Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Husdrömmar fälls av granskningsnämnden

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 180 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. T
    Självbyggare · SE4 · 3 063 inlägg
    Var det inte för att undvika såna här missförstånd som mät- och jämförelsevärdet Energiprestanda har tagits fram?

3. O
    Bannad · Stockholm · 7 871 inlägg

Odjuret

Bannad
    Riktigt korkat "misstag" att göra av SVT som de säkerligen var väl medvetna om. Jag är övertygad om att de just valde denna jämförelse för att berätta hur bra ett passivhus är. Hade de nämn ett nybyggt hus som inte är passivhus så skulle siffrorna varit annorlunda.
    En fundering.... hur många sitter med direktverkande el idag och inte har t.ex L/L pump? Eller kanske en brasa någonstans?

4. R
    Medlem · Stockholms · 199 inlägg

Riemann

Medlem
    Hmm, nu kanske du överskattar producenterna på SVT? Den genomsnittliga människan fattar nog betydligt mindre än byggahusbesökaren. Siffrorna lät bra och passade in i storyn-->granska aldrig sånt närmare.

5. O
    Bannad · Stockholm · 7 871 inlägg

Odjuret

Bannad
    F'låt, jag borde veta bättre än att ha så höga tankar om SVT :p

6. Dalbotant
    Medlem · Dalsland · 3 034 inlägg

Dalbotant

Medlem
    Många.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · Dalarna · 687 inlägg

tobbew

Medlem
    Som någon sagt, många gör fortfarande det. Jag känner flera.
    Jag äger två kåkar, den ena är det direktverkande i fortfarande. Ingen snygg lösning, men det är ett parhus med två bostäder och ingen luftvärmepump på marknaden (då, för 10 år sedan) fungerade bra på så små bostäder och all annan installation skulle knappt löna sig. Det är dock rätt bra isolerat, så energibehovet är ganska lågt.
    Men det borde vara värt att undersöka läget igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.