Hus från 1800 talet - diffspärr ?

5k läst  2 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej igen,

Håller på att blåsa ut vinden efter en generation hantverkare med centraltumme. Här var det isolering i ett skikt med stora glipor
    och diffspärr med stora hål vid geomföringar etc. Man hade försökt skapa en luftspalt med masonitskivor innanför sponten, men snillet hade för säkerhets skull noggrant tätat längst ner i varje fack.....

Nog med klagan. Nu till mina undringar:

1. Huset i övrigt är oisolerat, 2 och enhalvstens tegelväggar dvs ca 50-60 ca tjocka men inge isolering. Hur tjock isolering skall jag sätta i husets mössa ?, det jag rivit ner var ca 150 mm. Om man gör det i två lager omlott så känns det som en lagom anbitionsnivå eller ?

2. Hur skall jag göra med diffspärr?, sen vi flyttade in för sex år sedan har vinden varit uppvärmd högst sporadiskt. Nu när jag rivit ser jag inga spår efter fukt eller kondens, inte heller ngn påväxt annat än spindelväv :surprised:). Planen är att utrymmet skall bli boyta med uppvärmning hela eldningssäsongen. Jag antar att jag skall ha diffspärr. Lät montera så kallade mögelvakter i facken när vi la om yttertaket (papp, läkt, pannor) så det finns ventilation högt upp i facken. Tacksam för kunskap och tips, det finns ju de som hävdar att diffspärr i galma hus ger mer problem än de förhindrar......

/ Housedad

2. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Skippa alla funderingar på diffspärr.

Läs igenom alla trådar här om just det ämnet så förstår du varför.

Öppna upp takfotsventilationen och jag personligen tycker att sisådär en 150 mm låter vettigt. Lägg gärna vindpapp över/under isoleringen men absolut ingen diffspärr.

/Kent

3. H
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabbt svar.

Har suttit någon timme och läst olika reorier för och emot diffspärr, det finns lika många uppfattningar som experter.
    Tror det luta åt ditt alternativ dvs ingen diffspärr, motiveringen sitter mer i magen än i skallen...

Till saken hör att huset har tre plan plus källare, venden är plan tre. På plan två är det i vissa ytrymmen snedtak och därmed också en kattvind som troligen skapades på 60 talet. Sannolikt inga diffspärarr. Sen blir det en ny kattvind på vinden om ni förstår hur jag menar. Takfotsventilationen har därmed lång väg, dvs kattvind, spalt, kattvind apslt och sen ut genom mögelvakterna nära nocken.

Tror det kan tänkas komma in en del fuktig inomhusluft från mellanplanet så varför täta på vinden?

Å andra sidan så tänker jag blåsa ut allt och kan därmed få en lika tät diffspärr som vid nybygge på vinden. Inte lätt, tar hemskt gärna invändningar mot mina resonemang och fler åsikter.

/ Housedad

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: