Byggahus.se

Hur vindtätar jag ett timmerhus på bästa sätt utan att täcka timret?

1. TheOddOne2
    Husägare Nivå 2
    Du kan ha en timmerpanel (på innerväggen) som gör att det ser timmrat ut. Det är ju bara du som vet att det finns ett nödvändigt isolationslager under den i så fall.

2. T
    Medlem · Nivå 6
    För priset av en en Regera kan du värma insidan till 50o i 100år :)

Om du ändå vill ha både skönt innomhus och en Regera (Indianhövdingen får du för växelpengar till Regeran), så borde man kunna plocka ner huset, fräsa not i både underliggande och överliggande stock (kanske två stycken, med några centimeters mellanrum) och lägga i lösa sponter. Givetvis dreva hela härligheten med lindrev.

Tycker mig ha sett någon göra just detta.

/ Hälsningar, Fredrik

3. BengtH
    Medlem Nivå 3
    • Laddar…
  4. H
    Medlem · Nivå 17
    Nackdelen med den där sortens limmat timmer är att knutarna är ganska känsliga för väder och vind i jämförelse med traditionellt timmer.

• Laddar…
  5. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    En annan nackdel är att det inte ser ut som 'riktigt' timmar. Är man timmerromantiker så vill man väl ha oregelbundet kilformat handbilat timmer? Samma sak med sån där panel som ska efterlikna timmer...

• Laddar…
  6. J
    Medlem Nivå 4
    Lägger min röst på oisolerat timmerhus, mer än 20 cm bredd på stockarna och självklart väl isolerad grund/platta och tak. Inomhusmiljön blir bra utan extra ventilation då hela stommen andas. Min erfarenhet är att man, precis som heimlaga skriver, måste vara mycket noga när knutar och sprickor ska drevas. Använd lin såklart. När höst/vinterstormarna drar på fläktar det likafullt vid knutarna i vår stuga. Dock inte alls hög elförbrukning, snarare tvärtom.