Hus på samfällighetsföreningens mark?

15k läst  121 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej, vi har ett problem med vårt gäststuga. Det är nämligen så att vi har tänkt att sälja vår tomt med tillhörande 3 små stugor. Nu har vi fått ett mail ifrån samfällighetsföreningen att en av stugorna på 17kvm ,(ca halva stugan) står på deras mark. I mailet skriver dom detta:

1. Att huset skall rivas
    2. Att huset får stå kvar i ytterligare max 5 år mot ett årligt arrende på 2000kr och ska där efter även rivas.

Vi visste ej om detta vid köpet år 2009 och huset fanns på bild 1975 men när det byggdes är oklart, betydligt tidigare. Vi har lagt ut tomt + alla hus för försäljning och har nu detta problem.
    Huset står inte på någon annans tomt(hustomt) utan vätter mot ett skogsparti som ägs av samfällighetsföreningen.

Vår fråga: Får föreningen göra såhär? Är det vi som ovetandes köpte huset som inte ligger på tomten som ansvarar för kostnaderna eller är det tidigare ägare som ansvarar för informationen ska fram till oss som köpare?

Vi var helt ovetandes om detta vid köpet skall tilläggas och vi har haft huset i 10 år och ingen har någonsin påpekat detta för oss.

Tacksam för alla svar!

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Inte ert problem. Osmidigt av föreningen att ställa krav. Svara inte på mailet men informera mäklaren och blivande köpare hur det står till så ingen skugga faller på er senare.

3. S
    Medlem Nivå 3
    Vems tycker du att problemet är då?

4. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    I mina ögon finns inget problem. Föreningen försöker skapa ett men kommer ingenstans.

5. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 14
    Är det ens fastställt att huset inte står på er fastighet? Har ni gränsrör så att ni tydligt kan verifiera föreningens påstående att halva huset inte står på er fastighet?

6. A
    Medlem Nivå 7
    Föreningen försöker lösa problemet med nuvarande ägare istället för nästa ägare, vilket jag tycker är ok.

1, Ta reda på var gränsen går.
    2, Är stugan på sin plats värdefull försök skaffa ett arrende på så den får vara kvar.
    3,, Riv eller flytta stugan.

Oavsett är det inget man löser snabbt om man inte kan komma överens.
    Har svårt att tro att föreningen kan tvinga er till rivning om ni inte går med på det, inte enkelt iallafall.
    /ATW

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det första du måste göra är att klara ut om samfällighetens påstående stämmer, hur har de undersökt läget på gränsen.

Det kan ex. vara via kartor på internet, man numera se ”fastighetsgränser” på ex. Hitta.se, Eniro osv. Problemet är att detta bygger på informativt kartmaterial från lantmäteriet, som i många fall kan vara fel på 10m och mer.

Kolla med lantmäteriet om vilken typ av gränsmarkeringar som skall finnas för din tomt. Man kan också beställa gränsvisning, då kommer en lantmätare ut och visar exakt var gränsen går. Koster 2 - 3000.

Äldre tomter kan ha gränser som inte är formellt fastställda, i så fall kan samfälligheten inte ställa krav av den här typen, man kan då begära att lantmäteriet gör en fastighetsbestämmning där gränser fastställs, det kostar avsevärt mer, 30 000 och uppåt, men kostanden delas mellan alla berörda fastigheter, även om bara en vill ha gränserna bestämda.

OM nu samfälligheten har rätt så bör du försöka reda ut detta innan du säljer, detta skrämmer bort spekulanter.
    Du kan ev kräva skadestånd av den som sålde till dig, ställ ett preliminärt krav innan 10 år gått från ditt köp.

Det finns regler i jordabalken som hanterar sådant här. I princip kan dingranne inte kräva att du river, de kan inte heller ställa tidsgränser. Men om du säljer, så kan köparen inte behålla huset där. Det gäller om man var medveten om felet vid köp. Det går också att via lantmäteriet göra en fastighetsreglering, de kan då tvinga samfälligheten att avstå den mark som huset står på till dig. Det är dock relativt dyrt.

8. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Lite intressant är även varför dom börjar tjafsa just nu, har något hänt eller varför låter dom det inte vara ?

• Laddar…
  9. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Jag håller huvudsakligen med @hempularen. Frågan är reglerad i 3 kap. 12 § jordabalken. Intrånget hör dock till fastigheten, inte ägaren av den, så är det ok för er att ha huset kvar så är det ok även för nästa ägare. Så tolkar i alla fall jag den bisatsen.

Det som står i paragrafen om att huset inte får stå kvar vid ny ägare gäller i så fall om denne kände till att tidigare ägare gjorde intrånget avsiktligt eller av grov vårdslöshet, men det villkoret kan aldrig uppfyllas då du inte kände till intrånget.

Med det sagt är det inte alls säkert att huset får stå kvar (om vi för resonemangets skull utgår från att det gör intrång på grannfastigheten). Om det exempelvis är en liten byggnad som enkelt lyfts bort från befintlig grund och flyttas in på er mark skulle jag säga att ni har väldigt lite att hämta rättsligt. Och att flytta in stugan på den egna marken är nog den bästa lösningen om ni vill få till en snabb lösning.

10. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 14
    Om nu stugan ska flyttas några meter får man heller inte missa att det kräver ett nytt bygglov (med inkluderat rivningslov). Om det nu inte är en friggebod som ju inte kräver bygglov.

11. A
    Medlem Nivå 7
    Fastigheten är ju på väg att säljas, vilket får anses som ett tilfälle att lösa sådana här problem.

/ATW

12. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Klart det är TS problem eftersom de ska sälja.

Men det är som andra påpekat bra att kolla om den verkligen står på samfälld mark.

13. Demmpa
    Husägare · Nivå 19
    På vilken typ av grund står stugan på?

Finns det bygglov på stugan? Om ja, hur ser det bygglovet ut (kolla med kommunen)?

14. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Samfälligheten kan inte kräva rivning. Det kan inte ens kommunen eftersom byggnaden står där i mer än 10 år.
    Eventuellt kan samfälligheten få en ersättning för intrånget, men jag tror att det inte blir ett arrende, men en engångsersättning och jag tror inte heller att det handlar om mycket pengar.

Du behöver inte lösa problemet med samfälligheten innan försäljningen, men det kan vara bra att veta om stugan verkligen ligger utanför din fastighet och om fastighetsgränserna är bestämd.
    Spekulanter behöver då få info om det med.
    Eventuella krav från samfälligheten skulle jag bestrida, och jag skulle inte berätta för spekulanterna att samfälligheten bråkar, det räcker med att berätta att stugan ligger utanför fastigheten eller att fastighetsgränsen inte är bestämd.

• Laddar…
  15. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu vet vi ju inte vad det är för "prisområde" det gäller. Men om vi antar att det är en hyfsat attraktiv sommarbostad. Då tror jag att det klan göra rätt mycket på försäljningspriset, att få detta ordentligt utrett innan försäljning. Om man tänker sig en sommarstuga för 2 - 3 milj, så kan en sådan här osäkerhet/konflikt troligen sänka priset med åtskilliga 100 000.

Gäller det ett objekt för mindre än en milj, så kanske prispåverkan blir såpass liten att man lika gärna kan låta köparen reda ut det.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: