Byggahus.se

Husdrömmar: Tiny house på hjul

1. Handyman 1
    Medlem · 2 571 inlägg
    Tänkte själv på det,underredet tog nog en ganska stor del av budgeten,gissade först på 60-70k,verkar inte orimligt om man söker på liknande.
    https://vlemmix.se/product/tiny-house-hus-pa-hjul/

• Laddar…
  2. S
    Medlem · 1 363 inlägg
    Många hänger upp sig på frågor om trafiksäkerhet men mitt intryck av hela tiny-house-communityn är att det i slutändan ändå är väldigt få som faktiskt används på ett mobilt sätt.
    Att bygga på hjul blir egentligen bara ett sätt att bo enkelt och billigt på platser av med camping-karaktär och runda eventuella krav på bygglov och liknande samtidigt som man får lite mer huskänsla än man får av en husvagn eller husbil. Skulle vara intressant att få veta hus många gånger ett genomsnittligt Tiny House egentligen flyttas. Skulle bli förvånad om det är mer än en handfull gånger under en livstid.
    Det känns inte heller som att klientelet som väljer att bo i ett Tiny house är den typen som faktiskt köper ett stor dieselslukande pickup som dragbil eller ens tar den körkortsbehörighet som krävs. Snarare att man då anlitar något att genomföra de få flyttarna.

Är man ute efter det verkligt mobila livet så känns ju husvagn eller husbil som det mer passande alternativet

3. J
    Medlem · 14 inlägg
    Man får inte ändra något på själva vagnkonstruktionen. Även fästa lås på vagnen räknas som ändring. Smart lösning, undrade just varför dom valde denna lösning. Men det är ganska smart om man vill köra mycket med det.

Dock så känns det ju rent spontant att dom inte får köra sin vagn på 3,5kg med sina vanliga körkort. Vet inte vilken bil dom ska kunna köra den med. Kanske har danskarna högre viktgräns ? Vet att min sambo fick köra tung lastbil med sitt vanliga körkort(Japan).

Men hur som helst, det flyttas väl ganska sällan. Bra första bygge. Oavsett vad som händer med den så har ju rammen ett värde.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · 9 524 inlägg
    Nä, det är ju BE-kort som gäller. Men ändå otroligt mycket mer flexibelt än om det hade vägt > 3,5 ton.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 14 inlägg
    Sant :) Jag trodde faktiskt inte dom skulle klara det utan några som helst förtillverkade delar.

6. K
    Medlem · Stockholm · 137 inlägg

kardborren

Medlem
    Ett efterfordon får bara köras i 30 km/h, men då har man inga krav på BE-körkort eller besiktning. Är det bromsat får det i princip väga hur mycket som helst. Dessutom kan maxbredden då vara 3,10 cm. Jag skulle välja den lösningen om jag enbart flyttade huset vid ett fåtal tillfällen. Öresundsbron går dock inte, men färjorna fungerar.

• Laddar…
  7. C
    Medlem · 9 524 inlägg
    Men man får väl fortfarande inte överskrida max tillåten dragvikt för dragfordonet? Eller?

8. K
    Medlem · Stockholm · 137 inlägg

kardborren

Medlem
  9. C
    Medlem · 9 524 inlägg
    Visst, men det där är ju vilka krav som ställs på efterfordonet. Det var inte det som var frågan.
    Frågan är om en random personbil får dra hur mycket som helst när man drar ett efterfordon, oavsett bilens begränsning av max släpvagnsvikt, max tågvikt osv.?

10. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 879 inlägg

nimhed

Medlem
    Ja, det tror jag är ok. Om du endast kör i 30km/h anses du inte vara en trafikfara. Om bilen håller för det är en annan fråga

11. D
    Medlem · Dalarna · 13 inlägg

dinos

Medlem
    Precis min tanke! De jobbar inte samtidigt som de bygger, de pluggar inte samtidigt och de har inga barn......
    De har nog aldrig jobbat fysiskt tidigare i hela sitt liv om de tyckte att det där var jättejobbigt men så är de5 väl om man bara är van att sitta framför en dator....Välkomna till verkligheten ;)

• Laddar…
  12. C
    Medlem · 9 524 inlägg
    Blev nyfiken och läste på lite. Det verkar stämma att max släpvagnsvikt osv. formellt inte gäller när man drar ett efterfordon. Intressant. Förvisso har föraren fortfarande ansvar för att fordonskombinationen kan framföras på ett säkert sätt, så den nitiske skulle säkert påstå att den gränsen går vid den maxvikt som dragfordonet är typat för.

Ser bilden framför mig med två glada studenter som kommer stånkande i 30 i en Fiat Punto med ett 5-tons hus på släp. :rofl:

13. J
    Medlem · Stockholms · 93 inlägg

jliljeha

Medlem
    De generösa reglerna för efterfordon är väldigt praktiska för oss som har båt på obromsad, oreggad kärra och kort sträcka mellan upptagningsplats och förvaring.

Slipper ha dyr inreggad kärra som kostar pengar att äga och slipper fundera på just den viktgränsen när jag väljer dragbil! Vår Respo-kärra är tydligt uppmärkt med "Max 40 km/h" men vad den är konstruerad för, i Sverige är det max 30 som gäller.

14. U
    Medlem · 154 inlägg

uffe59

Medlem
    Svensk pappa. Nu skall vi bygga!
    Dansk pappa. Nu skall vi dricka öl!

15. jskoglu6
    Medlem · Gbg · 9 inlägg

jskoglu6

Medlem
    Det är ju så nästan all last görs fast på lastbilar etc. De hade ju dessutom räknat på lasterna. Jag tror deras lösning med råge klarar de laster som kan tänkas uppkomma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.