Har platonmattor runt huset och garagets grund. Dom kom med några lister man skulle borra och spika fast över platonmattorna. Saken är att vi har aldrig gjort det... Vi skar bort det som stack upp runt huset, grävde undan gruset och skar bort, fyllde tillbaka gruset utan att spika dit listorna.

På garaget har det lämnat kvar och se ju ofärdigt ut... VI har ju bott här i flera år så det börjar ta på samvetet litet... Jag undrar om man gör stor skada då man inte lägger dit listorna eller ens skär bort det som sticker upp.

Flera år gammal bild innan vi skar bort det som stack upp på huset. Sådär spontant tror jag inte det gör nån riktigt skillnad, men man vet ju aldrig. Värt att fråga trots man väntat flera år tänker jag :crysmile:

17988503534_09c1886e95_b.jpg

Listerna har ju till syfte att hindra regna att rinna bakom. Genom att skära bort övre delen och dessutom fylla på grus över har ni på ett effektivt sätt skapat en bra väg in i grunden för allt regn.

Hur stor skada som uppstått är ju svårt att säga, det kräver en besiktning.

Nå det är väl just det att jag tror inte det uppståt nån skada eller vatten i nån mängd kommit in dit, eller att det lilla vatten som kommer dir kan görat nån skada. Men har jag fel, kan ju hända, men tror inte det.

Den övre delen ska ju skäras bort oavsett, sen ska listerna fästas just under jordnivån så dom inte sybs. Så är det nu, mattans topp slutar ganska exakt vid jordnivån så det är litet vatten som lyckas ta sig in dit, tycker jag. Snö som smälter är förmodligen den värsta boven.

Första åtgärden är ju att få dit de där listerna när det är lite goare väder ute. Har det sen blivit fuktskador pga frånvaron av lister? Ingen aning, men den skadan är ju redan skedd i så fall och lär ju knappast förvärras av att listerna kommer på plats.
Ni har väl inte källare antar jag, så det är väl inte så mycket som kan ta skada om det nu kommet till lite vatten innanför platonmattorna? Förmodar att det är någon sorts krypgrund? Då borde det ju gå att mäta luftfuktigheten i grunden.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är upphöjd platta på mark med en betongsockel runt, platonmattan är runt den yttre sockeln

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.