Hej,
Någon som har en instruktion/skiss på hur man klipper hörn av vindskiveplåt eller vattbrädeplåt till pulpettak? 90 grader.

Mvh,
Peter

H hepe1979 skrev:
Hej,
Någon som har en instruktion/skiss på hur man klipper hörn av vindskiveplåt eller vattbrädeplåt till pulpettak? 90 grader.

Mvh,
Peter
Ingen plåtslagare på forumet?

Du får nog ge lite mer info exakt vilket hörn du menar. men det är väl förstås de på den "höga" sidan?
Rent intuitivt skulle jag klippa 45° och snyggt på den sida som kommer ligga överst (framåt) och lite mindre än 90° på den plåt som kommer att ligga underst,

Typ såhär:
Skiss som visar hur man skär plåt i en hörnkonstruktion, överst klippt i 45°, underst vid mindre än 90°.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har kört enligt den här tråden [länk] men svaret ovan blir också bra!
Hej. Tack. Jag funderar på en avancerad variant som denna, men det är svårt att se vad som händer på undersidan. Det borde gå att göra samma på ett pulpettak.

H hepe1979 skrev:
Hej. Tack. Jag funderar på en avancerad variant som denna, men det är svårt att se vad som händer på undersidan. Det borde gå att göra samma på ett pulpettak.
Detaljerad vy av kant på en blå plåtlåda monterad ovanpå en vit stolpe med bakgrund av tegelvägg och gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H hepe1979 skrev:
Hej. Tack. Jag funderar på en avancerad variant som denna, men det är svårt att se vad som händer på undersidan. Det borde gå att göra samma på

JanneJanne123
Den där är stilig helt klart! Kommer vikningen vara så synlig att du kommer se den? Är ju risk att det där är lite överarbetat annars. Förvisso, om något är värt att göras så är det värt att göras ordentligt!

Det var en tjusig lösning helt klart. Plåtarna hakar förmodligen i varandra undertill så de fixerar varandra. Och flärpen till vänster kommer som ett resultat av detta men det kan ju bli snyggt.
Du får köpa ett antal meter extra plåt för att öva på.

Är den gjord på riktigt så är det hakfals, annars är det överlapp med omslag

Tack för tipsen. Plåtarbetet på det hyreshuset, som bilden är ifrån är en riktig fröjd att titta på.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.