Byggahus.se

Hur viktig är underlagstäckningen för falsat plåttak?

1. G
    Husägare · Stockholm · 93 inlägg

GammaltSomNytt

Husägare
    Hej!

Har kontakt med en plåtslagare jag har stort förtroende för som har lagt om många plåttak i området. Dessa är ytterst fina. Har fått offert för omläggning med dubbelfals och allt ser bra ut förutom att han är lite luddig kring underlagstäckningen som också ska fixas. Huset är från 1905, fått nytt tak någon gång ~1990 som nu läcker in. Det är ganska grova plankor och inte ny fin råspont som underlag, men vi får se om vi får byta lite när man ser det. Plåtslagaren i fråga har jobbat som plåtslagare under lång tid och skulle kunna ha gått i pension nu, men kör på.

Han vill använda MATAKI Haloten 280 eller 380 (håller på att ta reda på vilken det är) och anser att underlagstäckningen inte spelar jättestor roll då det falsade plåttaket är det som ska hålla tätt. Taket har ränndalar och kruxiga detaljer.

Tre frågor:
    1. Har han rätt i att underlagstäckningen inte är av största vikt? Den ska egentligen bara ta upp kondens när väl plåten är på plats? Tror givetvis inte att han kommer göra ett medvetet dåligt jobb med underlaget/pappningen, men bör jag sky undan och leta upp någon som lägger mer fokus på det?

2. Är ovanstående underlagsduk bra nog för falsat plåttak, eller bör jag proppsa på att han använder Haloten Steel vilket verkar vara det som rekommenderas från MATAKI. Vad är egentligen skillnaden?

3. Det verkar som att man kan montera dessa antingen med spikning genom båda lagren eller dold spikning i endast undre lagret, men att man då behöver läkta ovanpå snarast. Här blir det ju ingen läkt ovanpå, så jag antar att spikning genom båda lagren är det enda som gäller?

2. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 1 184 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    Om jag minns rätt så är haloteen Steel fasad för att bli slät. Alltid dold infästning när det ska läggas bandtäckning

3. G

GammaltSomNytt

Husägare
    Ja, det är det jag lyckats läsa mig till också, och MATAKI rekommenderar ju specifikt den duken under plan plåt (se bifogad bild). Får nog ta ett snack med plåtläggaren. Ska nog ringa MATAKI imorgon och rådfråga också. Tack för svar att det alltid ska vara dold infästning

Hur stor vikt tycker du jag ska lägga vid att underlaget blir helt rätt? Kan man lita på hans erfarenhet där?

4. G

GammaltSomNytt

Husägare
    Ringde MATAKI som rekommenderade Haloten Steel som uppfyller AMA Hus-rekommendationerna. Den tunnare duken (inte nödvändigtvis MATAKI:s duk) hade fått fuktproblem under planplåt och därför utvecklades Steel. Tror nog jag ska kräva att få Haloten Steel istället för Haloten 380, den skulle vara tyngre per m2 men ändå helt OK att jobba med på taket. Vill att det ska bli rätt.

5. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 4 771 inlägg

Rickard.Premiumikon: Trä

Medlem
    Steel är drygt dubbelt så tjock som 380 och uppfyller AMA vilket 380 inte gör (även yep2500 är godkänt) . Med det sagt har valet av underlag inte haft någon som helst inverkan på läckagen jag sett i jobbet så jag vet inte hur viktig det egentligen är.

Vill du ha steel finns det ju ingen anledning för han att inte montera den då du får betala extrakostnaden.

• Laddar…
  6. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 490 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Jag tycker att du gör rätt som gör vad du kan för att uppfylla alla rekommendationer från tillverkaren och AMA. Skulle du ändå åka på något problem längre fram låter det som att det är stor risk att din plåtis kanske inte längre är verksam så att inte det finns någon att ringa och ställa till svars.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.