inget banklån eller kreditiv i ryggen och en bank som låg på för att få huset färdigbyggt så fort som möjligt. Få förunnat, men kul att det till slut gick vägen.
/S
Hade varit intressant att få veta vilket U-värde de där jättelika fönstren hade, och varför de inte får något nämnvärt kallras? Kanske där en stor del av budgeten hamnade. Står jag framför våra fönster när det är 20 minus, nog känner jag kylan. Och då är våra vanliga 3-glas Elitfönster bara en tredjedel så stora.
Ett kul projekt, synd att man totalt missade att göra program av detta med att vara "helt självförsörjande" samt att de kan värma upp ett normalstort hus i Norrland med två små solfångare på taket, en vinterdag i Norrland. Vi bor i ett ganska välisolerat modernt hus, men kryper det under nollan fördubblas elräkningen i och med att elpatronen måste gå in titt som tätt och hjälpa till när kompressorn inte orkar med. Hade jag vetat att man kunde lösa detta med två solfångare, då hade ju saken varit biff för länge sen, och detta borde ju varit byggnadsstandard för länge sen. Det framgick inte heller hur man hade gjort med ventilationen, var det ett FTX-system? Det måste det väl nästan vara, annars med vanliga ventiler släpper de in en massa iskall luft.
Som vanligt mer frågor än svar, kul att de kunde ta det hela lite piano och bygga när lusten föll på, då hade de gissningsvis inget banklån eller kreditiv i ryggen och en bank som låg på för att få huset färdigbyggt så fort som möjligt. Få förunnat, men kul att det till slut gick vägen.
/S
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
El-värmda fönster?S steve5432 skrev:Ett intressant avsnitt helt klart. Synd att man inte berätta mer om just halm + lera som byggnadsmaterial, mer än att CE-godkänd halm inte brinner så bra och är uppbyggd på ett speciellt sätt.
/S
Har varit med och installerat ett antal sådana.
Ja det kändes mer som ett halmisolerat hus än ett halmhus.optimum skrev:
Att kalla det för ett hus av halm och lera år helt fel anser jag.
Kul med någon som gör något annorlunda. Samtidigt kan jag inte komma ifrån att huset inte alls var klart vilket känns lite tråkigt när man suttit där 1 timme och kollat. Om man får spekulera så var nog SVT's tanke att detta huset skulle varit med för flera säsonger sedan men att husbyggarna inte haft någon absolut deadline hängande över dem vilket medför att det dragit över tiden. Blir lite märkligt att de följer ett hus i 4 år och sedan missar de slutresultatet med några månader. Varför inte lägga det i nästa säsong, eller har det kanske varit så att att det varit någon månad ifrån att varit klart redan 2020 eller rent 2019 så nu hade SVT tröttnat på att vänta?
Givetvis blir det ett återbesök i framtida säsonger men jag gillar och förväntar mig ändå att programmen skall vara mer från ax till limpa.
Givetvis blir det ett återbesök i framtida säsonger men jag gillar och förväntar mig ändå att programmen skall vara mer från ax till limpa.