Funderar någon på att bygga med Huscompagniet?
Vi har tyvärr gjort det och litat på dem - det största misstag vi gjort i livet.
Det går knappt att i ord beskriva hur mycket problem detta fört med sig.
Bara sedan vi flyttade in i vårt "drömhus", har vi fått lägga ner över 500 timmar för avhjälpande av fel och ändlösa diskussioner. Fortfarande återstår massor....
Flera allvarliga fel handlar om rent fusk / inkompetens, inte bara slarv.
Vi kan inte avråda någon från att köpa av Huscompagniet (då får vi kanske en stämning), men när ni hört vår historia kommer ni säkert att fundera över ert beslut noga.
Att spara några hundra tusen och få livet förstört i flera år - är en mycket dålig affär.
Kontakta oss gärna per mail.
Vi har tyvärr gjort det och litat på dem - det största misstag vi gjort i livet.
Bara sedan vi flyttade in i vårt "drömhus", har vi fått lägga ner över 500 timmar för avhjälpande av fel och ändlösa diskussioner. Fortfarande återstår massor....
Vi kan inte avråda någon från att köpa av Huscompagniet (då får vi kanske en stämning), men när ni hört vår historia kommer ni säkert att fundera över ert beslut noga.
Att spara några hundra tusen och få livet förstört i flera år - är en mycket dålig affär.
Redigerat av moderator:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Beskriv gärna lite mera i detalj.
Har du haft problem så smyg inte med felen. Konkretisera! Det är väl bara att stämma dem.
Catom skrev:Funderar någon på att bygga med Huscompagniet?
Det sägs att danskar är "nordens araber" och i det här fallet är uttrycket väldigt passande.
Redigerat av moderator:
Vi berättar gärna om allt i detalj, men det får bli via mail eller personligt möte.
Kan lova att vi har fog för våra påståenden!
Som vi ser det sysslar HC genom sina underentreprenörer med "trial and error".
Gör fel - försök åtgärda - försök åtgärda - försök igen.......
När man tagit ledigt en halvdag eller mer för 25:e gången efter inflyttning tröttnar man.
HC tar inte sitt övergripande ansvar, man får själv ofta tjafsa med underentreprenörerna.
Känns definitivt inte som man köpt en totalentreprenad......
Underentreprenörerna (tex Uggerly) har hos oss visat upp skrämmande slarv och inkompetens.
Ber om ursäkt om vi sårat någon med "nordens araber".
Vår erfarenhet är att det absolut viktigaste för HC är att slippa ta kostnader, på kundens bekostnad.
Det är ok att diskutera ett fel - så länge HC kan skylla på en underentreprenör.
Projektledningen på vårt projekt har varit horribel. Hade den varit på normal nivå hade de flesta fel undvikits.
Att stämma ett stort företag är kostsamt och tidskrävande. Men visst - vi kommer nog dit, när vi orkar.
Kan lova att vi har fog för våra påståenden!
Som vi ser det sysslar HC genom sina underentreprenörer med "trial and error".
Gör fel - försök åtgärda - försök åtgärda - försök igen.......
När man tagit ledigt en halvdag eller mer för 25:e gången efter inflyttning tröttnar man.
HC tar inte sitt övergripande ansvar, man får själv ofta tjafsa med underentreprenörerna.
Känns definitivt inte som man köpt en totalentreprenad......
Underentreprenörerna (tex Uggerly) har hos oss visat upp skrämmande slarv och inkompetens.
Ber om ursäkt om vi sårat någon med "nordens araber".
Vår erfarenhet är att det absolut viktigaste för HC är att slippa ta kostnader, på kundens bekostnad.
Det är ok att diskutera ett fel - så länge HC kan skylla på en underentreprenör.
Projektledningen på vårt projekt har varit horribel. Hade den varit på normal nivå hade de flesta fel undvikits.
Att stämma ett stort företag är kostsamt och tidskrävande. Men visst - vi kommer nog dit, när vi orkar.
HusCompagniet bygger med konstruktioner som ingen annan (mig veterligen) använder sig av i Sverige idag. Det betyder att det är en oprövad teknik iallafall hos oss. Om det byggs mycket med denna metoden i Danmark kan jag inte uttala mig om. Rent generellt är det sällan lyckat att vara bland de första ut att prova nyheter, speciellt som investeringarna i detta fallet är stora och påverkar privatekonomin mycket.
De har inte heller fullt ut anammat svenska byggregler och praxis vilket kan ställa till det.
För min del skulle jag vara tveksam till att välja en så oprövad metod och aktör i sverige. Jag tror mer på att anlita firmor med mångårigt gott rykte istället för att chansa på dagsländor. Först om ett antal år går det att fullt ut bedöma seriositeten hos HusCompagniet. De har idag lite för dåligt "trackrekord" för att man ska satsa de stora beloppen som en nybyggd villa faktiskt betingar.
De har inte heller fullt ut anammat svenska byggregler och praxis vilket kan ställa till det.
För min del skulle jag vara tveksam till att välja en så oprövad metod och aktör i sverige. Jag tror mer på att anlita firmor med mångårigt gott rykte istället för att chansa på dagsländor. Först om ett antal år går det att fullt ut bedöma seriositeten hos HusCompagniet. De har idag lite för dåligt "trackrekord" för att man ska satsa de stora beloppen som en nybyggd villa faktiskt betingar.
Intressant info, en fråga som egentligen inte hör hemma här, men just som jag läser detta så ser jag i högerkanten en stor reklambild/bilder från HusCompagniet...
Om de nu inte följer svenska byggregler, borde de då få göra reklam på byggahus.se?
Jag anser inte det...
Ber om ursäkt för off-topic, men bara något som slog mig när jag läste tråden och såg reklamen...
Om de nu inte följer svenska byggregler, borde de då få göra reklam på byggahus.se?
Jag anser inte det...
Ber om ursäkt för off-topic, men bara något som slog mig när jag läste tråden och såg reklamen...
Det är väl lite i samma stil som de svenska firmor med "mångårigt gott rykte" som byggde med enstegstätade fasader och sen inte tog ansvar för sina "oprövade" metoder...volvo skrev:HusCompagniet bygger med konstruktioner som ingen annan (mig veterligen) använder sig av i Sverige idag. Det betyder att det är en oprövad teknik iallafall hos oss. Om det byggs mycket med denna metoden i Danmark kan jag inte uttala mig om. Rent generellt är det sällan lyckat att vara bland de första ut att prova nyheter, speciellt som investeringarna i detta fallet är stora och påverkar privatekonomin mycket.
I Danmark finns det ganska många som är nöjda med HusCompagniet enligt denna sida (en form för Trustpilot):
http://www.anmeld-haandvaerker.dk/vishaandvaerker.php?id=51512&kode=HuM5a9w6
Men jag håller dock helt med, man måste uppfylla svenska byggregler.
Kolla gärna in de danska priser och jämför med svenska, det skiller sig en del med svenska priserna dyrare än de danska.
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Hur skulle man kunna få bygglov om man inte följde svenska byggregler? Det tycker jag är en bättre fråga. Vi kan ju inte granska de olika företagens produkter innan vi "godkänner" dem som reklamköpare. Reklam är reklam och har inget med vårt innehåll att göra.Kalasclas skrev:Intressant info, en fråga som egentligen inte hör hemma här, men just som jag läser detta så ser jag i högerkanten en stor reklambild/bilder från HusCompagniet...
Jag anser inte det...
Jag var och besökte deras visningshus i Lund i söndags. Såg väl helt OK ut men visst, man ser att det är 'danskt tänkande', bland annat enbart enkla vägguttag överallt. Mot pristillägg kan man få dubbla uttag. Säljaren var nog att påpeka att även om de använder 100% danska hantverkare så är de godkända / certifierade enligt svenska normer (våtrumsbehörighet etc). Antar att de kan styrka detta med intyg.
Intressant nog var just detta hus "recenserat" i Sydsvenska Dagbladet och fick goda betyg (bedömning gjord av arkitekter m fl).
Kikar man på deras priser för 1.5 plans hus ligger de i Sverige runt 15.500:-/m2 med andra stenhusbyggare ligger ca 3000:- högre per m2. Därtill betalar man tydligen ingenting förrän huset är klart. Det blir ju många tiotusen kronor i uteblivna räntekostnader under byggtiden.
MEN - trots detta känns det inte 100%. Vi skall bygga senare i år men det lutar nog åt något av de mindre svenska stenhusföretagen. Har fått bättre bemötande och vi upplever dess som mer kundvänliga. Därmed inte sagt att Huscompagniet är otrevliga eller så, inte alls. Men det är lite "snabbköpskänsla". Dock skall alla (inkl HC) få en chans att räkna på huset utifrån en detaljerad specifikation som som vi håller på att sammanställa.
Intressant nog var just detta hus "recenserat" i Sydsvenska Dagbladet och fick goda betyg (bedömning gjord av arkitekter m fl).
Kikar man på deras priser för 1.5 plans hus ligger de i Sverige runt 15.500:-/m2 med andra stenhusbyggare ligger ca 3000:- högre per m2. Därtill betalar man tydligen ingenting förrän huset är klart. Det blir ju många tiotusen kronor i uteblivna räntekostnader under byggtiden.
MEN - trots detta känns det inte 100%. Vi skall bygga senare i år men det lutar nog åt något av de mindre svenska stenhusföretagen. Har fått bättre bemötande och vi upplever dess som mer kundvänliga. Därmed inte sagt att Huscompagniet är otrevliga eller så, inte alls. Men det är lite "snabbköpskänsla". Dock skall alla (inkl HC) få en chans att räkna på huset utifrån en detaljerad specifikation som som vi håller på att sammanställa.
Redigerat:
Jag har haft besiktningar såväl på "Säkert vatten" (vattenanslutningar och säkerhet) som på badrummen. Protokollen utvisar att HusCompagniet missuppfattat de svenska byggnormerna. Därtill har deras hantverkare redan brutit upp golven i våtrummen (grovkök och badrum) vid tre olika tillfällen. Felen har bara blivit mer omfattande.
Tyvärr verkar felen vara systematiska, det vill säga att fel utförande valts i samtliga hus som HusCompagniet uppfört. Felen är i huvudsak felaktiga dragningar av vattenrör genom golv i våtutrymmen (badrum och grovkök), vilket inte är tillåtet sedan flera år tillbaka, samt att fallen är fel i våtutrymmena. Så länge någon skada inte uppkommer kommer väl de flesta huskunder inte att märka något men blir det en skada kan man inte påräkna någon ersättning på sin försäkring, eftersom arbetet inte är fackmässigt. På samma sätt kan det bli svårt om huset skall säljas. Att sälja ett hus med felaktiga våtutrymmen påverkar priset med kanske upp till 100-200 000 kr.
Det märkliga är att det inte är billigare för HusCompagniet att bygga fel. Det är bara kunden som drabbas. Varför man ignorerar de svenska reglerna är obegripligt. Är det någon historisk revanschism eller bara ointresse?
HusCompagniet har nu försökt rätta till felen i mitt hus under knappt ett halvårs tid i skrivande stund. Huset går inte att bo i innan felen är åtgärdade. -- Vissa fel har blivit rättade, andra värre. De är inne på fjärde ingreppet i golven i våturymmena. Att de lyckades fylla husets vattensystem med grus har föranlett sex eller sju försök till åtgärd. Men ännu idag är det sand i vattnet som kommer ur kranarna (vattnet blev till sand för att travestera Björn och Bennys "Guldet blev till sand).
Det finns ett flertal andra fel man jag kan inte redogöra för alla. Den som vill kan få del av besiktningsprotokollen (vi är snart uppe i fem olika besiktningar). Klicka på Husmannen, så kommer ni till min meddelandelåda.
Jag gillar idén med danska företag. När det gäller byggen skall de dock hålla sig till LEGO.
Undvik HusCompagniet!
Tyvärr verkar felen vara systematiska, det vill säga att fel utförande valts i samtliga hus som HusCompagniet uppfört. Felen är i huvudsak felaktiga dragningar av vattenrör genom golv i våtutrymmen (badrum och grovkök), vilket inte är tillåtet sedan flera år tillbaka, samt att fallen är fel i våtutrymmena. Så länge någon skada inte uppkommer kommer väl de flesta huskunder inte att märka något men blir det en skada kan man inte påräkna någon ersättning på sin försäkring, eftersom arbetet inte är fackmässigt. På samma sätt kan det bli svårt om huset skall säljas. Att sälja ett hus med felaktiga våtutrymmen påverkar priset med kanske upp till 100-200 000 kr.
Det märkliga är att det inte är billigare för HusCompagniet att bygga fel. Det är bara kunden som drabbas. Varför man ignorerar de svenska reglerna är obegripligt. Är det någon historisk revanschism eller bara ointresse?
HusCompagniet har nu försökt rätta till felen i mitt hus under knappt ett halvårs tid i skrivande stund. Huset går inte att bo i innan felen är åtgärdade. -- Vissa fel har blivit rättade, andra värre. De är inne på fjärde ingreppet i golven i våturymmena. Att de lyckades fylla husets vattensystem med grus har föranlett sex eller sju försök till åtgärd. Men ännu idag är det sand i vattnet som kommer ur kranarna (vattnet blev till sand för att travestera Björn och Bennys "Guldet blev till sand).
Det finns ett flertal andra fel man jag kan inte redogöra för alla. Den som vill kan få del av besiktningsprotokollen (vi är snart uppe i fem olika besiktningar). Klicka på Husmannen, så kommer ni till min meddelandelåda.
Jag gillar idén med danska företag. När det gäller byggen skall de dock hålla sig till LEGO.
Undvik HusCompagniet!
Jag har själv använt detta forum när vi byggde vårt hus så jag får väl dra mitt strå till stacken och säga något om mina erfarenheter.
Vi byggde med Huscompagniet (HC) och blev super nöjda. Materialet de använde var genomgående av hög kvalité samt det danska byggmetoden var t.o.m. bättre i vissa avseende jämfört med den svenska.
Visst förekom det "danska" lösningar men de var inte dåliga bara ovanliga.
Det är naivt att tro att man kan beställa ett hus och sedan komma för att hämta nycklar och hoppas på det bästa. Att bygga hus är både roligt och ansvarskrävande då man måste faktiskt följa byggprocessen oavsett vem man bygger med.
Klart att HC inte var felfria men nämn en husbyggare som gör allt 100 procent rätt.
Jag påpekade på allt som jag tyckte inte var rätt och de rättade till utan några invändningar.
till sist var det några mindre fel kvar men inget allvarligt, bagateller.
Dessa åtgärdades också i efterhand.
Vill ge stort beröm till deras byggledare Jan som var både lyhörd och hjälpsam.
Lägg mycket tid på att gå igenom allt i detalj med de för det danska språket kan leda till vissa missförstånd.
Jag kan varmt rekommendera HC till andra för vi blev nöjda som sagt.
Vi byggde med Huscompagniet (HC) och blev super nöjda. Materialet de använde var genomgående av hög kvalité samt det danska byggmetoden var t.o.m. bättre i vissa avseende jämfört med den svenska.
Visst förekom det "danska" lösningar men de var inte dåliga bara ovanliga.
Det är naivt att tro att man kan beställa ett hus och sedan komma för att hämta nycklar och hoppas på det bästa. Att bygga hus är både roligt och ansvarskrävande då man måste faktiskt följa byggprocessen oavsett vem man bygger med.
Klart att HC inte var felfria men nämn en husbyggare som gör allt 100 procent rätt.
Jag påpekade på allt som jag tyckte inte var rätt och de rättade till utan några invändningar.
till sist var det några mindre fel kvar men inget allvarligt, bagateller.
Dessa åtgärdades också i efterhand.
Vill ge stort beröm till deras byggledare Jan som var både lyhörd och hjälpsam.
Lägg mycket tid på att gå igenom allt i detalj med de för det danska språket kan leda till vissa missförstånd.
Jag kan varmt rekommendera HC till andra för vi blev nöjda som sagt.
Hmm... trots det är detta ditt allra första inlägg på forumet och du registrerade dig denna vecka. Jovisst du kan ha nöjt dig med att bara läsa inlägg men är man lite konspiratoriskt lagd kan man lätt tro att detta är ett inlägg från HC själva.Söder74 skrev:
Nåväl, kul att du är nöjd med ditt hus.