35 295 läst · 94 svar
35k läst
94 svar
Husdrömmar: Tiny house på hjul
Tänkte själv på det,underredet tog nog en ganska stor del av budgeten,gissade först på 60-70k,verkar inte orimligt om man söker på liknande.Dan_Johansson skrev:
Nu har jag sett programmet, och jag tyckte det blev riktigt bra!
Att killen tröttnade på att bygga och slutade klockan 3 när han kände för det, kanske inte behöver förväxlas med att gå in i väggen..
Planlösningen var ju bland de mer genomtänkta jag sett i pyttehus-sammanhang...
Jag hade velat veta hur stor del av de 230000 kronorna som bestod av själva släpvagnen...
https://vlemmix.se/product/tiny-house-hus-pa-hjul/
Många hänger upp sig på frågor om trafiksäkerhet men mitt intryck av hela tiny-house-communityn är att det i slutändan ändå är väldigt få som faktiskt används på ett mobilt sätt.
Att bygga på hjul blir egentligen bara ett sätt att bo enkelt och billigt på platser av med camping-karaktär och runda eventuella krav på bygglov och liknande samtidigt som man får lite mer huskänsla än man får av en husvagn eller husbil. Skulle vara intressant att få veta hus många gånger ett genomsnittligt Tiny House egentligen flyttas. Skulle bli förvånad om det är mer än en handfull gånger under en livstid.
Det känns inte heller som att klientelet som väljer att bo i ett Tiny house är den typen som faktiskt köper ett stor dieselslukande pickup som dragbil eller ens tar den körkortsbehörighet som krävs. Snarare att man då anlitar något att genomföra de få flyttarna.
Är man ute efter det verkligt mobila livet så känns ju husvagn eller husbil som det mer passande alternativet
Att bygga på hjul blir egentligen bara ett sätt att bo enkelt och billigt på platser av med camping-karaktär och runda eventuella krav på bygglov och liknande samtidigt som man får lite mer huskänsla än man får av en husvagn eller husbil. Skulle vara intressant att få veta hus många gånger ett genomsnittligt Tiny House egentligen flyttas. Skulle bli förvånad om det är mer än en handfull gånger under en livstid.
Det känns inte heller som att klientelet som väljer att bo i ett Tiny house är den typen som faktiskt köper ett stor dieselslukande pickup som dragbil eller ens tar den körkortsbehörighet som krävs. Snarare att man då anlitar något att genomföra de få flyttarna.
Är man ute efter det verkligt mobila livet så känns ju husvagn eller husbil som det mer passande alternativet
Man får inte ändra något på själva vagnkonstruktionen. Även fästa lås på vagnen räknas som ändring. Smart lösning, undrade just varför dom valde denna lösning. Men det är ganska smart om man vill köra mycket med det.S skogstomten skrev:Bultas det fast hör det till vagnens konstruktion och måste då uppfylla olika krav på hållfasthet osv.
Fastsatt med spännband räknas det som en ”last” precis som när du placerar vanlig last på ett släp. Och därmed ska det lastsäkras enligt samma reglemente som vanlig last. Inte olagligt att transportera ”ömtålig” last på släp.
Finns många som gör liknande slags ”påbyggnader/konstruktioner” som spänns fast som last. Har fått förklarat ens man egentligen inte ens får använda fasta spännanordningar typ ”släpvagnslås” för att säkra lasten.
Dock så känns det ju rent spontant att dom inte får köra sin vagn på 3,5kg med sina vanliga körkort. Vet inte vilken bil dom ska kunna köra den med. Kanske har danskarna högre viktgräns ? Vet att min sambo fick köra tung lastbil med sitt vanliga körkort(Japan).
Men hur som helst, det flyttas väl ganska sällan. Bra första bygge. Oavsett vad som händer med den så har ju rammen ett värde.
Ett efterfordon får bara köras i 30 km/h, men då har man inga krav på BE-körkort eller besiktning. Är det bromsat får det i princip väga hur mycket som helst. Dessutom kan maxbredden då vara 3,10 cm. Jag skulle välja den lösningen om jag enbart flyttade huset vid ett fåtal tillfällen. Öresundsbron går dock inte, men färjorna fungerar.
Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för.
https://transportstyrelsen.se/sv/va...fordon/Denna-utrustning-kravs-pa-efterfordon/
https://transportstyrelsen.se/sv/va...fordon/Denna-utrustning-kravs-pa-efterfordon/
Visst, men det där är ju vilka krav som ställs på efterfordonet. Det var inte det som var frågan.K kardborren skrev:
Frågan är om en random personbil får dra hur mycket som helst när man drar ett efterfordon, oavsett bilens begränsning av max släpvagnsvikt, max tågvikt osv.?
Ja, det tror jag är ok. Om du endast kör i 30km/h anses du inte vara en trafikfara. Om bilen håller för det är en annan frågaC cpalm skrev:
Precis min tanke! De jobbar inte samtidigt som de bygger, de pluggar inte samtidigt och de har inga barn......E emmlar skrev:
De har nog aldrig jobbat fysiskt tidigare i hela sitt liv om de tyckte att det där var jättejobbigt men så är de5 väl om man bara är van att sitta framför en dator....Välkomna till verkligheten
Blev nyfiken och läste på lite. Det verkar stämma att max släpvagnsvikt osv. formellt inte gäller när man drar ett efterfordon. Intressant. Förvisso har föraren fortfarande ansvar för att fordonskombinationen kan framföras på ett säkert sätt, så den nitiske skulle säkert påstå att den gränsen går vid den maxvikt som dragfordonet är typat för.nimhed skrev:
Ser bilden framför mig med två glada studenter som kommer stånkande i 30 i en Fiat Punto med ett 5-tons hus på släp.
De generösa reglerna för efterfordon är väldigt praktiska för oss som har båt på obromsad, oreggad kärra och kort sträcka mellan upptagningsplats och förvaring.
Slipper ha dyr inreggad kärra som kostar pengar att äga och slipper fundera på just den viktgränsen när jag väljer dragbil! Vår Respo-kärra är tydligt uppmärkt med "Max 40 km/h" men vad den är konstruerad för, i Sverige är det max 30 som gäller.
Slipper ha dyr inreggad kärra som kostar pengar att äga och slipper fundera på just den viktgränsen när jag väljer dragbil! Vår Respo-kärra är tydligt uppmärkt med "Max 40 km/h" men vad den är konstruerad för, i Sverige är det max 30 som gäller.