PeterFalun
smakfullt och stilrent, lyckat

• Gilla
LGCarlsson
  • Laddar…
R
B Byggsnyggen skrev:
Hur isolerade man taket?
Lösull det såg man i programmet..

R
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Typiskt sånt snickare gör om man inte uttryckligen ber dem att inte göra det, så det var nog en kommunikationsmiss.
Om du tittar på programmet så har det med rörelsemånen att göra, antagligen har dom följt tillverkarens anvisningar..

• Gilla
NL12345 och 2 till
  • Laddar…
Superfint hus även om inredning inte var i min smak med lite väl mycket furu och avskalat vitt.

Intressant att se ett avsnitt där samarbetet med byggaren verkade flyta på nästan utan konflikter. Ett härligt och positivt avsnitt!

• Gilla
Fågelvägen och 9 till
  • Laddar…
Sekundär-Limträbalkarna som blev synliga hade nog knappast nån betydelse för själva konstruktionen, om man ser hur de fästes med 3st skruvar i var ände bara😆 Behövs inte mycket kraft för att skjuva av ett sådant förband.

Men snyggt hus oberoende! Takläggarna får ett extra plus för mittenbiten som blev en snygg oktagon!

• Gilla
LGCarlsson och 2 till
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Vad var anledningen till generalskarven i golvet? Kunde man inte lagt det löpande?
Massivt furugolv rör sig en del, så det hade nog inte funkat utan skarven.

Jag hängde mest upp mig på att det borde bli en massiv köldbrygga när träbalkarna går utifrån och genom hela huset? Men det kanske inte blir så kallt så länge i Skåne?

• Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Konstigt hur balkarna under taket på utsidan och vissa stolpar är grå medan fasadens trä inte blivit grått än, fattar inte.

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Konstigt hur balkarna under taket på utsidan och vissa stolpar är grå medan fasadens trä inte blivit grått än, fattar inte.
Jag tänker att de balkarna sattes innan taket, och fick en hel del regn på sig innan taket kom på plats, medan fasaden sattes efter taket.

• Gilla
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
Balkarna har varit på plats 1 år längre typ än fasaden?

Men blir grymt nyfiken på Sofia Coppolas hus, det var mycket snyggare. Nån som har mer info om det…?
https://www.solveigfernlund.com/projects/house-in-napa (ignorera certifikatsvarningen)

Väldigt enkelt och avskalat för att vara Sofa Coppolas.

• Gilla
My Saxin och 2 till
  • Laddar…
hon beskrev en sak som jag insåg saknas och det är raka hängrännor! Det går ju inte tänker ni, men det skulle kunna göras om hängrännan består av en innerdel och en ytterdel. Den yttre ändras inte i form och lutning, medan den inre lutar mot stuprören. Möjligen något klumpigare konstruktion.

• Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
Det var i sanning ett coolt hus, det syntes att det var en arkitekt som tänk ut allt. Nackdelen är att alltid är så sjukt fixerat vid vissa val av lösningar. Hängrännor som inte har fall är ju fjanterier. Det är klart att en ränna ska ha fall, det är ju hela idén. Snickaren såg ju så trött ut när hon stod där och tjafsade om en sån sak. Att arkitekter är så fixerade visste vi väl men herregud, det är en sak att dra ett streck på ett papper (och kalla det "unikt") men ett helt annat läge att faktiskt bo i något som fungerar.

Allt hennes outsinliga babbel slutade i nån form av haveri. Hon slog knut på sig själv i att försöka förmedla något ingen annan möjligen kan relatera till. Fick en känsla av att hon mest ville höras och representera sitt varumärke, trodde inte SVT skulle visa referenser (och indirekt ge fri reklam på bästa "sändningtid") för en helt okänd arkitekt, varför gavs det ett sånt utrymme? Vad hade Sofia Coppola med denna husdröm att göra annat än att vara draghjälp för arkitektens varumärke? Mycket oklart men solklart att det kunde fokuserats på nått annat. Förvisso är det ju inte ett byggprogram utan något annat svår definierat. Som lök på laxen saknas det väl bara en annons på hemnet inom kort...

Huset blev ju fint till slut och snickarna gjorde ett superjobb. Brädor som linjerar både från vägg upp till tak tyder på en viss estetik hos snickaren. Samma med takläggaren som lade papptaket, även det visade ju en kompetens utöver det vanliga. Golvet var fantastiskt men, en kopparlist? Usch. Det kunde de löst bättre. Personligen hade jag aldrig accepterat en sån lösning men, det säger också det mesta om henne som byggde. En sån sak var tydligen inte allt viktig medan fungerande hängrännor är jordens undergång?

Hoppas hon ska trivas i huset de tre veckor per år hon kommer vistas där. Övrig tid blir det väl AirBnB får man förmoda.

• Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
K kardborren skrev:
[länk] (ignorera certifikatsvarningen)

Väldigt enkelt och avskalat för att vara Sofa Coppolas.
Underbart!!

• Haha
Christoffer L
  • Laddar…
H hilife skrev:
Fick en känsla av att hon mest ville höras och representera sitt varumärke, trodde inte SVT skulle visa referenser (och indirekt ge fri reklam på bästa "sändningtid") för en helt okänd arkitekt, varför gavs det ett sånt utrymme? Vad hade Sofia Coppola med denna husdröm att göra annat än att vara draghjälp för arkitektens varumärke?
Jag upplevde ungefär samma sak. Hon vill flytta "hem" och behöver etablera sitt namn i Sverige. Var nästan inne på att dra iväg en anmälan till Granskningsnämnden.

Å andra sidan fick jag också känslan av att hon definitivt inte var på väg hem. Det var bara en jäkligt dyr sommarstuga som inom en snar framtid kommer att ligga ute till försäljning.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.