Byggahus.se

Hus med centralfläkt - kan jag montera in fläktkåpa?

1. L
    Medlem Nivå 4
    Vi ska flytta in i ny lägenhet och renovera köket före inflyttning.
    I dag sitter det ett kök från 1992 med överskåp och en underskåpsfläkt.

Vår plan var att inte ha några överskåp utan bara underskåp. Vi ville ha en fläktkåpa.

Nu hittade vi information från bostadsrättsföreningen där det står:
    "Ventilationen i våra hus fungerar bäst om anslutna köksfläktar är av modellen Franke 252 eller 251)

http://www.franke.com/kitchensystems/se/sv/home/produkter/bymodelrange/flaektar/f252-10.html

Det är inte tillåtet att ha en villafläkt med inbygd fläktmotor. I hus med centralfläkt som vi har i huset kan man inte ansluta spiskåpor med inbygd fläkt då dessa slår ut ventilationen. Vid installation av annan modell än Franke 252/251 krävs styrelsens godkännande."

Jag blev lite ledsen eftersom jag tycker att fläkten:
    1) Är ful
    2) Har tänkt att ha ett kök utan överskåp och denna fläkt behöver jag ju montera på ett skåp om jag förstår rätt. Och om inte så blir det inte snyggt med den om jag har bara kakel bakom...

Har ni några input kring detta med centralfläkt?
    ÄR det möjligt att ha typ en fläktkåpa med samma funktion som denna fula fläkt? ;)

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Denna fläktkåpa är ju kopplad till en centralt placerad frånluftsfläkt.
    Om du då kopplar in en fläktkåpa med inbyggd fläkt riskerar du att blåsa in ditt köksos hos grannarna.

Men det bör inte var något problem om du, förutom frånluftventilen över spisen, som naturligtvis skall vara kvar, kopplar in en kolfilterfläkt som bara cirkulerar luften i lägenheten, och samtidigt "renar" köksoset.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Du får förmodligen installera en kolfilterfläkt, så är det hos oss.

4. G
    Medlem Nivå 3
    Vad jag kan se är Franke 251/252 bara kåpor och har ingen fläkt, utan sätter man på dom så öppnas ett spjäll lite mer.

Det är mycket tveksamt om föreningen kan låsa dig till just dessa modeller. Den stränga formuleringen är väl för att de flesta inte tjafsar. Huvudsaken är väl att om du ska koppla på något till ventilationssystemet så ska det vara en kåpa med någon spjällöppning, inte någonting som kan pressa ut luft i systemet.

Men, de flesta brukar väl lösa detta genom att ha en kolfilterfläkt som inte kopplas till ventilationssystemet alls. Brukar funka fint.

Grodgatan

5. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    Kolla även thermex på deras centralventilations kåpor