Hej.
Jag bad mäklare på franchisekedjan ta bort husannonsbild och husannnonstext, första raden
som dyker upp när jag googlar min gatuadress - andra kunder hos firman har fått
detta gjort vid kontroll, men inte jag.

Jag har redan innan detta bett mäklaren ta bort min hus annons på Hemnet mm
så jag vill inte några spår syns på google, när jag i framtiden väljer ny
mäklare - dumt om gammal annonstext syns mm när folk googlar min adress.

Mäklarens kollega har ordnat så annan hus säljare vid sökning på deras
gatuadress på google så är alla spår borttagna - ingen hus annonstext
eller hus bild dyker upp när jag söker på deras gatuadress på google.
Detta efter de sålt sitt hus.

Det finns ingen kontorschef på firman,
men en partner mäklare för firman, säg Pelle. Det är han som tagit bort
alla spår på google att han sålt ett visst hus nära mig, precis
som jag vill ha det. Ska jag be honom om hjälp?
Pelle har även bytt ut sin säljares hus bild så det visar
ett okänt hus på google som inte tillhör säljarens hus.
Hans kollega Erid har gjort likadant - de har bytt ut
hussäljarens foto till ett okänt foto som inte visar det
verkliga huset.

Har ni efter ni sålt fått bort på google spår av den mäklare som
sålde ert hus, så det inte dök upp automatiskt när nån googlar
er adress?
Den mäklare jag valde upptäckte jag hade på deras hemsida
så hade han bredvid de 2 hus han sålde -så saknades min
hus bild under fliken aktuella visningar och
under rubriken hus i område XXX . Hur långe detta pågått vet jag inte.

Om jag väljer ny mäklare i framtiden vill jag iinte
mäklare XXX som jag nu inte vill ha och avslutat engagemanget
så ska det inte synas brevid ny ev mäklare på google.

Mäklaren har också på booli skrivit in ett påhitta bud skett,
så att det står inskrivet en trolig försäljning skett på Booli.
Han vill inte ta bort detta.
Mäklaren hittade en köpare åt mig, där de påhittat
lade ut sitt hus hos mäklarens samma firma,
och mäklaren sa de hade fått ett "bud" som aldrig
annonserades som seriöst på annonssidan med bank id.

svårt när mäklarfirmor inte har kontorschef.

fattar nu får jag leva med det när folk googlar min
gatuadress, det första som syns är annonsbild på mitt
hus med annons text - valkommen till grönska .....

Farstatjej90
Finns EU direktiv som heter typ right to be forgotten du kan använda, Anmäl till IMY för brott mot GDPR, Google har en egen tjänst för borttagning av sökträffar du kan använda

• Gilla
A555 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns EU direktiv som heter typ right to be forgotten du kan använda, Anmäl till IMY för brott mot GDPR, Google har en egen tjänst för borttagning av sökträffar du kan använda
Tack
I brev nämnde jag IMY och rätten bli glömd kände till detta innan men mäklaren har ej gjort något, hans kollegor har för andra kunder tagit bort alla spår på google

Farstatjej90
Men har du anmält till IMY? För dom ringer upp företaget och förklarar reglerna. Det brukar funka.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men har du anmält till IMY? För dom ringer upp företaget och förklarar reglerna. Det brukar funka.
Pratat med dem förra året.
Lång kö. Hjälpte de dig med att ringa upp? Jurister granskar först ärendet

J
Men, det som läggs ut på nätet kommer sannolikt aldrig att "försvinna" då sökmotorer, wayback-machine osv loggar allt. Även om den som ursprungligen la ut informationen tar bort den. Och många av de som loggar är väl inte styrda av EU regler... Så, det är väl en slutsats. Om man tex inte vill exponera sitt hus, lägg inte ut annons utan låt dem använda sin kundbas och ordna försäljning utan annons.

Är det inte så att Booli mfl. också sparar gamla annonser.

För mig är detta en väldigt positiv funktion, man ser om hus legat ute länge till försäljning, vad de annonserats för osv. Om alla hela tiden ville rensa sina digitala spår skulle all googling och AI learning bli värdelös.

Många är "rädda" för att lämna digitala spår och det kan jag förstå, men då får man helt enkelt välja att leva ett skogsmulleliv.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
J
A555 A555 skrev:
Mäklaren har också på booli skrivit in ett påhitta bud skett,
så att det står inskrivet en trolig försäljning skett på Booli.
Han vill inte ta bort detta.
Mäklaren hittade en köpare åt mig, där de påhittat
lade ut sitt hus hos mäklarens samma firma,
och mäklaren sa de hade fått ett "bud" som aldrig
annonserades som seriöst på annonssidan med bank id.
Detta känns ju allvarligt att man lägger in falska bud och falsk information. Det borde ett seriöst företag som Booli kunna hantera och det är absolut en fråga. Givetvis borde Booli visa de korrekta buden - eller om inga bud inkommit visa den informationen.

Att försöka "lura" google och Booli-sökningar för att framtida spekulanter ska tro att annonsering och försäljning gått till på annat sätt än det egentligen gjort borde vara ett skäl att anmäla en mäklare. Det borde gälla både för att lägga in falska budgivningar, eller "sopa igen spår" genom att lägga in falska adresser. Mycket oseriöst beteende som absolut måste uppmärksammas!

• Haha
Namnethär
  • Laddar…
Farstatjej90
A555 A555 skrev:
Pratat med dem förra året.
Lång kö. Hjälpte de dig med att ringa upp? Jurister granskar först ärendet
Man gör en anmälan på deras hemsida, då agerar dom. Att bara ringa då händer inget..

J JohanLun skrev:
då får man helt enkelt välja att leva ett skogsmulleliv.
Nu överdriver du rejält tycker jag. Det finns en väldigt lång glidande skala mellan skogsmullelivet och att kontinuerligt lägga ut varenda liten detalj om sitt liv på så många platser som möjligt.

De flesta kan hitta en passande plats på denna skala utan att behöva välja någon av ytterligheterna.

• Gilla
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Nu överdriver du rejält tycker jag. Det finns en väldigt lång glidande skala mellan skogsmullelivet och att kontinuerligt lägga ut varenda liten detalj om sitt liv på så många platser som möjligt.

De flesta kan hitta en passande plats på denna skala utan att behöva välja någon av ytterligheterna.
Men i detta fall får jag en känsla av att TS inte vill ta bort eller rätta felaktig info, utan snarare maskera att ett hus varit svårsålt. Jag tycker nog att man då får stå sitt kast. Har man ett speciellt hus, eller har en önskan om att sälja till ett pris som gör att det tar lång tid att sälja så bör man inte gå ut med annonsen öppet.

Så visst, jag kanske var överdrivet "ironisk". Men generellt tycker jag många gnäller på att information som de inte gillar sprids på nätet - och åtgärden är lätt - se till att förstå vad du lägger ut eller lämnar för spår och gillar du det inte så undvik det. Skitsvårt om man inte fattar hur saker hänger ihop - om man inte kör skogsmullevarianten och kör en gammal nokia dumbphone och skiter i alla sociala medier för då har man tagit bort en massa svåra frågeställingar. Vill man nyttja digitala tjänster så sitter man i skiten, speciellt om man inte fattar hur tekniken hänger ihop och vem som får/äger/sparar datan man frikostigt delat med sig.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men i detta fall får jag en känsla av att TS inte vill ta bort eller rätta felaktig info, utan snarare maskera att ett hus varit svårsålt. Jag tycker nog att man då får stå sitt kast. Har man ett speciellt hus, eller har en önskan om att sälja till ett pris som gör att det tar lång tid att sälja så bör man inte gå ut med annonsen öppet.

Så visst, jag kanske var överdrivet "ironisk". Men generellt tycker jag många gnäller på att information som de inte gillar sprids på nätet - och åtgärden är lätt - se till att förstå vad du lägger ut eller lämnar för spår och gillar du det inte så undvik det. Skitsvårt om man inte fattar hur saker hänger ihop - om man inte kör skogsmullevarianten och kör en gammal nokia dumbphone och skiter i alla sociala medier för då har man tagit bort en massa svåra frågeställingar. Vill man nyttja digitala tjänster så sitter man i skiten, speciellt om man inte fattar hur tekniken hänger ihop och vem som får/äger/sparar datan man frikostigt delat med sig.
är man kunder i samma mäklarfirma gjort exakt likadant
ska man inte få olika hjälp eller ingen hjälp alls ifall båda
husen mitt och deras bett firman ta bort foton innan avtalet går
ut.

J
A555 A555 skrev:
är man kunder i samma mäklarfirma gjort exakt likadant
ska man inte få olika hjälp eller ingen hjälp alls ifall båda
husen mitt och deras bett firman ta bort foton innan avtalet går
ut.
Givetvis kan du be mäklarföretaget ta bort bilderna eller lägga in bilder på kungliga slottet eller söta kattungar på den plats bilderna tidigare låg, men den historik som Google, Booli och andra samlat in får du nog acceptera att du inte kan ta bort.

Att lägga in felaktiga uppgifter på booli hoppas jag att du inte lyckas med.

Jag har en känsla du inte förstår hur ”internet ” funkar.

Du behöver också anstränga dig att formulera dig så det blir lite lättare att förstå vad du menar.

J JohanLun skrev:
Givetvis kan du be mäklarföretaget ta bort bilderna eller lägga in bilder på kungliga slottet eller söta kattungar på den plats bilderna tidigare låg, men den historik som Google, Booli och andra samlat in får du nog acceptera att du inte kan ta bort.

Att lägga in felaktiga uppgifter på booli hoppas jag att du inte lyckas med.

Jag har en känsla du inte förstår hur ”internet ” funkar.

Du behöver också anstränga dig att formulera dig så det blir lite lättare att förstå vad du menar.
Hej
Har du läst vad jag skrev.förut?

Samma mäklarfirma har 2 kunder som
har husannons ute och tar bort bilderna från alla sajter inom 1-2 mån.
Jag tog bort mina husfbilderns nekade budet och tog bort husfotona

Efter en vecka lägger jag upp fotona igen
på Hemnet mfl och inget accepterat bud syns i mina annonser förra veckan.
Trots det kontaktar mäklaren Booli och uppger jag fått bud XM och det står trolig försäljning. På Booli

För paret som ville köpa mitt hus, enl info ovan har samma mäklarfirma inte kontaktat Booli med det bud min mäklare uppgav de fick innan de tog bort bilderna , bara 14 dar innan annonsen lagts ut på samma mäklarfirma som min. Detta par fick sina husbilder utbytta liksom en helt annan kund som är granne till mig, på samma firma, alla tycks byta ut sina gysfoton för att dölja spåren.

Oavsett ska alla kunder i samma mäklarfirma få samma hjälp, min mäklare har ännu avtal med mig men svarar inte på mail om detta

A555 A555 skrev:
Hej
Har du läst vad jag skrev.förut?

Samma mäklarfirma har 2 kunder som
har husannons ute och tar bort bilderna från alla sajter inom 1-2 mån.
Jag tog bort mina husfbilderns nekade budet och tog bort husfotona

Efter en vecka lägger jag upp fotona igen
på Hemnet mfl och inget accepterat bud syns i mina annonser förra veckan.
Trots det kontaktar mäklaren Booli och uppger jag fått bud XM och det står trolig försäljning. På Booli

För paret som ville köpa mitt hus, enl info ovan har samma mäklarfirma inte kontaktat Booli med det bud min mäklare uppgav de fick innan de tog bort bilderna , bara 14 dar innan annonsen lagts ut på samma mäklarfirma som min. Detta par fick sina husbilder utbytta liksom en helt annan kund som är granne till mig, på samma firma, alla tycks byta ut sina gysfoton för att dölja spåren.

Oavsett ska alla kunder i samma mäklarfirma få samma hjälp, min mäklare har ännu avtal med mig men svarar inte på mail om detta
Om du skrivet lika luddigt och otydligt till dom ,så är jag rätt säker på att det är många missförstånd...

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.