Byggahus.se

Husdrömmar - jättelik tillbyggnad i Abbekås med solpaneler och vindkraftverk

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    I det åttonde avsnittet av Husdrömmar säsongen 2020 får vi följa när festprissarna Göran och Pippi Skarby gör en jättetillbyggnad på 300 kvm på sitt fritidshus i det gamla fiskeläget Abbekås. De vill flytta dit permanent och behöver mer plats för att kunna husera och umgås med långväga vänner. Inte nog med det, huset ska också vara självförsörjande på el.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar - jättelik tillbyggnad i Abbekås med solpaneler och vindkraftverk

• Laddar…
  2. K
    Medlem · Nivå 3
    Österlen? Lika mycket som det ligger i Malmö.

3. H
    Medlem Nivå 5
    Alltså. Vi slapp relationssnack och annat tjafs men vill ju gärna se ett färdigt hus? Kasst avsnitt, besviken! :thinking:

• Laddar…
  4. J
    Medlem Nivå 3
    • Laddar…
  5. H
    Medlem Nivå 4
    15000 kWt / år Dream on

6. P
    Medlem · Nivå 14
    Förra veckan va det ett riktigt bra avsnitt, detta avsnittet va halvkasst men ser däremot framemot nästa vecka.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · Nivå 24
    Alla som undrar hur en takstol för ett hus utan taksprång kan se ut (och de är ganska många just nu) fick sitt lystmäte tillgodosett. Även om vi inte fick en budgetsummering är jag säker på att byggnadssättet med isolecablock som putsas på båda sidor både är billigt och bra. Suveränt med hänsyn till inomhusklimatet och ur underhållssynpunkt. Blandningen av problemfokus och byggmetoder mellan de olika avsnitten är lärorik. Skönt att se gamla erfarna konsulter i aktion.

8. C
    Medlem Nivå 6
    Det var ju iaf. hyggligt mycket byggteknik i avsnittet

9. joakim_j
    Medlem · Nivå 10
    Jag håller med! Här var det inte så mycket känslotjafs. Jag tyckte att det var ett bra avsnitt!

10. J
    Medlem · Nivå 18
    Energiförbrukningen kanske var något optimistisk, men den måste faktiskt inte varit det. Tänker man att de använder 3000kWh i hushållsel per år så landar det på 30kWh/kvm. De byggde med finja isolerblock och såg ut att vara 400mm block =u 0.12

Så det var ett rätt välksolerqt hus!

Tyckte det med vindkraftverket var rätt intressant också, i synnerhet här nere i flacka Skåne där det faktiskt inte finns allt för mkt som skyddar en från vinden.

OCH vi fick veta energikälla/uppvärmning metod.. Första gången mån tro? :thinking:

Jag förstod tanken i huset, deras vision också men kan la spontant känna att det utan problem kunnat vara 100kvm mindre! :rofl: 5 sällskapsrum (med relaxen inkluderad) är liite overkill :)

11. F
    Medlem · Nivå 14
    Utan att ha sett avsnittet.... självförsörjande på el, hur skulle det gå till med ett gäng solceller och en leksaks-vindmölla? Måste vara ett missförstånd.

• Laddar…
  12. Klaugust
    Medlem · Nivå 11
  13. useless
    Lök. · Nivå 25
    Dom menar nog att dom ska producera minst lika mycket som dom förbrukar per år.

14. F
    Medlem · Nivå 14
    Det gör jag med med skaplig marginal men det kan man ju absolut inte kalla självförsörjande.

15. useless
    Lök. · Nivå 25
    Det är ett underhållningsprogram, inte en instruktionsvideo för solceller i ödrift.

• Laddar…