Hej!
Vi har precis bytt syll på vårt radhus byggt -75. Eftersom vindskyddet bakom ytterpanelen visade sig vara asbest och syllen var spikad i den har det nu gjorts en asbestsanering där denna skiva tagits bort ca 2 meter upp på väggen där det finns ett naturligt bryt med en plåt.
Den förra ytterpanelen satt spikad direkt in i asbestskivan utan någon spikläkt som skapade luftspalt bakom.
Vi kommer sätta dit en vindpapp. Min fråga är hur viktig luftspalten är. Det finns som jag ser det två alternativ:
1) Sätta dit en spikläkt och få en luftspalt bakom panelen. Det för med sig vissa andra problem, exempelvis att vår panel kommer vara 2-3 cm längre ut från vägg jämfört med grannen. Den plåt som sitter i dagsläget ovanför panelen går inte ut tillräckligt långt för att täcka en bra luftning.
2) skita i luftning bakom panelen och spika in direkt mot vindpappen
Vi har precis bytt syll på vårt radhus byggt -75. Eftersom vindskyddet bakom ytterpanelen visade sig vara asbest och syllen var spikad i den har det nu gjorts en asbestsanering där denna skiva tagits bort ca 2 meter upp på väggen där det finns ett naturligt bryt med en plåt.
Den förra ytterpanelen satt spikad direkt in i asbestskivan utan någon spikläkt som skapade luftspalt bakom.
Vi kommer sätta dit en vindpapp. Min fråga är hur viktig luftspalten är. Det finns som jag ser det två alternativ:
1) Sätta dit en spikläkt och få en luftspalt bakom panelen. Det för med sig vissa andra problem, exempelvis att vår panel kommer vara 2-3 cm längre ut från vägg jämfört med grannen. Den plåt som sitter i dagsläget ovanför panelen går inte ut tillräckligt långt för att täcka en bra luftning.
2) skita i luftning bakom panelen och spika in direkt mot vindpappen
Medlem
· Västernorrland
· 11 036 inlägg
Brukar bero på vad man målar med i slutändan. Har man modern tät färg så bör man ha luftspalt. Äldre hus har ingen luftspalt men de var oftast målade med linoljefärg eller slamfärg. Då andas trät så det torkar ändå.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur viktigt är det att invänta start besked för att få använda kamin?
Bygglov -
Hur viktigt är det med stänkskydd?
Kök -
Hur viktigt är det där utrymmet bakom kyl/frys...egentligen?
Kök -
Hur viktigt är det att ta bort beslag vid fönsterrenovering?
Fönster & Dörrar -
Varför är det viktigt med jämn höjd mellan plintar till altan?
Altan & Uteplats