Byggahus.se

Husdrömmar: Amy och Love återupplivar ödehus i Vinslöv

1. N
    Medlem Nivå 3
    Fönsterna hade kunnat renoveras med originalglas + ljudisoleras. Dessa nya oproportionerliga fönster med breda karmar och mittstolpar förstör tidsandan då huset byggdes. Finns många duktiga firmor i Skåne som varsamt renoverar gamla fönster som på den tiden huset byggdes tillverkades av kärnvirke. Bara fönster med gammalt munblåst glas i är värda en förmögenhet. De hade kunnat tas ut och säljas till intresserad byggnadsvårdare.

Finns riktiga bakelitströmbrytare och strömuttag istället för de som monterats som är gjorda av plast.

Uteplatsen är överdimensionerad.

Isoleringen i väggar och drevningen av fönster ser ut att vara av glasull som inte skall användas i så här gamla hus. Här gäller material som kan buffra och avge fukt av typen cellulosaisolering med semipermeabel fuktspärr.

• Svara
  2. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Jag för allt är ju sant på sociala medier

• Laddar…
    • Svara
  3. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Förstår inte detta gnäll om fönster hela tiden,
    vill man ha nya fräscha fönster som man kan se ut igenom och samtidigt sparar pengar så är det i mitt tycke inte något svårt val.
    Sen håller jag inte med om uteplatsen, jag tycker den är riktigt snygg och inte alls överdimensionerad.

• Svara
  4. N
    Medlem Nivå 3
    Man sparat inte pengar genom att köpa nya fönster. De gamla är dessutom genomskinliga!

• Svara
  5. N
    Medlem Nivå 3
    Man sparat inte pengar genom att köpa nya fönster. De gamla är dessutom genomskinliga!

• Svara
  6. M
    Medlem Nivå 6
    Håller inte med. Kände igen mig lite i de beslut som de ställdes inför och många gånger likt Love så brydde jag mig inte om den ena tapeten eller den andra - så länge det togs ett beslut.

När det kommer till beslut där man har ett intresse så är man tydligare i sin åsikt och faktiskt är med och påverkar.
    Tror också att producenterna förtydligade hennes åsikter lite väl mycket - så jag tror inte det har något att göra med en underdominerad Love eller inte.

• Svara
  7. S
    Medlem Nivå 1
    Är det ingen mer än jag som blev nyfiken på källaren? De sa ju inte ett ord om den.

• Svara
  8. misingen
    Medlem Nivå 2
    Du har ett rätt: kind- och flintpussandet kan vi gärna få slippa.

Sedan har du två fel. 1.) De gamla fönsterna var inte slut. De var inte fula, de var inte spruckna, de var inte ruttna. De saknade tillräckligt ljudisolerande egenskaper. Det hade kunnat åtgärdas på ett eller annat sätt.

2. Man vänjer sig inte vid trafikljud. Man störs mindre av det efter ett tag. Men hjärnan blir ljudkänslig och stressad av att utsättas för kontinuerligt buller.
    (Hur detta tågbuller påverkar är väl diskutabelt. Att bo intill starkt trafikerad väg med tätare buller kan i många fall vara värre. MVh Bodde i fem år 3 meter från väg med ÅDT 7 000 fordon/dygn.
    Fortfarande extremt känslig för ljud trots det var flera år sedan vi flyttade... Och ja, trafikverket bekostade ljudisoleringen av fönster men det var liksom inte tillräckligt. )

Redigerat 15 jan 13:43
    • Svara
  9. N
    Medlem Nivå 3
    • Svara
  10. M
    Medlem Nivå 1
    Uteplatsen blev verkligen kronan på verket. Den hade man velat se mer av:geek::love:

• Svara
  11. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Intressant att vi kan tycka så olika, jag tycker den var hemsk... :crysmile:

• Svara
  12. Abbe W
    Medlem Nivå 5
    Jag har ochså ett liknande hus ock hittar inte bra instruktioner på tillägsisolering på insidan. Vet du var man kan hitta det?

• Svara
  13. C
    Renoverare Nivå 6
    Nä men uppenbarligen har hon fått negativa kommentarer gällande hur hon och hennes man framställs i tv. Hon hade ganska enkelt kunna besvara dessa med att de har vinklats fel i tv - något hon inte gjorde utan sa att det stämde.

• Svara
  14. Abbe W
    Medlem Nivå 5
    Japp, saknas info om främst Källare, Uppvärming och Ventilation.

• Laddar…
    • Svara
  15. J
    Medlem Nivå 1
    Finns inlägg på deras Instagram om den och om vilka som sponsrat...

• Svara