Byggahus.se

Hus i lättbetong Jägersro Villastad (risk för blåbetong?)

1. H
    Medlem · 2 inlägg

Husköpare17

Medlem
    Hej!
    Jag och maken håller på att köpa hus och har lagt bud på en enplansvilla i Jägersro villastad i Malmö. Området består av "massproducerade" småhus byggda i mitten av 60-talet. Huset vi är intresserade av har både stomme och fasad i lättbetong. Vi har frågat mäklaren om lättbetongen är Siporex eller blåbetong, vilket han inte visste utan rekommenderade att detta kontrollerades i samband med besiktning. Jag undrar nu därför om inte nuvarande ägare borde ha någon dokumentation kring byggmaterial? Och hur kontrolleras lättbetongen vid en vanlig besiktning, måste det inte göras gammamätning eller radonmätning?

Tacksam för svar!

2. R
    Medlem · Stockholm · 334 inlägg

ribbones

Medlem
    Även om det är blåbetong är det inte säkert att radon nivåerna är över gränsvärdena.
    Säljaren skulle ha mätt detta innan försäljning eftersom, iaf den vanliga, mätningen tar ett par månader.

3. P
    Medlem · Gävleborg · 761 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Om man bor i ett lättebetonghus så har man koll på radonnivån. Om man inte kan presentera den, så är den för hög. Så hade åtminstone jag resonerat som köpare.
    En korttidsmätning tar mindre än två veckor och kostar kring en tusenlapp. Det är helt klart i säljarens intresse att visa att huset är säkert att bo i.

4. Jarlingar
    Allvetare · Jamtland · 1 954 inlägg

Jarlingar

Allvetare
    Hahahahaha! :crysmile:
    Och du tror att fler än kanske 10% av alla villaägare ens vet vad blåbetong är...

TS ta höjd i budgeten för en FTX installation.

5. H
    Medlem · 2 inlägg

Husköpare17

Medlem
    Tack för era svar!
    Blåbetong är ju ganska ovanligt i Skåne vad jag har förstått (pga närheten till Siporextillverkning i Dalby), men kan ändå förekomma. Kan man be att säljarna gör radonmätning eller är det något vi bör bekosta själva?
    Och finns det någon med kännedom om området (Jägersro villastad) som om det är risk för blåbetong där?

6. Fjojtmehmet
    Renoverare · Näverkajakens födelseort · 628 inlägg

Fjojtmehmet

Renoverare
    Man kan bara göra vettiga mätningar 2 gånger per år, nästa mättid är ett par månader bort.
    Om huset är intressant i övrigt skulle jag slå till och göra en mätning senare.
    Jag hållet med jarlingar, räkna med en ytterligare kostnad för ftx

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kontakta kommunen , dom vet , det finns vissa regler att följa för radonmätning

8. L
    Medlem · Jönköping · 29 inlägg

Lena69

Medlem
    I Käglinge finns det blåbetong. Se till att det görs en radonmätning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.