Byggahus.se

Husdrömmar: Yogashala bland trädkronorna i Hovås

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 706 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Det sjätte avsnittet av Husdrömmar 2020 handlar om Henrik och Lina som bygger ett arkitektritat hus i området Hovås i Göteborg. Huset de bygger är inspirerat av bland annat trädhusen på Bali där man utför yogashala.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Yogashala bland trädkronorna i Hovås

2. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 082 inlägg

Appendix

Husägare
    Gillade huset. Men kändes som att tomten inte alls gjorde huset rätta.

Läge, läge, läge.... och det där var inget läge att kasta upp ett profilhus på.
    Hade det varit vacker kuperad natur runt. Alternativt kust eller ängar.... Då hade jag direkt sagt "wow, snyggaste huset på länge". Nu blev det "jahaja... ja.... Det finns väl inga fina tomter.... ".

• Laddar…
  3. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 460 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Jag gillade också huset! Tror tomten blir bättre när den är klar...
    Undrade lite över poolen dock, den hade varit pricken över i, men den kanske fick kompromissas bort....

4. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 089 inlägg

Excel

Husägare
    Trevligt hus!

5. T
    Medlem · Stockholms län · 688 inlägg

TowaTei

Medlem
    Å vad fint det blev! Riktigt öppet och fritt men utan känsla av djur-i-bur.

6. B
    Allvetare · Stockholm · 8 539 inlägg

b8q

Allvetare
    Snyggt och bra kvalitetstänk. Den som ändå hade 13 miljoner att bygga för!

7. G
    Medlem · 961 inlägg

Ganescha

Medlem
    Finaste huset i serien än så länge! Grattis, verkligen! Men jag kommer aldrig bli kompis med priserna i serien! 13 milj. Helt sjukt mycket pengar för att bo. Hur gör folk? :thinking::cool:

8. joakim_j
    Renoveringsnovis · Stockholm · 777 inlägg

joakim_j

Renoveringsnovis
    Kändes det inte lite som en pust från 70-talets SVT? "Nu när ni bygger ett så fint och dyrt hus, borde ni inte skämmas?" och så en tur till barndomens arbetarklasskvarter för katharsis.

9. J
    Medlem · 193 inlägg

jaronsso

Medlem
    Man driver framgångsrikt en arkitektfirma med stora och kända kunder, ihop med en lyckosam möbeldesign.

Det var uppenbart att pengar verkligen inte var något problem, men det är ju kul det! Alla är olika.
    Huset blev otroligt tilltalande tycker jag.

10. H
    Medlem · 25 inlägg

hemmabäst1

Medlem
    Inget fel alls på huset, men....
    Man säger sig inte vilja kompromissa med något, men en av de viktigaste sakerna då? Läget!!! Skulle det vara nåt, att titta ner på ett par mexitegelvillor?
    Sen får ni ursäkta, men att framställa sig som guds gåva till arkitekturen, att göra något som aldrig gjorts i Sverige tidigare, och vara fostrad i och ha god smak ”eftersom man är arkitekt” (vilket då tydligen inte frun/sambon hade?) osv... I say no more .
    Att kunna kompromissa, det är en konst. Att inte bara damma på med allt det bästa/dyraste.
    Betalar jag verkligen skattemedel till att folk ska ondgöra sig över sina, i högsta grad, I-landsproblem i statlig TV? Typ att det är jobbigt när det enda barnet får tänder samtidigt som man bygger hus.
    Nä, sorry, blev lite för mycket för till och med mig.

11. T
    Medlem · 3 107 inlägg
    Huset var jättefint. Läget var förjävla tråkigt bara. Sen hade jag nog fördelat pengarna annorlunda och inte plöjt så "stora" summor på det dyra materialvalen som t. ex custom made sten tvättställ cedar panel, William Morris tapet mm och allt annat som de inte visade. För det är "kul" för stunden sen så ruttnar man på det som på allt annat och vill förnya igen.
    Hade plöjt mer pengar på tomten samt ett fulldimensionerat kylsystem, custom made screen markiser mm mm.

12. J
    Medlem · 193 inlägg

jaronsso

Medlem
    Jag håller inte med er som ”klagar” över läget riktigt.
    Husen nedtill ser man ju i princip inte annat än om man direkt tittar just rakt ned.
    Tittar man rakt ut, framåt (som man normalt gör), är ju vyn tämligen vidsträckt. Beroende på vad man anser vara vidsträckt. Men för att vara i ett villaområdet är det tämligen god utsikt och väldigt privat läge.
    Huset ligger i övrigt mycket nära havet och granne med golfbanan (en av de bättre adresserna i hela Göteborg), som dessutom är förhållandevis centralt för att vara ett område i Sveriges näst största stad, utan att vara i centrum.
    Att placera huset så, på ett berg, men i ett villaområde, måste vara det ultimata om man vill bo privat, men ändå ha grannar.

Nu är jag ingen expert på något sätt, och smaken är ju som baken, men jag känner till området väldigt väl. Hade man velat bo mer avlägset och ostört i Göteborg med omnejd hade man väl sannolikt kunnat göra det för samma pengar, men då hade man just hamnat mer avlägset, med allt vad det innebär. Inte minst när man har barn. Tomterna som finns just i detta område är mer eller mindre noll, inga och svåra att få tag i.

Det blir liksom lite äpplen och päron när man bara sätter det i relation till en strandtomt på X plats. Jodå. Det är ju fint. Men den tomten finns inte i Hovås att köpa idag. Den finns inte alls i ett såpass ”centralt” villaläge i Göteborg.
    Då måste man längre ut. Mer avlägset. Säkert behöver man byta kommun.

Redigerat 24 feb 2020 21:56
  13. Appendix

Appendix

Husägare
    Problemet är ju 13 miljoner på ett bygge som är nada, silch, nothing.... Mexitegel som utsikt och tråkig barrskog som bara skymmer.
    Jag lägger hellre en miljon på ett hus på en tomt för 12.

Är man så jäkla speciell arkitekt måste man väl ändå leta efter något där arkitektur och natur kan spela ihop. Finns ju ett gäng byggen i detta forum där man gjort precis det, som lekmän. Kolla bara på @villafernstrom De är smarta i sitt val av tomt och husets utformning efter det tomten erbjuder (magi i form av utsikt)

Redigerat 24 feb 2020 21:53
  14. H
    Medlem · 25 inlägg

hemmabäst1

Medlem
    Läget är absolut ingen katastrof, men som tidigare nämnts, ska man nu bygga ett profilhus så... Hade jag 13 milj som övre gräns hade jag nog faktiskt gjort en omfördelning och satsat några av de miljonerna på en annan tomt. Läget kan du aldrig ändra. Hus kan däremot få växa fram, allt måste inte vara tipp topp direkt.

15. Appendix

Appendix

Husägare
    Säger som Karl Pilkington.

Jag bor hellre i grottan med utsikt över slottet.
    Tänk att bo på slottet och varje dag tittar du ut över en tråkig grotta.
    Men när du vaknar i grottan så ser du ett vackert slott varje dag.

Som i detta fall. Bra för mexitegelfolket som fick en fin utsikt iaf. :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.