Byggahus.se

Husägare förlikar med kommun efter byggfusk

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 640 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. K
    Självbyggare · Skåne · 2 560 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Någon som vet mer? Låter ju väldigt extremt att byggfusket skulle vara så extremt att husen inte kunde åtgärdas...

Edit Googlade och fick svar på min fråga...

Redigerat 14 feb 2017 12:41
  3. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 225 inlägg

hsd

Medlem
  4. S
    Medlem · 734 inlägg
    Man blir så jäkla förbannad när man läser sånt.

5. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 858 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Var nog rätt av husägarna, kommunens tillsynsansvar (på plats) var obefintligt med regelverket som gällde då.

6. H
    Moderator · Stockholm · 44 027 inlägg

hempularen

Moderator
    Lite synd att det inte framgår vilken firma som stod för bygget från början.

Att kommunen skulle ha något större ansvar tycker jag låter lite långsökt. De husen verka ha byggts med förra versionen av Plan o Bygglag, då skulle kommunen i normalfallet endast kontrollera dokument, allt var baserat på egenkontroller.

Redigerat 14 feb 2017 20:41
  7. P
    Medlem · 574 inlägg

phälle

Medlem
    Jag förvånar mig över uttalandet från kommunens advokat. Man skall alltså ha gått med på att betala husägarna ersättning på grund av att man ansåg sig veta att konsumenterna inte hade likvida medel att ersätta kommunen för de advokatkostnader en huvudförhandling skulle givit upphov till? Den insikten fick advokaten först dagen före huvudförhandlingen? Märkligt?

Om man vill nå en förlikning brukar man försöka göra så tidigt i processen innan man dragit på sig allt för stora juridiska omkostnader. Förlikning som uppstår i "sista sekunden" brukar ofta bero på att ena parten tror sig förlora målet.

8. H
    Medlem · Karlskrona · 6 784 inlägg

huggan

Medlem
    Husägarna kan inte varit särskilt säkra på att vinna om man tar 75' istället för 1,5'' eller 600'.

9. holmberg87
    Självbyggare · Gävleborgs · 2 319 inlägg

holmberg87

Självbyggare
    Jag kan inte heller förstå hur husägarna gick med på den förlikningen. Om det nu fick rivas och man begär 1.5 milj samt 600' men förlikar på 75'.. Det är ju riktigt dåligt så pass att man som Huggan säger måste insett en förlust i rätten

10. T
    Husägare · Stockholm · 4 192 inlägg

twoody

Husägare
    Det var väl inte kommunen som byggde husen ?

11. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 225 inlägg

hsd

Medlem
    Husägarna fick ersättning från försäkringsbolag för husen....

12. T
    Husägare · Stockholm · 4 192 inlägg

twoody

Husägare
    Vem byggde husen? Det är väl det som är intressant.

13. F
    Medlem · Gävleborg · 1 042 inlägg

fusion

Medlem
    Undrar vilken försäkring som täckte det, villaförsäkringen? Det står ju lite kryptiskt i den här notisen som får mig att tolka det som byggfelsförsäkring inte var betald..

Citat "Det är mer än Erwiks kan säga om husbygge, besiktningsansvar och byggnadsnämnden i Eda.

– Den ska vara ett kontrollorgan och inte ett vänskapsorgan. Det är deras ansvar att färdigställandeförsäkring och byggfelsförsäkring ska följa bygglovet, det var inte bara vårt hus som saknade det."

14. P
    Medlem · 574 inlägg

phälle

Medlem
    Men om kommunen var säkra på att de skulle få rätt i domstolen verkar det ologiskt att betala ut 150K till konsumenterna. Mer troligt är att de 75K per villaägare som betalats ut motsvarar konsumenternas advokatkostnader. Villägarna gick +/- noll i processen men fick säkert lägga ner mycket tid. Kommunen fick betala 150K plus egna advokatomkostnader med skattebetalarnas pengar. Detta för en tvist som borde kunnat lösas på att tidigt stadium?

15. K
    Medlem · stockholm · 2 631 inlägg

Kane

Medlem
    Är det bekräftat? Jag har inte sett info om det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.