Redigerat av moderator:
Blev rätt besviken när jag såg avsnittet. Takkonstruktionen är ju rätt fräck i tanken men känns inte som något som väcker känslor eller ger något mervärde. Jag såg bara massa balkar i taket.

Tycker överlag att huset såg rätt tråkigt ut. Det ju kan ju också bero på att Solveig inte bott där så mycket/så länge men var inte huset också väldigt tomt på inredning?

Fattade heller inte grejen med havet. Kunde hon ens se det?

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
K
Vad var anledningen till generalskarven i golvet? Kunde man inte lagt det löpande?

• Gilla
MinimalistWannabe
  • Laddar…
Typiskt sånt snickare gör om man inte uttryckligen ber dem att inte göra det, så det var nog en kommunikationsmiss.

• Gilla
  • Wow
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Shit vilken tunn start, hon gick mest omkring och yrade och pladdrade på tomten..blev nästan provocerad av vad lite byggande de valde att visa.

Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Fantastisk kvinna, så härlig inställning till allt. Huset blev riktigt fint.

Brukar aldrig kommentera här, men avsnittet berörde verkligen. Härlig livsresa.

Man märkte att Wingård var imponerad av husets design. Genomtänkt. En riktig husdröm.

• Gilla
Henrinho och 14 till
  • Laddar…
Segaste program jag sett.Hon bara pladdrade och ville vara nostalgisk om barndomen

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Eftersom jag byggt och bor på Österlen blev jag besviken på den trista tomten. Här finns så många att välja på och nog skulle en skymt av havet lyfta även detta hus.

Som fritidshus, vilket det ju är, blev det mycket ljust och trevligt. Jag förstår inte varför rundgång fortfarande inte används oftare. Det var mitt viktigaste krav då jag byggde.

Fint tak. Men jag undrar hur undersidan av taket utomhus kommer att se ut om ett antal år ... som undersidan på min carport? Inte roligt ...

Jag ger ändå huset godkänt 😀.

• Gilla
MinimalistWannabe och 3 till
  • Laddar…
Med tanke på kraven hon hade så förstår jag inte hur hon kunde godkänna spikplattorna mitt på balkarna under taket?!? 🤔
Sen tror jag Gert inte bara var kär i själva huset...

• Gilla
  • Älska
  • Haha
IngemarB och 7 till
  • Laddar…
Hur isolerade man taket?

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
När Solveig Fernlund bygger ett egenritat hus på Österlen på distans från New York, spelar ett komplicerat svävande tak stor roll.

Du kan läsa artikeln här: Husdröm med avancerad takkonstruktion på Österlen
Hur ser ventilation ut till denna tak konstruktion och vad är det för uppvärmning??

Farstatjej90
Direkt när jag läste "avancerad takkonstruktion" så visste jag att Byggahus skulle vara kritiska. Jag blev besviken när jag såg att taket inte var platt för då hade kommentarerna varit ännu roligare...

• Gilla
  • Haha
Kashew och 6 till
  • Laddar…
Inte min stil på hus , men som hantverkare säger jag bara att taket måste varit kul o mecka ihop , underbart när det är tillkrånglat och rejält.
Tror snickarna generellt hade roligt på det bygget.

Golvskarven blev ju tyvärr en ” nu tar vi helg” lösning 😅

HOBBY ARCHITECT
Fint hur taket liksom svävar över huset.

Tycker det känns sådär med ett fyrkantigt hus när vägen som går förbi är lite upphöjd och därför ser men hur fyrkantigt det är och ser då ut som en stor klumpig grej. Men det är väl ok, och planlösningen blir ju som sagt härlig då.

Så härligt när man kan sätta sig på altanens kant. Sånt är alltid lika genialiskt enkelt. Lite väl spartansk inredning och vem vill sitta i en sån stel soffa. Annars ett fint hus och det där verkar vara en riktig alfakvinna. 👍

Men blir grymt nyfiken på Sofia Coppolas hus, det var mycket snyggare. Nån som har mer info om det…?

• Gilla
LGCarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tycker om husmodellen, ganska vanlig.
Fick en känsla om att arkitekten försökte vara lite konstnärlig för att huset skulle bli mer speciellt. Tex färgen på köket ena stunden kom idén från en virkning sen var det helt plötsligt någon sand leksak från barndomen?
Men huset blev bra men passade inte in alls på den tomten.
Sen dom som gnäller på snickaren om golvet har nog aldrig själva lagt golv.

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.