Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hus i tomgräns, överklaga lantmäteriförrättning om tvångsservitut

1. Emma242
    Allvetare · Sörmland · 380 inlägg

Emma242

Allvetare
    Det börjar spåra ur lite i rättshaverism här. Även lantmätare är människor. Att du också missförstår många begrepp kan inte de lastas för.

Fundera på vad du vill med din fastighet och med dina relationer, och varför det har blivit som det har. Kollar jag också Google Maps så avviker din fastighet väldigt mycket från andra liknande i området. Den aktuella gaveln verkar redan när bilderna togs växa in på grannens tomt mer än andras. Det är rätt påtagligt. Jag förstår både grannen och att LM ser det som lite komplicerat.

2. S
    Medlem · 33 inlägg

Scybalum

Medlem
    Vi har haft ett ärende med lantmäteriet på tomten där sommarstugan står. De skickar en helt ospecifierad faktura på över 50 000:-. De uppvisade en anmärkningsvärd okunskap när de stod på tomten. Vi hade i praktiken gjort allt förarbete och de hade i stort sett bara att bekräfta mätningen. Vi överklagade och lantmäteriet svarade bara att de "hade utrett" frågeställningen. Vi förlorade. Det kändes som att få en faktura från en MC-klubb. Lantmäteriet vinner alltid.

3. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 6 341 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Så var det det där med taket igen. Är det med i det ursprungliga bygglovet?

4. E
    Medlem · 139 inlägg

El oso

Medlem
    På den tiden bygglovet gavs var det fasaden som räknades, och som sagt, huset är inspekterat och godkänt av kommunens byggnadsinspektör som intygat att det uppfyller bygglovet.
    Det finns också en skriftlig överenskommelse mellan dåvarande grannar om att huset får byggas i tomtgräns i kommunens handlingar på fastigheten, så något svartbygge är det inte.
    Och taköverhänget har ju som sagts prövats av bygglovenheten och Länsstyrelsen där man avvisade grannens krav på att kapa av taket.
    Kapa av ett tak, kan ni tänka er?
    Var får man en sån idé ifrån?
    Vem kommer på tanken?
    Hur är man funtad då?

5. E
    Medlem · 139 inlägg

El oso

Medlem
    De har en skyldighet att specificera en faktura, tror det är varje påbörjad kvart som ska redovisas, det borde ni ha fått.
    Sen är det ju det här med domstolar som lyssnar väldigt lite på enskilda svenssons, det blir annat ljud i skällan när det är en advokat inblandad även om man anför precis samma saker. Just därför har jag anlitat advokat...

6. T
    Medlem · 5 inlägg

Trälupop

Medlem
    Då är det olika från kommun till kommun.
    I vår kommun är det krav.

7. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 6 341 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Tja, jag hade inte kapat ned grannens äppelträd heller utan att vara överens om det. Det är värt en del att ha bra relationer med grannarna.

Att grannen ville kapa taket är väl sannolikt ett tecken på hur infekterat det är mellan er, hade ni haft en bra relation så hade grannen sannolikt aldrig tänkt i de banorna…

8. M
    Medlem · 20 inlägg

Manonano

Medlem
    Som du nämner... Gubben har dött...
    Du kommer aldrig att trivas så länge hon lever/säljer huset

En vis man sa en gång..

"Vid grannfejd finns bara en alternativ, antingen flyttar du eller grannen".

Oavsett vad ni kommer överens om så kommer det aldrig att kännas bekvämt med en granne man inte kommer överens med.

Bor själv i en samfällighet, samma sak där!
    Äldre som bott i samfälligheten i många många år. .vill styra alla ... Vi hade t o m tjafs om fiber koppling i området

9. E
    Medlem · 139 inlägg

El oso

Medlem
    Jo, det är problemet i många Brf:er och samfälligheter, det är de äldre som har tid att engagera sig och de vill ofta inte kosta på någonting utan håller igen på allt.

10. Emma242
    Allvetare · Sörmland · 380 inlägg

Emma242

Allvetare
    Nu är du väl inte purung själv och har ju bott på platsen i över 30 år. Jag hade betraktat dig som en av ”de äldre”.

11. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 12 243 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Nej, det regleras av PBL och kommunen får inte utöka kraven för en bygglovsprövning med ett grannemedgivande.

(Jag tror du rör ihop det med att grannarna hörs i vissa bygglovsärenden. Men det handlar inte om ett medgivande utan endast om att samla in sakuppgifter i ärendet. Du bestämmer s a s inte vad din granne kan få bygglov till. Det gör kommunen utifrån PBL.)

12. elpaco
    Nybyggare · Västra Götaland · 4 170 inlägg

elpaco

Nybyggare
    En del av problemet är kanske just att hon stirrat på en asfaboard i 4 år redan. En byggarbetsplats. Och jag kan tycka att det är lite naivt att ta en telefonuppgift om kostnad som målbild när man är i konflikt med grannen.

Det smartaste just nu är antagligen att du försöker hitta en person att medla som grannen litar på. Har hon barn? Du får nog svälja din stolthet och syn på rätt och fel och be om ursäkt för sitt beteende. Får du till ett sådant möte kanske hon kan godkänna ett färdigställande. Annars får du nog vänta på att hon dör eller säljer.

13. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 12 243 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Och de yngre är inte beredda att lägga någon tid på att genomföra något underhåll av GA:n eller BRFens fastighet så skulle de styra så skulle allt förfalla. Så jag tror att populationerna yngre och äldre är lika goda kålsupare i de här sammanhangen.

14. E
    Medlem · 139 inlägg

El oso

Medlem
    Han mjuknade faktiskt en tid efter avkapningen och vi hade faktiskt börjat prata med varandra igen, men så fick han , inte bara en, utan två hjärnblödningar och gick ur tiden.
    Det här var vid tiden när jag höll på att gräva ut under mitt dubbelgarage (för hand)
    Då började vi om på ruta ett och sedan dess är hans fru som håller igång....
    På bilden kan man se hur det rasat in mot grannen (nu återställt)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0178.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0368.JPG

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.