Jag har just börjat bygget av ett nytt sommarhus och kommer bygga det med KL trä stomme. Jag har jämfört med att bygga i trä (traditionellt med lösvirke, sten (leca) och KL och KL har nästintill samma värde som stenen. Vad gäller isolering so är KL trät helt massivt, dvs ingen isolering i själva stommen. Man bygger alltså innifrån och ut. Stomme - reglar + isolering - skiva - panel.
Jag börjar markarbetet inom någon vecka och kommer dokumentera hela bygget från start till mål på instagram så den som vill kan följa och ta del av våra erfarenheter där.
15 944 läst · 70 svar
16k läst
70 svar
Husdrömmar: Bygger massivt trähus med respekt för naturen
-
-
-
7 apr 09:29 #33
Det var ju ett likadant hus med tidigare i serien, intressant att de på nästan exakt samma budget här kan bygga nästan exakt dubbelt så stort..
Fortfarande dyrt, men i detta projekt får de iaf valuta för pengarna! -
Medlem · Västra Götaland · 1 539 inlägg 7 apr 09:377 apr 09:37 #34
-
Medlem · Stockholm · 131 inlägg 7 apr 11:037 apr 11:03 #35
Ja, i det första projektet debiterade snickaren och i detta projekt kunde han sedan bygga på samma sätt i sitt egna hus. Samma arkitekt också.
-
7 apr 11:17 #36
Vad räknade dem med för kvm -pris? -
7 apr 11:34 #37
Jag måste säga att min respekt för Gert som arkitekt och människa har ökat efter att titta på programmen, han gör ett bra och välbalanserat jobb tycker jag- Laddar…
-
7 apr 12:11 #38
Jätte trevligt avsnitt. Vackert hus men jag hade svårt för planlösningen. Långa korridorer är inte min grej känns instängt.
Frågar mig också varför man måste gifta sig mitt i allt. När vi byggde pausade vi resten av livet för att orka med och då hade vi ändå nyckelfärdigt hus. Såg till att vi hade jobb som krävde lagom kraft av oss och ingen semesterresa eller annat som pockar på uppmärksamhet. -
7 apr 14:18 #39
Det är ju inspiration för den som vill skapa något eget men är osäker på sin förmåga. Hänvisar till avsnittet med två ungdomar som tog sig an ett gigantiskt renoveringsobjekt av en gammal skola utan några som helst kunskaper i snickrandets sköna konst. Amen i tabernaklet. -
7 apr 14:28 #40
-
7 apr 14:42 #41
För att det är vad som finns till salu där de vill bo? De kanske inte tycker det är ok med 2+h i pendling till jobbet?
- Laddar…
-
Hep
Garagebyggare- Stockholm
- Villa, 1800-talet
- Medlem okt 2019
- 717 inlägg
- 1 450 gillningar
- 116 bilder
7 apr 14:50 #42- Laddar…
-
Medlem · Västra Götaland · 1 539 inlägg 7 apr 15:467 apr 15:46 #43
Jag kan hitta billigare boende om jag börjar pendla 10 mil om dagen, men det vill jag inte.
Ditt resonemang är inskränkt (obs personligt tyckande, inte alls säkert att du är det), dom flesta bor i hus eller lägenhet för att ha ett boende. Ingen jag känner har köpt eller byggt hus "på spekulation".
- Laddar…
-
Medlem · Halland · 1 447 inlägg 7 apr 18:017 apr 18:01 #44
-
Kjell_G
Medlem- Västra Götalands län
- Villa, 2000-talet
- Medlem jun 2006
- 3 209 inlägg
- 1 180 gillningar
- 876 bilder
7 apr 19:10 #45Tyckte om stora delar av huset men är förvånad av valet att ha badrum en suite (som de franskhatande engelsmännen säger ) och låta fyra barn dela på ett? Ok, har haft hus med badrum och en toalett på lika många barn men då fick man ibland ge avkall på dass Frieden