Byggahus.se

Husdrömmar: Monopolhuset med granitkeramik i Hjärup

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    I avsnitt tre av Husdrömmar 2020 får vi följa när inredaren och Byggahus-kändisen Sofie Börjesson och hennes make Martin gör en total om- och tillbyggnad av ett gammalt hus i den lilla orten Hjärup utanför Lund.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Monopolhuset med granitkeramik i Hjärup

Redigerat av moderator 4 feb 08:54
    • Svara
  2. P
    Medlem · Nivå 13
    Håller på och kolla på programmet.
    Kommit halvvägs men undrar en sak.
    Är det ok att sätta Underlagspappen nedifrån och upp?
    Vanligtvis går man ju från kant till kant.

• Laddar…
    • Svara
  3. J
    Medlem · Nivå 24
    Äntligen ett program i min smak med innovativa lösningar utfört med professionell hjälp! Gert kom också bättre till sin rätt. Huvuddispositionen är väldigt bra och fångar upp väderstrecken. Alla hus borde byggas så att sovrummen har direkt utgång till ett promenaddäck. Att bygga med homogena väggar av lättbetong är ett överlägset sätt att kombinera inomhusklimat med andra tekniska krav. Granitklinkerna fästes ju direkt på lättbetongen och bör inte skapa fuktproblem som inte byggnadssättet kan hantera. Det framgick inte hur infästningen av plattorna på det gamla huset gjordes, men i princip fungerar de som tegel. Avvattningen kommer dock att bli en källa till problem. Totalentreprenad tycker jag är en tveksam form i fall som detta när beställaren redan har kontakt med en arkitekt. Inte blev det billigare heller.

Tack till Marlén för ett bra och engagerat referat!

PS Till @Pappa1986: Jag tror det var en helklistrad 2-lagstäckning. Då läggs normalt andra skiktet från nock till takfot.

• Svara
  4. a.o.f
    Medlem · Nivå 6
    Trevligt att de behöll trädet.

• Svara
  5. Microkatten
    Medlem · Nivå 14
    Det här bygget tyckte jag blev bra, med moderna men innovativa lösningar, speciellt då fasadbeklädnaden och monopolhus-stilen. Att inredningen gick i tråkiga gråskalan är kanske inte lika roligt, av någon anledning verkar speciellt inredningsdesigners envisas med detta.

Avvattning såg lite tveksam ut, men jag antar det är löst på något att hängrännan kan svämma över. Kan hålla med Gert om att det kanske hade varit bättre att riva det gamla huset, då inget av det användes mer än till en gömd stomme. Teglet kunde återvänts ändå.

Sedan blev det väldigt dyrt, men bra jobbat!

• Laddar…
    • Svara
  6. P
    Medlem · Nivå 13
    Tack för svar men kolla från minut 37 och framåt.
    Där lägger dem första lagret från nock till takfot

• Svara
  7. X
    Medlem Nivå 3
    9 miljoner, vafan :D

• Svara
  8. J
    Medlem · Nivå 24
    Jag observerade inte att det bara var enlagstäckning, men även en sådan (till skillnad från underlagstäckning) läggs i takfallets riktning.

• Laddar…
    • Svara
  9. R
    Medlem · Nivå 18
    18st standard solceller bör inte kosta så mycket över 100k och de borde betala sig på 12-15år.

• Laddar…
    • Svara
  10. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Jag vill veta mer om poolen? Ska börja planera för poolbygge och behöver inspiration och tips.

• Svara
  11. Renhorn
    Medlem Nivå 1
    Ny på forumet så jag har lite dålig koll, men borde det inte finnas någon länk till avsnittet från artikeln? Eller har jag bara missat den?

• Svara
  12. G
    Medlem · Nivå 8
    Men ärligt! 9 MILJONER? Jaja, har man pengar så har man.

• Laddar…
    • Svara
  13. H
    Medlem Nivå 8
    Vad kostar en lika stor tomt i området? Hur stor del av 9miljoner är tomt resp bygge?
    9miljoner låter mycket men det kanske är ett väldigt populärt området med dyra hus?

• Laddar…
    • Svara
  14. Mazen
    Inredare · Nivå 14
    Tomten kostade 3,5

• Svara
  15. P
    Husägare · Nivå 7
    De sa att de köpte för 3.7, planerade on och tillbyggnad för 3.2. Sedan blev det två miljoner dyrare än de räknat med.

• Svara