Folk krånglar till det så.

Kommer skaffa solceller till våren som det ser ut nu.

Köper in via elektriker i. Monterar själv och anlitar elektrikern 2-3 timmar att koppla in.

24 paneler med växelriktare och installation för 40.000kr utan att blanda in rot eller några bidrag.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Styrman_jansson och 15 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:

Köper in via elektriker i. Monterar själv och anlitar elektrikern 2-3 timmar att koppla in.

24 paneler med växelriktare och installation för 40.000kr utan att blanda in rot eller några bidrag.
Där pratar vi ju något som är intressant. En kalkyl som säger att om det inte blev så fördelaktigt så vart det iaf ingen förslut.

Dessutom vet du precis hur noga det monterats och har därmed ”full koll”.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att göra samma själv om det är de priser du nämner.

Men att köpa in allt för 150.000:- och uppåt kommer inte på tal.

• Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
R
P Pligg85 skrev:

Vart köper du paneler och växeltiktare för dessa låga priser?

R Rejäl skrev:
Vart köper du paneler och växeltiktare för dessa låga priser?
Har inte köpt in ännu. Kikade på Longi 430w för ca 1200kr innan. Tydligen är de runt 1100kr nu.

Vanlig växelriktare för 6-8 papp.

Kommer troligen beställa genom elektriker utan större påslag alls

• Gilla
  • Haha
johanxx_ och 1 till
  • Laddar…
Ska även tilläggas att jag kommer sätta på mark i tre väderstreck så jag maxar antal timmar med produktion och inte en jättepeak mitt på dagen så det kanske gör att han kikade på en något mindre riktare. Det ska jag låta vara osagt.

• Haha
  • Gilla
johanxx_ och 1 till
  • Laddar…
O
P Pligg85 skrev:
Monterar själv
Strikt sett är det där nog tyvärr olagligt. Reglerna kring elinstallationer är helt stolliga och behörighetskravet täcker alla delar som skall ingå i en elanläggning. Så det är på nivån att du inte ens får monter en tomt VP-rör eller kopplingslåda om dessa skall ingå i elinstallationen. Sen att många i praktiken skiter i det är något annat.

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:

Detta får du göra själv (saxat från sida på nätet). Pilla med elen får du inte göra

1. Projektleda
Du har friheten att planera och organisera projektet enligt dina behov och önskemål.
2. Ansöka om bygglov
Om det krävs, kan du själv ansöka om nödvändigt bygglov för din solcellsanläggning.
3. Köpa material
Det är fullt möjligt att själv köpa in det nödvändiga materialet, inklusive solpaneler och växelriktare.
4. Montera fästen
Du kan montera skenorna på taket som solpanelerna sedan fästs vid.
5. Bära upp solpanelerna på taket
Du kan bära upp och fästa solpanelerna på taket. Däremot krävs det en auktoriserad elinstallatör för resterande delar av installationen.

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:

Tänker samma. Pga felköp har jag en oupppackad växelriktare förberedd för batteri o ö-drift.: Växelriktare hybrid, Growatt SPH 8000TL3 BH-UP
Intresserad?

O Oldfart skrev:
Strikt sett är det där nog tyvärr olagligt. Reglerna kring elinstallationer är helt stolliga och behörighetskravet täcker alla delar som skall ingå i en elanläggning. Så det är på nivån att du inte ens får monter en tomt VP-rör eller kopplingslåda om dessa skall ingå i elinstallationen. Sen att många i praktiken skiter i det är något annat.
Markstativ med allt förberett och åtkomligt bakom. Tar väl en halvtimme att klicka i allt max.

Gör jag klart allt så kopplar ju elektriker in och godkänner anläggningen på dessa 2-3 timmar

Sist jag tog in elektriker på annat så insisterade denne på att jag skulle göra klart allt innan för jag lägger mer tid och är noggrannare.

Vi pratar ju inte om avancerad utrustning eller komplex trådning. Varenda hantverkare blev ju solcellsmontör mellan 2020-2023 med diverse resultat.

Elektriker har ju dessutom i detta fall allt kablage fullt synligt och följbart.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Detta får du göra själv (saxat från sida på nätet). Pilla med elen får du inte göra

1. Projektleda
Du har friheten att planera och organisera projektet enligt dina behov och önskemål.
2. Ansöka om bygglov
Om det krävs, kan du själv ansöka om nödvändigt bygglov för din solcellsanläggning.
3. Köpa material
Det är fullt möjligt att själv köpa in det nödvändiga materialet, inklusive solpaneler och växelriktare.
4. Montera fästen
Du kan montera skenorna på taket som solpanelerna sedan fästs vid.
5. Bära upp solpanelerna på taket
Du kan bära upp och fästa solpanelerna på taket. Däremot krävs det en auktoriserad elinstallatör för resterande delar av installationen.
I detta faller ansöker elektriker till nätägaren om att min anläggning ska få kopplas in och vi ska även säkra upp.

Beställer sen i samråd in allt material som levereras till tomten. Jag gör klart allt förutom inkoppling. Bestämmer en dag han kopplar in allt och färdiganmäler anläggningen.

Har ju hellre en anläggning för 40 tusen utan tjafs med rot och bidrag.
Paneler och riktare har ju sin garanti som gäller.
Funkar anläggningen så betalar jag inkopplingen på ren timpenning.

Kan inte se vad som ska kunna krångla. Finns inga fallgropar. Slipper byggställningar. Rör och slang ut till området är redan på plats.

Det är ju en anläggning i storlek på 180.000kr som vissa betalar till bolag och installatörer de aldrig träffat före eller kommer kunna få tag på efteråt.

Nu känner man elektrikern och en som finns på orten även imorgon.

• Gilla
roli och 5 till
  • Laddar…
Jag tror solceller kommer segla upp som en riktig riskkonstruktion tillsammans med tex krypgrund eller tryckta syllar. Alla dessa lycksökare till bolag som monterat upp solceller på taket. Blir snabbt kostsamt att åtgärda eventuella läckor eller brister.

Risken finns ju att det snarare blir värdeminskande. Skulle jag själv skaffa är det bara aktuellt om jag har en tillräckligt stor tomt för markstativ

• Gilla
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag tror solceller kommer segla upp som en riktig riskkonstruktion tillsammans med tex krypgrund eller tryckta syllar. Alla dessa lycksökare till bolag som monterat upp solceller på taket. Blir snabbt kostsamt att åtgärda eventuella läckor eller brister.

Risken finns ju att det snarare blir värdeminskande. Skulle jag själv skaffa är det bara aktuellt om jag har en tillräckligt stor tomt för markstativ
Kanske blir som med renoverade badrum utan intyg. Vi har iaf ett besiktningsprotokoll från vår anläggning

det här hände ju redan för flera år sen i många andra länder som usa var det många som gick i konkurs var mängder med lycksökare,

kollar man på utlänska forum och sånt så är det många som monterar dom själva här går det köpa färdiga kit oss bygghandeln

H
S surfarn skrev:
Kanske blir som med renoverade badrum utan intyg. Vi har iaf ett besiktningsprotokoll från vår anläggning
Våtrumsintyg är överskattade. Det finns bara ett försäkringsbolag som bryr sig om det. I övriga bolag är det utförandet som avgör ersättningen vid skada. BKR och Säker Vatten är branschorganisationer så de är på andra sidan vid en tvist.

• Gilla
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.