Tack för mycket inspiration och läsvärda trådar! Efter att ha tagit del av olika projekt här är det nu dags för ett lite större arbete på det egna huset, dränering av en tegelkåk från -62 med källare. Vi tar in hjälp för detta men eftersöker kloka reflektioner kring ett par frågor. Offerter har inhämtats från 2 lokala och seriösa entreprenörer med liknande kostnadsförslag, dock har den ena redovisat arbetskostnad 75000 och maskiner, material, transporter 105000, den andra arbete 124000 och maskin, material 56000. Detta genererar helt olika ROT-avdrag med fördel för offerten där kostnaden för arbete är högre. Har någon erfarenhet kring detta och hur det kan skilja så?

Vidare finns radonvärden på ca 200-300 i både källare och bottenplan med topp på 440 över krypgrund i en flygel där det inte finns källare. Huset är aldrig dränerat tidigare. Krypgrunden är inte isolerad i nämnvärd utsträckning. Tankar kring detta och förslag på vettiga kostnadseffektiva åtgärder mottages tacksamt. Hur mycket kan dräneringen tänkas sänka värdena allena? Hur mycket effekt kan en förbättrad passiv ventilation i krypgrunden tänkas ha? Hjälper det med en frånluftsfläkt på skorstenen för att ventilera (öppen spis i rummet med krypgrund)? Idag finns frånluftsfläktar monterat i källare (tvättstuga) samt bottenplan (badrum).

Tack på förhand!

• Gilla
SIL
  • Laddar…
Jag svarar bara på radon biten.
Värden på 2-300 är högre än gränsvärden men inget att vara rädd eg för om tänker lungcancer. Du har tid att tänka igenom och prova olika åtgärder. Det första jag skulle börja med är att få god ventilation i huset , friskluftsventiler.
Finns det blåbetong i huset ? Det kan vara källa eller marken förstås. Att du dränerar grunden tror inte jag påverkar radonet betydligt. Det sipprar in genom sprickor i grunden.

Ta in en offert från en radonsaneringsfirma MEN börja med ventilation i vilket fall måste göras i vilket fall. Dekan ge råd om det. De kan kolla efter blåbetong.
Färskluftsventiler och lite bättre sug i skorstenen kan göra under. När ventilationen fungerar gör en ny mätning.
Vid så låga värden kan du avvakta tills ny mätning gjorts. Om de säger att ni blir sjuka av 300 på några månader/år ljuger de.
om det inte räcker så blir det en radonsug i grunden. Sannolikt.

• Gilla
Löpare
  • Laddar…
G Gornor Ulragh skrev:
Jag svarar bara på radon biten.
Värden på 2-300 är högre än gränsvärden men inget att vara rädd eg för om tänker lungcancer. Du har tid att tänka igenom och prova olika åtgärder. Det första jag skulle börja med är att få god ventilation i huset , friskluftsventiler.
Finns det blåbetong i huset ? Det kan vara källa eller marken förstås. Att du dränerar grunden tror inte jag påverkar radonet betydligt. Det sipprar in genom sprickor i grunden.

Ta in en offert från en radonsaneringsfirma MEN börja med ventilation i vilket fall måste göras i vilket fall. Dekan ge råd om det. De kan kolla efter blåbetong.
Färskluftsventiler och lite bättre sug i skorstenen kan göra under. När ventilationen fungerar gör en ny mätning.
Vid så låga värden kan du avvakta tills ny mätning gjorts. Om de säger att ni blir sjuka av 300 på några månader/år ljuger de.
om det inte räcker så blir det en radonsug i grunden. Sannolikt.
Tack för input!! Vi gör ny mätning efter dessa åtgärder när det blir dags så får vi se om det behövs en sug

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.