Byggahus.se

Husdrömmar: Bastu i fokus och tre balkonger på Älgö

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 356 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    När kirurgen Lars och projektledaren Titti bygger hus är det inte mycket som går fel. Tvärtom så löper bygget som smort och så innehåller huset lyckade uppfinningar: Ett diskrum och vattenavrinning som ett vattenfall.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Bastu i fokus och tre balkonger på Älgö

2. T
    Lösvirkesbyggare · Stockholm · 4 040 inlägg

twoody

Lösvirkesbyggare
    Väldigt lite bygg som vanligt, mer info om hus och budget.
    Lite tråkigt program för mig som vill följa själva bygget.

3. J
    Medlem · Blekinge · 8 534 inlägg

justusandersson

Medlem
    Jag tycker också att SVT kunde ge lite mer faktauppgifter på hemsidan. Det tycker jag man kan kräva med tanke på det genomslag som programmet har. Ett minimikrav är att man får reda på vem arkitekten är. Prefablösningen förtjänar också mer uppmärksamhet. Det var positivt att det rörde sig om ett proffsbygge. Förra veckans objekt saknar intresse utom i avskräckande syfte

4. H
    Medlem · Stockholms · 154 inlägg

Höök

Medlem
    Programmet heter Husdrömmar och har aldrig gjort anspråk på något annat. (Men visst, jag tycker också att det blir väl kladdigt emellanåt med stämningsmusik och tårdrypande historier.)
    Som motvikt finns hela avsnitt på Youtube med Grand Design, Restoration House, Restoration Man m.fl. och där sparas det inte på svett och krossade budgetar.
    En hel del teknik också, speciellt i GD där varje hus är special.

5. O
    Medlem · Stockholm · 502 inlägg

olotor

Medlem
    För en gång skull proffsiga byggare som kan kommunicera med byggherren. Låter dyrt med sex miljoner om det bara avsåg bygget? Tomten hade de ju redan.

6. B
    Allvetare · Stockholm · 7 107 inlägg

b8q

Allvetare
    Jag undrar hur den där takavrinningen fungerar vintertid? Jag kan tänka mig att de små öppningarna täcks igen av snö och is så att hela taket blir som en stor bassäng - med risk för fuktskador som följd.

7. M
    Senilingenjör · Skåne · 603 inlägg

mnils

Senilingenjör
    Och jag undrar vem som står och tittar på vattenfallet, är man ute när det regnar går jag in fortast möjligt, inte går jag runt huset för att titta på ett vattenfall!

• Laddar…
  8. S
    Medlem · Uppsala · 308 inlägg

Senior

Medlem
    Personligen förstår jag inte vad deras yrken resp ålder har med bygget att göra. Inte heller tidigare boendeform.

Är det med bara för att SVT anser att det är viktigt och tillför något (?) till programmet...

9. GustavN
    Allvetare · Kronobergslän · 87 inlägg

GustavN

Allvetare
  10. T
    Lösvirkesbyggare · Stockholm · 4 040 inlägg

twoody

Lösvirkesbyggare
    Nu vet inte jag hur mycket sprängning och andra saker som ingår i budgeten men sex miljoner låter väldigt dyrt för 160kvm

11. C
    Medlem · Östergötland · 232 inlägg

Christoffer L

Medlem
    de visade dåligt med bilder/klipp från de andra rummen oxå :(

12. S
    Medlem · Uppsala · 308 inlägg

Senior

Medlem
    Det är som med Microsoft, det är inte en bugg - det är en feature!

• Laddar…
  13. F
    Medlem · Stockholm · 246 inlägg

Frågan

Medlem
    Diskrummet innanför köket var ju praktiskt. Man skulle även kunna stoppa in kyl o frys o skafferi där. Och kanske spisen också att det inte blir massa matos i stora rummet. På så sätt blir finköket alltid rent och snyggt :confused:

• Laddar…
  14. H
    Medlem · Blekinge · 275 inlägg

hemljuvahem86

Medlem
    Vet inte vad jag tycker om detta avsnitt. Ett intressant hus, men utsikten var ju sådär, kändes som om man byggde ett hus på en bergsknalle uppe i norrland.

Vattenfallet kändes som en onödig gimmick, det hade varit häftigare om man kunde njuta av det inifrån huset, via en fondvägg i granit eller något sådant. För dyrt antagligen.

Vardagsrummet kändes trångt och smalt. Gillade inte alls den där väggen vid slutet av köksön, som jag tyckte var onödigt lång och stor. För att få mer luft i huset hade jag absolut tagit bort diskrummet, och köpt två diskmaskiner istället, med det läget vill man ju ha in ljus och utsikt från så många väggar som möjligt, och att offra ett stort allrum + kök för ett diskrum kändes extremt märkligt. Vem vill stänga in sig där egentligen när man har bjudningar?

Om jag hade fått välja hade jag satt en badtunna på någon av terrasserna, men de kanske gillar mer att basta. I övrigt var master bedroom trevligt och ljust med balkong. Dåligt med info om alla de andra rummen, mycket fokus på en massa "onödigt", tycker att huset ska ta det mesta av utrymmet i programmet och inte allt runtomkring.

/Inlägget är rensat av moderator/
    /HLH

Redigerat av moderator 21 feb 2018 10:33
  15. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 826 inlägg

nimhed

Medlem
    Men diskrummet var väl också tvättstuga, vilket innebär att de inte hade frigjort hela den ytan om de skippat diskfunktionen. Tvättstugan hade ju varit kvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.