Hur veta om källarvägg är bärande?

526 läst  11 svar

1. C
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Som rubriken lyder, hur vet jag om en källarvägg är bärande? Mäklaren kunde inte svara på visningen så jag tänker att ritningen på planlösningen inte säger så mycket.

Önskan är att ta bort väggarna till förrådet där jag satt ut smilegubben. Det som får mig att tveka ännu mer är att på våningen ovanför trodde mäklaren att väggen var bärande (i köket). Är en bärande vägg automasiskt bärande på båda plan?

Vore tacksam för svar så det går att veta vilka möjligheter som finns.

2. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Den här ritningen går det inte att se det på, det är bara mäklarskisser, vi måste få se de riktiga ritningarna.

3. C
    Medlem Nivå 3
    Har tyvärr inte de riktiga ritningarna. Undrade mest över hur det brukar vara utifrån konstruktioner. Men det kanske ser väldigt olika ut från hus till hus.

4. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Det är mycket möjligt att någon av de längsgående väggarna i källaren är bärande. Vet du vilken sorts bjälklag det är?

Om det är träbjälklag så borde det sitta en balk i mitten av "sovrum 4" som ger en fingervisning av vilken av väggarna som är bärande. Är det istället betongbjälklag så behövs ingen balk men då kan man oftast se på tjockleken på väggen för att lista ut vilken som är bärande.

5. B
    Medlem · Nivå 17
    Du kan fråga mäklaren om hen kan fråga säljaren om det finns konstruktionsritningar och du kan även kolla på kommunens avdelning för bygglov mm. för där borde det finnas den typen av ritningar från när bygglovet beviljades.

6. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Har du varit i huset på visning eller finns det bilder på källaren på Hemnet?

7. B
    Husägare · Nivå 7
    Oftast har de källarväggar som går vinkelrätt ytterväggen en stagande funktion mot jordtryck.

8. J
    Medlem · Nivå 22
    Det finns absolut inga allmänna regler som man kan förhålla sig till. Allt beror på byggnadssätt. Den enskilt viktigaste parametern är byggnadsår. Som Anna_H påpekar, mäklarskisser är helt oanvändbara. Tittar man på planlösningen verkar det vara ett 50-talshus. Då består antagligen källarväggarna av betonghålsten och bjälklaget mellan källare och bv av armerad betong. Då måste man se en armeringsritning för att kunna avgöra vilka källarväggar som är bärande. Även om de aktuella väggarna inte är bärande kan det vara olämpligt att ta bort delar av dem mht deras stabiliserande funktion (se bossespecials inlägg). Källarväggar som är byggda med betonghålsten bör man undvika att ta bort. Lättare väggar gjordes ofta i lättbetong. Den mäklare är inte född som klarar av att besvara den här typen av frågor. Däremot kan du räkna med att om det är ett 50-talshus finns alla ritningar du behöver ha tillgång till i kommunens arkiv.

9. C
    Medlem Nivå 3
    Tack för alla svar. Huset är byggt 1960 och jag har nu kommit över en konstruktionsritning.

Det gäller alltså MATK.

10. J
    Medlem · Nivå 22
    Det är en normal arkitektritning, men eftersom den uppenbarligen är original kan man nog lita på den. Ritningen pekar på att två av matkällarens väggar är klenare (troligen blå lättbetong) och därför kan rivas utan svårigheter. Om du borrar i dessa väggar kan du troligen bekräfta min slutsats.

• Laddar…
  11. D
    Medlem Nivå 4
  12. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Med all säkerhet så är de tjocka väggarna på ritningen är bärande. Du kommer alltså inte kunna riva alla väggar kring matkällaren. Tekniskt sett skulle man kunna lösa det med en balk i taket men sånt innebär ju en del jobb.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: