Vi ska bygga nytt och skänker bort vårt nuvarande fritidshus mot avhämtning. Jag har kontakt med en bra spekulant som jag tror kommer vilja hämta huset. För att både jag och hushämtaren ska känna oss trygga ska vi skriva ett enkel avtal.
Vissa saker är självklart, som datum när det tidigast och senast kan hämtas. Dessutom vad som händer om det inte är hämtat ett visst datum (då måste vi nämligen riva huset för ganska mycket pengar, trots att vi haft flera spekulanter). Förslagsvis delar vi då på rivningskostnaden.
Vad som ska vara bort från tomten när huset är bortforslat. Vem bör ansvara för att koppla bort vatten, avlopp, el?
Jag tar tacksamt emot kloka tankar och erfarenheter! (Bfu)

• Rött fritidshus lastat på en blå lastbil redo för avhämtning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joxyzan
  • Laddar…
Sätt en fast straffkostnad om det inte är flyttat. Inte något baserat på en okänd rivningskostnad. Stänger av matningar görs lämpligen av säljaren.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sätt en fast straffkostnad om det inte är flyttat. Inte något baserat på en okänd rivningskostnad. Stänger av matningar görs lämpligen av säljaren.
Låter rimligt. Jag har fått en offert på rivningen, så jag tänkte utgår från den och sätta halva kostnaden som ”straffkostnad”.

harry73
Eller så skriver du ett rivningskontrakt med dom med en marknadsmässig ersättning för rivningen, och de köper huset för samma pris
Så de betalar för huset, men får tillbaka pengarna om de hämtar huset i tid

• Gilla
helder och 5 till
  • Laddar…
Hämtar folk sådant? - Jag skulle gärna bli av med mitt fritidshus och två förrådsbyggnader i Stockolmstrakten. Hur populärt är denna typ av ök ?

• Gilla
joxyzan
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Hämtar folk sådant? - Jag skulle gärna bli av med mitt fritidshus och två förrådsbyggnader i Stockolmstrakten. Hur populärt är denna typ av ök ?
Skulle tro att det är mer popuärt i områden där markpriserna är lägre.
Billigare hus vill man inte frakta långt.

N Nucky skrev:
Beror såklart på hus och hur lätt det är att flytta. Jag har fått många intressenter på min annons!

Allt är väl en förhandling...

Kommer kraven/straffkostnader/kontrakt upp drar nog en del sig åt öronen.

Vem gör vem en tjänst?

/ATW

• Gilla
JohanN03 och 3 till
  • Laddar…
Utöver vikten av bra avtal, som redan nämnts: Försök klargöra om hämtaren vet vad hen ger sig in på eller åtminstone tar professionell hjälp av en som kan det här med husflyttning. Jag tror att många grovt underskattar de tekniska svårigheterna med att flytta hus, och överskattar fördelarna med husflyttning jämfört med att bygga nytt.

Även om du har bra avtal som skyddar dig formellt, så är det inte kul med allt strul som kan uppstå om det är en överoptimistisk amatör du har att göra med. En granne skänkte bort ett mindre fritidshus för några år sedan. Efter en de strul kom flytten iväg, men något gick inte som tänkt och hämtaren dumpade (!) huset i skogen.

• Gilla
  • Wow
henric78 och 4 till
  • Laddar…
J Johan60 skrev:
Utöver vikten av bra avtal, som redan nämnts: Försök klargöra om hämtaren vet vad hen ger sig in på eller åtminstone tar professionell hjälp av en som kan det här med husflyttning. Jag tror att många grovt underskattar de tekniska svårigheterna med att flytta hus, och överskattar fördelarna med husflyttning jämfört med att bygga nytt.

Även om du har bra avtal som skyddar dig formellt, så är det inte kul med allt strul som kan uppstå om det är en överoptimistisk amatör du har att göra med. En granne skänkte bort ett mindre fritidshus för några år sedan. Efter en de strul kom flytten iväg, men något gick inte som tänkt och hämtaren dumpade (!) huset i skogen.
Tack! Min intressent verkar jätteseriös, har sökt bygglov och fixar med grunden. Det finns en husflyttarentreprenör inkopplad, kontrakten skall mest skydda oss om något gör att huset blir kvar så länge att vår markentreprenör inte kan komma fram och påbörja arbetet i tid och vi måste skyndsamt riva.

• Gilla
Sigfrid
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Inte ovanligt har själv vart med och hämtat ett sen vett jag släktingar och bekanta som gjort på samma sett väldigt vanligt med timmerhus men vanlig hus och stugor med antagligen ta man det helt på lastbilen eller i flera delar eller att man plockar ner allt i delar

• Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Vi skänkte vårt garage på Blocket. Var rätt många som var intresserade och några var hit och kollade men tyckte det var för mycket jobb att plocka ner det.

Till slut var det ett par från Södertälje som hämtade det här hos oss utanför Jönköping. På fredagen kom de och plockade ner takpannorna och på lördagen kom han och ett gäng polare och plockade ner resten. Tur nog var det fint väder den dagen så jag och grannfrun fick se lite unga grabbar med bar överkropp som svettades i solen ☺.

• Haha
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Fruberlundslantliv Fruberlundslantliv skrev:
Vi skänkte vårt garage på Blocket. Var rätt många som var intresserade och några var hit och kollade men tyckte det var för mycket jobb att plocka ner det.

Till slut var det ett par från Södertälje som hämtade det här hos oss utanför Jönköping. På fredagen kom de och plockade ner takpannorna och på lördagen kom han och ett gäng polare och plockade ner resten. Tur nog var det fint väder den dagen så jag och grannfrun fick se lite unga grabbar med bar överkropp som svettades i solen ☺.

Hade varit intressant att höra PK maffian gå igång om det hade varit en kille som skrivit samma sak om ett gäng småtjejer

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Hade varit intressant att höra PK maffian gå igång om det hade varit en kille som skrivit samma sak om ett gäng småtjejer
Ja eller hur :p. Nåja så jävla små var de inte, var säkert närmare 30 år allihopa :cool:;)

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Låter rimligt. Jag har fått en offert på rivningen, så jag tänkte utgår från den och sätta halva kostnaden som ”straffkostnad”.
Hur skall du få dem att betsla om de inte vill?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.