Byggahus.se

Hus med centralfläkt - kan jag montera in fläktkåpa?

1. L
    Medlem Nivå 4
    Vi ska flytta in i ny lägenhet och renovera köket före inflyttning.
    I dag sitter det ett kök från 1992 med överskåp och en underskåpsfläkt.

Vår plan var att inte ha några överskåp utan bara underskåp. Vi ville ha en fläktkåpa.

Nu hittade vi information från bostadsrättsföreningen där det står:
    "Ventilationen i våra hus fungerar bäst om anslutna köksfläktar är av modellen Franke 252 eller 251)

http://www.franke.com/kitchensystems/se/sv/home/produkter/bymodelrange/flaektar/f252-10.html

Det är inte tillåtet att ha en villafläkt med inbygd fläktmotor. I hus med centralfläkt som vi har i huset kan man inte ansluta spiskåpor med inbygd fläkt då dessa slår ut ventilationen. Vid installation av annan modell än Franke 252/251 krävs styrelsens godkännande."

Jag blev lite ledsen eftersom jag tycker att fläkten:
    1) Är ful
    2) Har tänkt att ha ett kök utan överskåp och denna fläkt behöver jag ju montera på ett skåp om jag förstår rätt. Och om inte så blir det inte snyggt med den om jag har bara kakel bakom...

Har ni några input kring detta med centralfläkt?
    ÄR det möjligt att ha typ en fläktkåpa med samma funktion som denna fula fläkt? ;)

2. G
    Medlem Nivå 7
    Du har ju alltid alternativet kolfilter, vilket gör att du kan skaffa i stort sett vilken fläkt som helst men låta bli att koppla den till ventilationen.

3. L
    Medlem Nivå 4
    Hur mycket sämre blir det med kolfilter om man tänker på matos/ventilation?

4. Eddie76
    Renoverare Nivå 2
    Det finns snygga frihängade spiskåpor utan fläkt.
    Jag har tex satt in en Franke Opal i min lägenhet.

Franke har fler modeller utan fläktmotor.

5. H
    Medlem Nivå 1
  6. T
    Medlem · Nivå 9
  7. S
    Medlem Nivå 2
    Villafläkt med motor kan aldrig kopplas till lägenhetssystem med central fläkt.

Det finns dock varianter med inbyggd fläktmotor som KANSKE kan funka men då krävs att man tar reda på hur ventilationssystemet funkar - och bäst är att se till att få ett godkännande av föreningen. Annars tvingas du att byta nästa gång det blir OVK. OVK måste bli godkänd och föreningen tar ingen hänsyn till hur dyr en felaktigt vald köksfläkt är.

Som jag förstått det måste det vara separata rör hela vägen upp till vinden och det måste också vara tryckstyrd reglering där fläkten styrs med en frekvensomriktare och en trycksensor. Detta för att fläkten på vinden ska varva upp när lägenhetsfläkten går igång. Annars finns risken att matos trycks in hos någon granne.

Jag tror också det finns krav att lägenhets"fläktar" (oavsett om de innehåller egen fläkt) ska ha ett timervred som stoppar luftflödet efter viss tid - för att undvika energislöseri om det lämnas på utan att det behövs. Finns ingen inbyggd fläkt märker man inte alltid att det är öppet och luftflödet ökar väldigt mycket.