Kort: Det sägs ju att man ska ha minst 5 cm fritt bakom kyl och frys. Men hur viktigt är det egentligen? Kan något skadas eller är det "bara" tal om att skåpen blir mindre effektiva och drar mer el? Hur mycket mer el isåfall - är det bara några procent eller mycket värre?

Längre: Nu har jag ställt till det. Jag köpte riktigt snygga kyl och frys (fristående). Efter flera veckors leveranstid och ett avbrutet leveranstillfälle p.g.a. snösituationen kom de till slut idag. Döm om min förvåning när jag upptäcker att de är för stora - för att de inte ska skjuta ut för mycket så har jag blivit tvungen att skjuta dem längst in mot väggen bakom. Otroligt klantigt av mig, men jag måste gått vilse i siffrorna någonstans. Vi kan förstås byta mot mindre, men vi gillar modellen så mycket och dessutom har de ju större volym än grundare skåp.
Ovanför skåpen är det 2-3 cm glipa, men det är fritt allra längst bak mot väggen och upp mot skåpet ovanför så där kan det "luftas".

För den nyfikne, här är kyl och frys:
Kyl: LG kylskåp GLM71MCCSF (mattsvart) - Elgiganten
Frys: LG frys GFM61MCCSF (mattsvart) - Elgiganten

Claes Sörmland
Det är viktigt för du måste ju exportera värmeenergin från skåpets kylkrets den vägen. Stackars kompressorn får gå för varmt.

Sen hävdas det på brandskyddsutbildningar att det är så viktigt att spalten finns där av brandsäkerhetsskäl. Vet ej vilken data som ligger till grund för det argumentet. Överhettade kompressorer?

Är det inte så att det automatisk blir en luftspalt för kondensorn (slingan med rör där bak) bakom kylen även om du trycker in den max?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte så att det automatisk blir en luftspalt för kondensorn (slingan med rör där bak) bakom kylen även om du trycker in den max?
Ulltand Ulltand skrev:
Jo, så är det, även om kyl/frys står dikt an mot väggen så är det en glipa mellan väggen och kondensorn.

Titta i manualen, en del skåp har inbyggda värmerör på sidorna också, och blir då inte lika känsliga. Annars så ställ in dom och mät prestandan med elförbrukning eller infysningskapacitet. Det ska vara väldigt tätt om det ska vara kritiskt, bara tätt ger bara högre elförbrukning och kortare livslängd

• Gilla
rolleman
  • Laddar…
Du kanske kan sätta in en enkel fläkt i sidoskåp eller överskåp mot utrymmet där kyl/frys står för att hjälpa till så inte den varma luften blir ståendes. Det gör stor nytta.

A
P Plutus skrev:
Titta i manualen, en del skåp har inbyggda värmerör på sidorna också, och blir då inte lika känsliga. Annars så ställ in dom och mät prestandan med elförbrukning eller infysningskapacitet. Det ska vara väldigt tätt om det ska vara kritiskt, bara tätt ger bara högre elförbrukning och kortare livslängd
Om ett skåp har kondensorn i sidan så måste det stå minst 10mm från väggen! detta står i så fall i manualen.
Om ett skåpets kondensor inte kyls till rätt temperatur
kommer först kompressorn gå hela tiden därefter kommer tempen i skåpet öka dramatiskt för att slutligen lägga av.helt.
Det dröjer inte länge förrän max effektförbrukning uppnås, dvs runt dubbla efektförbrukningen

A
G Gunman skrev:
Kort: Det sägs ju att man ska ha minst 5 cm fritt bakom kyl och frys. Men hur viktigt är det egentligen? Kan något skadas eller är det "bara" tal om att skåpen blir mindre effektiva och drar mer el? Hur mycket mer el isåfall - är det bara några procent eller mycket värre?

Längre: Nu har jag ställt till det. Jag köpte riktigt snygga kyl och frys (fristående). Efter flera veckors leveranstid och ett avbrutet leveranstillfälle p.g.a. snösituationen kom de till slut idag. Döm om min förvåning när jag upptäcker att de är för stora - för att de inte ska skjuta ut för mycket så har jag blivit tvungen att skjuta dem längst in mot väggen bakom. Otroligt klantigt av mig, men jag måste gått vilse i siffrorna någonstans. Vi kan förstås byta mot mindre, men vi gillar modellen så mycket och dessutom har de ju större volym än grundare skåp.
Ovanför skåpen är det 2-3 cm glipa, men det är fritt allra längst bak mot väggen och upp mot skåpet ovanför så där kan det "luftas".

För den nyfikne, här är kyl och frys:
Kyl: LG kylskåp GLM71MCCSF (mattsvart) - Elgiganten
Frys: LG frys GFM61MCCSF (mattsvart) - Elgiganten
I ditt fall har det ingen betydelse
dessa skåp har fläktkylning av kondensorn och blåser kylluften längs golvet ut i rummet.
mycket viktigt att utrymmet under skåpen hålls rent från damm och djurhår
du bör ta fram skåpen minst en gång per år och ta bort plåten bak, blåsa med tryckluft och dammsuga där du kommer åt (mycket viktigt)

A
Iofs tycker jag nog att nasarjonet kan utan påminnelse upplysa om detta inför affär.

electroluxaren skrev:
I ditt fall har det ingen betydelse
dessa skåp har fläktkylning av kondensorn och blåser kylluften längs golvet ut i rummet.
mycket viktigt att utrymmet under skåpen hålls rent från damm och djurhår
du bör ta fram skåpen minst en gång per år och ta bort plåten bak, blåsa med tryckluft och dammsuga där du kommer åt (mycket viktigt)
Det låter ju lovande. Ta det här på rätt sätt, men är du säker på det här? Jag ser inget i manualerna som antyder detta, det enda jag ser är att avstånden till bakomliggande ska vara minst 5 cm.

Med vänliga hälsningar
Fredrik

A
G Gunman skrev:
Det låter ju lovande. Ta det här på rätt sätt, men är du säker på det här? Jag ser inget i manualerna som antyder detta, det enda jag ser är att avstånden till bakomliggande ska vara minst 5 cm.

Med vänliga hälsningar
Fredrik
Titta på baksidan av dina skåp

electroluxaren skrev:
Titta på baksidan av dina skåp
Nu har jag tittat på baksidan av frysen. Jag vet inte exakt vad ska titta efter men jag kan inte se något uppenbart som blåser ut luften under skåpen.
Elektronisk apparat med varningsetiketter och ventilationsgaller på skifferfärgad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhus, svartvit rutigt golv, spegelreflexion, grå plast rygg på apparat, sladd på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
G Gunman skrev:
Nu har jag tittat på baksidan av frysen. Jag vet inte exakt vad ska titta efter men jag kan inte se något uppenbart som blåser ut luften under skåpen.
[bild]
[bild]
Plåten längst ner sitter det skruvar i
Ta bort dessa och plåten så ser du fläkt mm.

Vi har just köpt samma LG kyl och frys och blev lovade av säljaren att det inte krävdes någon luftspalt bakom dem. Nu när vi håller på att installera så ser vi att det står i manualen att det ska vara minst 50 mm luftspalt och vi är halvt på väg att returnera dem eftersom det skulle bli alldeles för mycket som skjuter fram från övriga skåp.

Gick det att skjuta in dem mot väggen? @electroluxaren, säger du samma idag eller har du ändrat dig?

O ogren skrev:
Vi har just köpt samma LG kyl och frys och blev lovade av säljaren att det inte krävdes någon luftspalt bakom dem. Nu när vi håller på att installera så ser vi att det står i manualen att det ska vara minst 50 mm luftspalt och vi är halvt på väg att returnera dem eftersom det skulle bli alldeles för mycket som skjuter fram från övriga skåp.

Gick det att skjuta in dem mot väggen? @electroluxaren, säger du samma idag eller har du ändrat dig?
Jag (som alltså skapade inlägget från början) är ju uppenbarligen ingen expert, men vad jag kan säga så är det inga problem med att ha skåpen mot väggen. Skåpen är knäpptysta och har inga som helst problem att hålla den inställda temperaturen (-18C resp +4C). Jag väljer att tolka det som att det inte är några problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.