6 569 läst · 49 svar
7k läst
49 svar
Husägare riskerar hamna i kläm när solcellsförsäljningen rasar
Alla batteribilar kan iof laddas via 1-fas Schuko laddare. Även om det tar en jämrans lång tid att fylla upp batterierna. I vårt fall har vi 2-fasladdning i Volvon vilket i praktiken innebär att man helst vill ha 3-fas laddning.K karlmb skrev:
Ackumulatortankar gör mest nytta om man har vattenburen värme men det har man o andra sidan mest nytta av på vintern då solcellernas bidrag är försumbart.
Oavsett är det svårt att nyttja mer än 40-50% av den egenproducerade elen om man inte har en flitigt använd batteribil som kan laddas hemma på dagtid.
Nej, och därför har jag inte köpt något batteri än.C cbrolin skrev:
Priset på elektricitet under batteriets livslängd kan man inte räkna på. Man måste gissa.C cbrolin skrev:
Jag tvivlar på att det finns sådana batterier att köpa.C cbrolin skrev:
För vinterbruk får man räkna på (dvs gissa) vilken besparing man kan göra genom att lagra el på natten, då priset oftast är lägre än på dagen, för användning under dagen.C cbrolin skrev:
Man måste dock inte vara fullt så simplistisk. Man bör hellre utveckla en heuristik som är baserad på den allmänna prisskillnaden under ett dygn.
Det håller jag med om. Nationalekonomiskt är solceller på villatak hål i huvet men hittills har det var en bra affär privatekonomiskt. Det ändras förstås när skatteavdraget slopas.C cbrolin skrev:
Det är dock inte alltid lämpligt. Man bör säkerställa att kablarna till uttaget, och uttaget självt, är dimensionerat för den strömstyrka som bilen laddas med. Under så lång tid som laddningen tar.J JT2 skrev:
En fördel med trefasladdning, även om man bara använder en fas, är att en lastbalanserare kan se till att laddningen sker på den fas som inte är mest belastad av huset i övrigt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avdrag och bidrag för husägare
Artikelkommentarer -
Umarell, dubbelsänkning, rawdogga och andra nya ord för husägaren
Bloggkommentarer -
Husägare får böta 70 000 kronor för svartbyggen
Artikelkommentarer -
Husägare i Uppsala måste köpa flaskvatten
Artikelkommentarer -
Hjälp att förstå fjärrvärmecentral (ny husägare)
Fjärrvärme & Gas