Byggahus.se

Husbygge i egen regi, vad händer sen?

1. N
    Medlem Nivå 5
    Som rubriken antyder bygger vi i egen regi. Vågar nästan påstå att vi passerat halvvägs, åtminstone till inflyttningsfest. Tomt och garage/carport är en annan historia.

Projektet började våren 18 när vi tillsammans med en arkitekt började skissa på husets. Följande år upptogs av att rita huset, välja byggsätt, material och leverantör, samt diverse markarbete. Borrade bla ca 100 meter hål i berg/sten och löste sprängning "inom bekantskapskretsen"

Maj 19 gjorde jag grunden och sen har det rullat på. Nu jobbas det inne med målet att flytta in nästa höst.

Byggandet upptar en orimligt stor del av vårt liv, även om det många dagar är riktigt kul. Utöver själva byggandet ska allt tekniskt redas ut, projektet planeras, material införskaffas mm. Sociala relationer utanför närmaste familjen får stå tillbaka i hopp om att barnen inte ska försummas. Just nu är vårat liv helt enkelt husbygge mm. Detta motiverar vi, för oss själva och andra, med att det är en tillfällig insats för att nå dit vi vill.

Så här 1,5 år in i projektet har jag börjat fundera på hur det kommer att bli när vi når målet och flyttar in, då vi ska njuta av frukten och återgå till det "normala". Vad händer mentalt när man levt och andats husbygge i års tid, och det plötsligt är över. Kan man glädjas fullt ut, eller infinner sig en tomhet?

Måste ju finnas många här som redan varit med om detta. Kanske någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

2. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Först och främst blir du aldrig färdig ;-) Sa en polare till mig.
    Nu 28 år senare så är jag inte klar, det är alltid något man glömt/skitit i och byggt ut typ.
    Men det säger mer om mig :)

När man tagit sig i kragen och gjort en lista och gått i mål i ett rum så känns det rätt skönt.
    Men det är mycket kvar för mig och ett rum har blivit omgjort många gånger, barnrum, föräldrarrum, tonårsrum, tonårsrum igen, bilbanerum och nu kontor.

/Workingclasshero

3. N
    Medlem Nivå 5
    Tack för svar.
    Det ligger säkert en hel del i det du skriver. Ser ändå framför mig att det kommer att bli en stor förändring den dag huset är färdigt för inflyttning.

4. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Absolut, visst blir det en förändring.
    Jag växte upp på mitt sommarställe varje sommar med mormor, och plötsligt stod ett stort hus där för åretruntboende.
    Med 2 små bar uppstod ingen tomhet, tvärtom en stor glädje över att vara hemma.
    Jag kommer den 6 februari 2020 fira 28 år i huset och jag tänker varje dag på hur fint jag bor.
    En stor förändring på bekantskapskretsen blev det, vissa gillade inte att jag byggde hus, medan några hantverkare blev vänner för livet, tufft och lärorikt om vem som var ens riktiga vänner.

Känner du en risk för tomhet kanske du ska glömma en list någonstans..... ;-)

https://www.byggahus.se/forum/threads/droemmen-om-att-bygga-ett-timmerhus-blev-sann.207022/

5. N
    Medlem Nivå 5
    Tack för svar och länken. Kul tråd som jag hade missat. Kul att huset skänkt glädje under så många år. Hoppas vi får lika mycket tillbaka av ansträngningen.

Får nog helt enkelt vänta och se. Borde bli en stor skillnad jämmfört med nu med tanke på hur mycket energi och tid vi lägger på bygget.

6. N
    Medlem Nivå 5
    Måste väl ändå finnas fler som kommit i mål med ett stort bygge som kan dela med sig av hur det blev direkt efteråt?

7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    I början blir det en känsla av overklighet att man verkligen bor där. Det kan kännas förvånande av hur lite ens vardag förändras av att flytta in, personerna närmast och de dagliga rutinerna är ändå samma.
    Tomheten kommer sitta i en vecka typ, sen har fokus flyttats till annat och man får snabbt fullt upp. Efter ni flyttat in kommer tomten som skall fixas etc.

• Laddar…
  8. Jimmy_gbg
    Medlem Nivå 1
    Tjusigt jobbat!

Vi flyttade in i somras efter att ha renoverat min föräldrargård i ca 1 år, jobbade samtidigt men vi räknar att vi har väl lagt kanske 5000-6000 timmar tillsammans, jag, min fru och min pensionerade far. Sedan har vi ytterligare runt 2500 timmar med hanverkare, främst snickare för bärande konstruktioner och så.

Att flytta in var enormt skönt och jag kan fortfarande sitta på kvällarna och njuta av att titta på saker som vi gjort. Tempot går ner ganska mycket när man flyttar in, nu lägger vi kanske 20-30 timmar i veckan på huset, men allt tar mycket längre tid när man flyttat in, eftersom man måste vara rädd om saker, man skräpar ner och förstör ytskikt, så man måste flytta undan grejer och städa hela tiden med.

Huset är från 1770 och vi har försökt behålla känslan av gammalt men ändå bekvämt :D Bytt taket, fasad, tilläggsisolerat, flyttat ingång och trapp invändigt, flyttat kök, badrum, tagit ner väggar, breddat ingångar, lagt golvvärme, gjort om alla golv, innertak och ytskikt, etc.. det mest kan man väl säga.

Resultatet är vi galet nöjda med iallafall och det har varit extremt roligt hela tiden! :)

Allt finns ganska väldokumenterat här:
    https://www.instagram.com/fixarochdonar/

9. N
    Medlem Nivå 5
    Tack för att du delar.
    Låter som ett enormt projekt och som att ni jobbar på rätt flitigt även efter inflyttning. Vi siktar på att göra huset helt färdigt innan inflyttning. Sen kvarstår ändå massor av jobb med tomt, carport och uthus.

Vårt mål är att flytta in nästa höst och vila under vintern innan vi förutsätter ute. Har svårt att föreställa mig hur det kommer att bli. Kanske att det hinner börja klia i fingrarna under vintern.

10. Jimmy_gbg
    Medlem Nivå 1
    Låter som en vettig plan att göra det klart först, är ju som sagt mycket effektivare att renovera när man inte bor där!

Hehe, ja det kommer garanterat klia i fingrarna, är så kul att se utvecklingen och att saker händer hela tiden, så det är svårt att hålla sig still när man väl börjat! :)

Lycka till med bygget!