Byggahus.se

Hur vindtätar jag ett timmerhus på bästa sätt utan att täcka timret?

1. Beorn
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag är intresserad av att köpa ett timmerhus där jag vill behålla både utsida och insida oisolerade. Lite av grejen med ett timmerhus för mig. Vad det gäller eventuellt drag så tänker jag så här: Om en springa mellan timmerstockarna är tillräckligt stor för vinden att ta sig igenom, så borde det rimligtvis gå att dreva med något lämpligt material. Eller? En annan fråga: Hur tjocka bör timmerstockarna vara för att klara av våra vintrar i Södermanland på ett acceptabelt sätt?
    Tacksam för svar,
    Beorn

2. P
    Medlem · Nivå 12
    Du tätar med lindrev tror jag. Gällande tjocklek på timret så har jag ingen aning men beror väl på lite vad du ha för värmekälla med?

3. Beorn
    Medlem Nivå 1
    Tack, lindrev är noterat.(y) Värmekälla vet jag ju inte än, jag tänkte snarare på vilken stocktjocklek som rekommenderas för ett specifikt klimatförhållande.
    Tack för svar,
    Beorn

• Laddar…
  4. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Har du tänkt bo i det permanent ??
    Jag känner till ett hus som plockades ner i Hälsingland och sattes upp i Stockholmsområdet med tanke att ha det som permanentboende. Huset hade både panel/vindpapp på utsidan och invändig isolering där det pockades ner, men monterades upp som rent timmerhus, ägarna noterade efter första vintern att det blev väldigt dyrt att värma upp om man inte ville elda i spisarna dygnet runt.
    Ett modernt lågtemperarat värmesystem, som tex bergvärme skulle nog inte klara av ett sånt hus.

• Laddar…
  5. C
    Medlem · Nivå 16
    6-8 tum (15-20 cm) är någon sorts "standard" för gamla timmerhus, så det är nog vad det är om du köper ett gammalt hus. Inget som motsvarar dagens förväntningar på isolering, men betydligt bättre än en masonitstuga.

• Laddar…
  6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vårt första hus, en fiskarstuga troligen från början av 1800-talet hade ursprungsdelen byggd knuttimrad.
    Där var timret tätat med mossa.
    Men sedan hade det ju tillkommit panel och sedan Sidiplattor på utsidan, och Treetex-skivor på insidan.

Fast hade jag haft ett sådant hus idag, och skulle behållit timret opanelat, så skulle jag nog tätat med utefog.

• Laddar…
  7. Beorn
    Medlem Nivå 1
    Tack allihop för bra och tänkvärda svar.
    Känns som att jag får överge tanken på ett oisolerat timmerhus då uppvärmningskostnaderna verkar bli för höga. En milt sagt nedslående insikt då jag tror mig förstå att timmer har så många andra bra egenskaper. Att jag dessutom rent estetiskt och känslomässigt älskar trä gör ju inte saken lättare. Men drömmar är drömmar och verklighet är verklighet.
    Vänligen,
    Beorn

8. T
    Medlem · Nivå 9
    Tror inte du behöver överge tanken finns hur mycket info som helst om att bygga stockhus som fungerar. Däremot måste de vara vindtätt annars är de inte skönt att bo i

• Laddar…
  9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  10. L
    Husägare · Nivå 14
  11. L
    Medlem · Nivå 10
    Inte tror jag det behöver bli överdrivet dyrt att värma, beror lite hur stort det är och tjocklek på timmer.

Har själv bott i ett timmertorp som dock hade panel och spånskiva men varken isolering i tak eller vägg.
    Brände 10 000 - 13 000kwh per år och 1-2 kubik ved.

Sen vet jag flera andra som har haft liknande förutsättningar i sina hus men större och det har inte varit problem att hålla det varmt.

O detta är ju i Norrbotten så vi har lite kallare vintrar än Södermanland.

Så ska huset plockas ner och sättas upp så har man alla chanser i världen att dreva mellan varven så att det blir drägligt att hålla varmt.

Står huset redan så får man försöka dreva så gått det går, ett alternativ kan vara att man antingen har panel på utsidan och timmer på insidan eller vise versa och låter innerväggar vara helt i timmer. Då kan man få ordentligt vindskydd och lite extra isolering.

• Laddar…
  12. Beorn
    Medlem Nivå 1
    Okej, jag kanske inte ska kasta in handduken än trots allt. Ett uppenbart alternativ är ju förstås att hacka i sig en större uppvärmningskostnad och spara in på något annat. Typ lägga ner tanken på att ha både en Indian Roadmaster Elite och en Koenigsegg Regera i det timrade garaget.;) Funderar vidare och ser om rätt hus dyker upp så småningom.
    Återigen tack allihop för alla nya svar!(y)
    Vänligen,
    Björn

13. J
    Medlem · Nivå 7
    Jag vill minnas att jag sett ngt företag som bygger med stockar som det har sågats ur i mitten, där man lägger i isolering. Ut och invändigt ser det ut som vilka stockar som helst. Minns dock inte var jag såg det. Isolertimmer?

• Laddar…
  14. Beorn
    Medlem Nivå 1
    Tack John!
    Spännande, det ska jag kolla upp.:)

15. H
    Medlem · Nivå 17
    Jag tycker att du gott kan klä in en sida av timret. En sextums timra som är tilläggsisolerad med 2 tum ekofiber på utsidan och brädslagen håller faktiskt värmen förvånansvärt bra. Man behöver ju inte ha full värme i fler rum än man bor i och man behöver inte ha större hus än man använder. På insidan kan du gott ha timret synligt.
    Timret har extremt hög värmekapacitet så det betyder att om man ger det en tunn ytterrock med fuktgenomsläpplig isolering på utsidan så kan man ha en ganska ojämn uppvärmning men får ändå ett behagligt inomhusklimat.
    Det viktiga är att driva varje liten springa med lindrev både från insidan och utsidan. Driver man bara från en sida bulnar väggarna. Ett tråkigt och tidsödande arbete som de flesta antingen struntar i eller åtminstone slarvar med för att spara tid.

• Laddar…