Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hus i tomgräns, överklaga lantmäteriförrättning om tvångsservitut

1. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 559 inlägg

Anna_H

Husägare
    Båtnad för ett servitut handlar väl inte specifikt om penningvärde? I detta fall är båtnaden möjligheten att underhålla sitt hus, och grannens belastning är att TS får rätt att beträda tomten vid underhåll.

• Laddar…
  2. F
    Medlem · 216 inlägg

Falckman

Medlem
    Det stämmer bra det.
    Så här står det t.ex. i LMs handbok (s.571):
    Även om fastigheten redan är lämplig för sitt ändamål kan således en komplettering tillgodoses genom servitutsbildning om det är fråga om en objektivt värdefull tillgång för fastigheten. I regel torde villkoret praktiskt sett innebära ett krav på att servitutet ska ha ett positivt värde av viss storleksordning. Villkoret innebär en skärpning av kravet i JB och det allmänna kravet i 5 kap. 4 §* att fastighetsreglering ska medföra lämpligare fastighetsindelning eller eljest mera ändamålsenlig markanvändning och att fördelarna därav ska uppväga de med regleringen förbundna kostnaderna och olägenheterna (båtnadsvillkoret). Prövningen av väsentlighetsvillkoret sker för den härskande fastigheten och ingen hänsyn tas till den belastade fastighetens lämplighet, till skillnad från den prövning av lämpligare fastighetsindelning som sker vid båtnadsprövningen enligt 5 kap. 4 §*."

*Lagrummet som åsyftas är alltså 5:4 FBL ifall det skulle vara otydligt.

Jämför även med 7:1 FBL.

Så jag håller med dig om att ett servitut för att underhålla befintliga väggar (och förmodligen även ett utrymmesservitut för att bredda väggarna) uppfyller båtnadsvillkoret för TSs fastighet. Däremot torde ett utrymmesservitut för att bredda väggarna strida mot 2:15 RF. Ett servitut för att underhålla väggarna däremot tror jag inte vore omöjligt att ordna, men nu verkar det vara en ickefråga eftersom TS (som jag förstått saken) anser att förrättningskostnaderna ändå är för höga.

Det är möjligt, jag får erkänna att jag kan vara en smula ska vi säga inkörd på att bara tänka fastighetsrätt. Jag har sämre koll på särskild handräckning och vad det kan och inte kan användas till. Men jag tänker mig att det kan bli lite mer komplicerat eftersom det rör sig om olika fastigheter, vilket väl inte parhusboenden nödvändigtvis gör? Men jag erkänner villigt att jag inte läst några domar om saken, så jag får ta dig på orden. Men ur ett fastighetsrättsligt perspektiv tänker jag att det ändå är smidigare att lösa frågan en gång för alla genom att bilda ett officialservitut istället för att ansöka om särskild handräckning varje gång väggen ska underhållas. Förrättningskostnaderna betalas ju så att säga bara en gång och sedan är frågan löst för all (nåja) framtid.

Redigerat
    • Laddar…
  3. M
    Självbyggare · Partille · 775 inlägg

mojjen

Självbyggare
    Mina föräldrar gjorde en tillbyggnad på landet. Strax före blev mamma sjuk och gick bort kort därefter, så det blev stopp. Jag bad då om förlängning något år då ganska lite återstod. Det gick inte, de kunde bara förnya det fullt. Vi fick mao 5 år till, till en låg administrativ avgift. Slutbeskedet på den till bygganden kom förra veckan, efter 11 år och 8 månader från byggstart. Man är jädrigt bra på att nyttja tiden till fullo, även om jag behöll lite marginal:crysmile:

• Laddar…
  4. K
    Medlem · 20 inlägg

Kriss Marc

Medlem
    Säg det till rättstavningen.

5. K
    Medlem · 20 inlägg

Kriss Marc

Medlem
    Hur påvisar du att du tilltalat grannen. Är det ord mot ord och bara utfört egenmäktigt?

6. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 096 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Att något kan vara mer eller mindre svårt att bevisa påverkar inte rättsläget. Sedan behöver man bara bereda trädets ägare tillfälle att själv kapa grenen om åtgärden kan befaras medföra skada av betydelse för honom. Jag är tveksam beskärning av grenar som hänger över annans mark och som ej hotar trädets överlevnad kan bedömas som skada av betydelse.

Vill man underlätta framtida bevisföring är väl enklast att man tar upp frågan med vittnen närvarande eller helt enkelt skickar ett brev eller ett mail.

• Laddar…
  7. K
    Medlem · Stockholm · 1 540 inlägg

Kirre2

Medlem
    Mäh! Det är ju ett stående skämt bland chaufförer! "Kör du på bromsolja så sen som du är?!"

8. D
    Medlem · Värmland · 61 inlägg

divemazter

Medlem
    Är du helt säker på det. Låter väldigt konstigt.
    Oavsett så hade i alla fall jag bytt hängrännan om det finns behov av det. Låt henne polisanmäla då. Det finns gott om betydligt grövre brott som aldrig leder till annat än nedlagd förundersökning. Skulle inte tro att någon rättsinstans skulle ta i det ärendet med tång förutsatt att du inte skadat grannens tomt eller ägodelar på något sätt.
    Åker hon inte bort någon gång?
    Då kan du väl passa på att byta hängrännan utan att hon ens behöver känna till det och därmed lär det inte kunna störa henne heller.

9. Altaböke
    Medlem · 54 inlägg

Altaböke

Medlem
    Bra att det finns folk som skriver vettigt om tvist, juridik, och lag. De som bara säger "kom överens", "prata med grannen", det är så nedvärderande, "svenskt", och rakt ut sagt ryggradslöst. Bort ur min åsyn!

• Laddar…
  10. lilytwig
    Medlem · Jönköping · 706 inlägg

lilytwig

Medlem
    Meddela grannen att du har för avsikt att göra underhåll på din byggnad och att du då måste gå på dennes tomt. Tala om ungefär hur mycket tid och när. Låt grannen komma med synpunkter. Om du inte får ett vettigt svar så bara kör på. Genom att varsla så blir ditt intrång laga, förutsatt att du inte kan göra ditt underhåll på annat sätt förstås. Där jag bor står alla garage i tomtgräns. Har aldrig hört något gnäll.

11. N
    Medlem · 910 inlägg

Nils ST

Medlem
    Jag vet inte ens vart jag ska börja i denna tråd. Det finns så mycket oklara påståenden och direkt felaktiga påståenden i denna tråd så man blir alldeles matt.

Vad är det egentligen TS är ute efter här? Vad vill TS ha hjälp med? Vill TS ens ha hjälp med något egentligen eller är det bara en vanlig ”tycksyndommigtråd” som vanligt? Jag försöker hitta själva kärnfrågan men jag lycka fan inte då den tråden spårat iväg åt alla håll.

• Laddar…
  12. perra i skogen
    Medlem · Dalarnas · 425 inlägg

perra i skogen

Medlem
    Tror TS vill ha hjälp med att få reda på om han verkligen måste betala lantmäteriet för det jobb dom gjort, som tydligen kanske inte var det jobb han trodde dom skulle göra. För priset för deras jobb blev dyrare än vad TS trodde och då var dom inte ens klara, så TS bad dom avsluta ärendet.
    Typ något sådant iaf.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.