K karlmb skrev:
En laddare till en hybrid behöver inte kosta mer än 2-3000. Ännu mindre om det är en enkel 1-fasladdare.
Acctankar med elpatroner är betydligt billigare än batterier. Men visst är det lite investeringar som krävs.
Alla batteribilar kan iof laddas via 1-fas Schuko laddare. Även om det tar en jämrans lång tid att fylla upp batterierna. I vårt fall har vi 2-fasladdning i Volvon vilket i praktiken innebär att man helst vill ha 3-fas laddning.

Ackumulatortankar gör mest nytta om man har vattenburen värme men det har man o andra sidan mest nytta av på vintern då solcellernas bidrag är försumbart.

Oavsett är det svårt att nyttja mer än 40-50% av den egenproducerade elen om man inte har en flitigt använd batteribil som kan laddas hemma på dagtid.
 
Nissens
P pmd skrev:
Dagens batteriteknik klarar utan större problem att lagra el under dagen för användning under natten.
(Ja, ett batteri kostar pengar).
Ja, ett batteri kostar pengar och har en rätt begränsad livslängd dessutom.
 
P
C cbrolin skrev:
Har du räknat på vad det kostar per kWh?
Nej, och därför har jag inte köpt något batteri än.
C cbrolin skrev:
Och då menar jag inte batteriets kapacitet, utan utslaget på den el du använder under batteriets livslängd.
Priset på elektricitet under batteriets livslängd kan man inte räkna på. Man måste gissa.
C cbrolin skrev:
Om du orkar göra det så kan du ju sedan roa dig med att göra samma beräkning med ett batteri dimensionerat för att lagra el från sommar till vinter.
Jag tvivlar på att det finns sådana batterier att köpa.
C cbrolin skrev:
Solcellers problem för Sveriges del är inte att de levererar noll på natten. Tvärtom, förbrukningen är högre på dagarna än på nätterna så om Sveriges solceller totala effekt var lika stor som denna skillnad skulle de göra god nytta.
För vinterbruk får man räkna på (dvs gissa) vilken besparing man kan göra genom att lagra el på natten, då priset oftast är lägre än på dagen, för användning under dagen.
Man måste dock inte vara fullt så simplistisk. Man bör hellre utveckla en heuristik som är baserad på den allmänna prisskillnaden under ett dygn.
C cbrolin skrev:
Problemet med solceller i Sverige är att de levererar nästan ingenting på vintern, just den årstid som Sverige råkar förbruka mest el. Detta faktum innebär att solceller i Sverige inte tillför någon som helst nytta för elsystemet i stort.
Det håller jag med om. Nationalekonomiskt är solceller på villatak hål i huvet men hittills har det var en bra affär privatekonomiskt. Det ändras förstås när skatteavdraget slopas.
 
P
J JT2 skrev:
Alla batteribilar kan iof laddas via 1-fas Schuko laddare.
Det är dock inte alltid lämpligt. Man bör säkerställa att kablarna till uttaget, och uttaget självt, är dimensionerat för den strömstyrka som bilen laddas med. Under så lång tid som laddningen tar.
Även om det tar en jämrans lång tid att fylla upp batterierna. I vårt fall har vi 2-fasladdning i Volvon vilket i praktiken innebär att man helst vill ha 3-fas laddning.
En fördel med trefasladdning, även om man bara använder en fas, är att en lastbalanserare kan se till att laddningen sker på den fas som inte är mest belastad av huset i övrigt.
 
Krilleman
Är det samma som:

 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.