314 läst · 3 svar
314 läst
3 svar
Hur viktig är garantibesiktningen efter 5 år?
Hej!
Hur viktig tycker ni en garantibesiktning efter 5 år är? Vad brukar man upptäcka på den typen av besiktningar?
Frågan gäller radhus byggt 2021 (bostadsrätt), som vi funderar på att köpa.
2 års garantibesiktning är genomförd, men byggföretaget (C4 Hus) gick i konkurs i fjol och det kommer inte genomföras någon 5 års besiktning enligt föreningen.
(Jag postade den här frågan först under Bostadsrätt, men den här delen av forumet passar nog bättre. Jag har inte hittat ett sätt att radera mitt inlägg i Bostadsrätt-delen.)
Hur viktig tycker ni en garantibesiktning efter 5 år är? Vad brukar man upptäcka på den typen av besiktningar?
2 års garantibesiktning är genomförd, men byggföretaget (C4 Hus) gick i konkurs i fjol och det kommer inte genomföras någon 5 års besiktning enligt föreningen.
(Jag postade den här frågan först under Bostadsrätt, men den här delen av forumet passar nog bättre. Jag har inte hittat ett sätt att radera mitt inlägg i Bostadsrätt-delen.)
Eftersom byggbolaget gått i konkurs finns ju ändå inget att hämta för en ev. garanti, så det gör ju varken från eller till med en besiktning.R Riahela skrev:Hej!
Om 2 års besiktningen var bra, så är det nog inte mycket som kommer att synas vid 5 år.
Tack för ditt svar! Jag förstår att det inte finns något att hämta från garantin pga konkurs, vi undrar mest om det brukar fortfarande vara stora saker man upptäcker på besiktningen efter 5 år, eller om det brukar vara så att de största/allvarligaste problemen har upptäckts på 2 års garantibesiktning.anders07 skrev:
Vi har hittills bara bott i lägenhet i hyresrätt, så vi är oerfarna, men har försökt läsa till oss så mycket det går.
Jag skulle säga att de mest kritiska grejerna lär ha hittats efter 2 år, det kan inte vara mycket kvar som kan "bråka" efter fem år.R Riahela skrev:Tack för ditt svar! Jag förstår att det inte finns något att hämta från garantin pga konkurs, vi undrar mest om det brukar fortfarande vara stora saker man upptäcker på besiktningen efter 5 år, eller om det brukar vara så att de största/allvarligaste problemen har upptäckts på 2 års garantibesiktning.
Vi har hittills bara bott i lägenhet i hyresrätt, så vi är oerfarna, men har försökt läsa till oss så mycket det går.
Mest t.ex. vitvaror, olika typer av blekning (golv, köksskåp) som kan uppstå efter längre tid, eller t.ex. fogar som lossar eller missfärgas i badrum.
Inget av det är några värre saker.
Ni vet väl att ni kan kräva en besiktning vid köp (som ni betalar)?
Välj dock inte Anticimex för besiktningen!
Klicka här för att svara