Byggahus.se

Husbyggandet ökar inte i samma takt som flerbpostäderna

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. Z
    Husspekulant · Nivå 10
    Det är väl egentligen inte så konstigt att flerbostadshusen ökar mer än enfamiljshusen:

- Folk vill bo i storstäderna. Där finns inte mark för villor.

- Sverige har just nu en enorm befolkningsökning driven av människor som i princip inte har några pengar och inte kommer att ha några under överskådlig tid. Dessa kommer inte efterfråga villor.

Tråkig utveckling tycker jag som gillar villor, men den förda politiken får konsekvenser.

Redigerat 9 mar 2017 11:06
  3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Det var en bygglovschef i en storstad som sa till mig att det finns visst mark hos dem, men de stora byggbolagen (som vill maximera sin vinst, inget man kan klandra dem för) väljer att hellre bygga få exklusiva villor på de förhållandevis attraktivaste lägena, än många billiga på lite sämre tomter.

4. F
    Medlem Nivå 2
    Det finns nog många faktorer som spelar in här. Som tidigare nämnts ökad befolkning. En annan är ju bostadsbrist sen flera år tillbaka. Nu försöker man komma ikapp och effektivaste sättet är att bygga flerbostadshuset för att täcka bristen. Sen får jag bilden av att folk generellt inte är lika intresserad av att bo i hus längre. Unga stannar kvar i sina lägenheter till senare i livet osv.

Sen kan jag se en fördel om man blandar in miljödebatten i detta. Det är klart bättre för miljön att folk bor i lägenhet. Något jag själv funderar mkt på ett par år efter att vi skaffade första huset. Så mkt yta, energiåtgång och resurser som går åt för att bara vi ska kunna bo och vistas...

5. B
    Allvetare · Nivå 15
    Inte alls konstigt. Villabebyggelse blir per definition mer utspridd och tar mer yta än flerbostadshus. Därmed ökar behovet av övrig infrastruktur (längre VA-ledningar, bredbandskablar, fjärrvärmenät, fler vägar, fler och längre busslinjer, mer biltrafik, osv). Det är helt enkelt mest miljövänligt OCH mest ekonomiskt att klumpa ihop folk i en tätbebyggd stad istället.

6. Cujo
    Medlem Nivå 6
    Och häri ligger en stor del av problemet!
    Istället för att bara släppa tomter till byggföretag, så borde man släppa tomterna direkt till privatpersoner! Så att var och en kan bygga sitt eget hus!