Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hus som arvslott ska säljas och nytt byggas, vad gäller skattemässigt

1. S
    Medlem · Dalarnas · 178 inlägg

swedjeep

Medlem
    Hej.

Bor i ett hus som jag köpte 2007, ägdes innan av min fars företag och jag hyrde till marknadsvärde vilket inte har betydelse för frågan nu. När jag köpte det så fick jag en del av som ett förskottsarv och min far betalade skatten på detta.

nu ska jag sälja detta och bygga nytt och kommer få mycket mer än vad jag fysiskt betalat eftersom en del utgjort förskottsarv, visst har jag kostat på det otroligt mycket men mycket är rot jobb.

som jag tolkar det som novis så tas reavinstskatt ut även om ny bostad vida överstiger försäljningspriset , är det korrekt ? .

Hur ur ska jag påvisa / ta upp arvslotten eller finns det hinder för detta ? .

En sista fråga, en del av kostnaderna jag haft vid renoveringar o tillbyggnader har i vissa fall gått mot min firma ( haft / har verkstad ) på gården som förvisso är på ofri grund men dom delarna är jag på det klara med, däremot så har i vissa fall fakturor skickats mot mitt företag trots att det är jag privat som beställt och köpt materialet, dvs jag som betalat privat och i några fall har firmor sagt att dom ska rätta faktura bara jag betalar vilket jag gjort med fakturor har aldrig åtgärdats, dvs kostnader jag har privat men på fakturor / kontantnotor står mitt firmanamn.... Notera att självklart har inte dessa tagits upp i mitt företags bokföring heller ( ville nämna det för jag vet att många privata näringsidkare tar kostnader på detta viss ) varit noga med att skilja på privat o firma.

Tacksam för råd

2. H
    Moderator · Stockholm · 46 144 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Du skriver att din far betalat skatt för det som blev ditt förtida arv. Hur menar du?

Normalt om man ärver, eller får i gåva. Då får man ta upp föregående ägares ingångsvärde som ditt eget ingångsvärde. Det du skriver skulle kunna tolkas som att din far köpt ut huset, eller en del av det ur sin firma. Firman har då fått betala reavinsskatt. Sedan har din fas skänkt den delen till dig som förtida arv. I så fall är ditt ingångsvärde för den delen av huset, det belopp som din far betalade till sin firma. Men som sagt uppgifterna är otydliga.

Du får skjuta upp reavinsskatten, men i så fall tar staten ränta på beloppet. En förutsättning är att ditt nya hus kostar mer, men också att du måste ha bott i nuvarande hus en viss tid, och du måste flytta in i det nya huset inom viss tid efter försäljningen av nuvarande.

Du kan ju inte ärva från ett bolag.

3. S
    Medlem · Dalarnas · 178 inlägg

swedjeep

Medlem
    Kanske var lite vag i detaljerna... Det är korrekt uppdattat att min far köpte ut fastigheten från sitt bolag först, Hans dåvarande företag betalade skatt på den försäljningen ( vet inte vad det var för skatt men antar att det är reavinst på fastighet ). Sedan "köpte" jag det av min far, men del av köpeskillingen var "förskotts arv", det enda jag har som styrker detta är ett gåvobrev. Detta måste jag väl kunna använda mig av ? Dvs köpeskilling + gåvobrevet utgör den faktiskta ursprungskostnaden .....

4. M
    Medlem · Västra Götalands · 10 058 inlägg

-MH-

Medlem
    Det du kan använda är vad som står i lagfarten när du köpte huset. Om det var en gåva från din far - eller köp under taxeringsvärdet - använder du hans ingångsvärde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.