Efter att ha läst tråden om dom värsta elinstallationerna där man även kan läsa om installationer gjorda av behöriga elfirmor. Så funderar man ju på hur man bör välja elfirma att anlita. En faktor verkar vara antal installatörer per behörig elektriker. Antar att det finns en del i denna bransch här som har synpunkter/tips?

Vad skulle antal installatörer per behörig egentligen spela för roll?
Finns ju t ex en hel del enmansfirmor som klantar till det med, troligen för att de inte har tid eller anser sig ha råd att vidarutbilda sig.
Detta sett emot ett företag med ett större antal installatörer och som kontinuerligt skickar iväg de anställa på kurser etc.

/Kent

Så kolla om dom vidareutbildar sig mao?, fast även med lite äldre elkunskaper borde man ändå kunna göra någorlunda rätt.

Enklast är väl att fråga efter referenser? Eller fråga grannarna i kvarteret vad de anlitat för elektriker och om dom blev nöjd med jobbet.

Det förutsätter att grannarna kan bedöma jobbet lite djupare än att "det funkar" ;)

E
en sak är hur det ser ut sen det är monterat -utanpå liggande att det är fint å dolt förläggning
att montören lyssnat på kundens önskemål å kommit med sina åsikter
hur de uppfört sig , städning, å hur snabba de verkar vara.
sen om de kom på utsatt tid -någorlunda iaf
sen om den kunden tycker det var värt det de tog betalt för....:)

Mest intresserad av att det inte uppstår elshocksrisk eller brandfara. Och att dom förstås gör det jag ber om.

Tider, städning, kan man vara mer flexibel med. Dock borde en del elektriker gå kurs hos någon snickare. Ibland skulle man nästan ha en sådan innan eller med elektrikern ;)

E
om det -mot förmodan - skulle bli en elchock ellre brand så har du en
behörig att reklamera/anmäla ell dyl. mot
han ansvara ju för det jobb hans firma utfört
men det är svårt för en lekman att kontrollera
du får lita på att han gjort det riktigt
sen så är det inte alltid genomförbart det som kunden vill ha utfört
ibland för föreskrifter å ibland för det är tekniskt omöjligt

Det är förstås under förutsättning att den föreslagna åtgärden är i linje med regler och tekniskt möjlig.

Jag skulle kunna göra jobbet. Men saknar behörighet. Så jag borde kunna kontrollera att jobbet är korrekt iaf. Spänning mellan skyddsjord och chassi, ledarfärg, avskalning, dubbelmatning, osv.. borde gå att kolla åtminstone.

Sen är oftast bättre att förhindra olyckor än att få ett skadestånd efter fullbordat faktum.

Redigerat:
Referenser tror jag personlligen är nyckelordet...jag skulle aaaldrig anlita hantverkare utan ett gott betyg från någon jag känner som anlitat dom först.

Danne031 skrev:
Referenser tror jag personlligen är nyckelordet...jag skulle aaaldrig anlita hantverkare utan ett gott betyg från någon jag känner som anlitat dom först.
Ja.. jag skulle oxo gå på referenser.. fråga grannar osv.. Man måste ju ändå anta att alla elfirmor gör säkra jobb enligt alla regler och lagar som finns.

En elektriker har väl aldrig städat efter sig eller? Och tvingar man dom så gråter dom ut hos facket och därefter strejkar dom.

Vi städar alltid.

Aldrig fått någon som klagat på städningen.

Men en städare för 390 kr + moms, visst då kan jag städa hela dagarna.

Då skall jag be alla beställare i Göteborg anlita er. Här nere städar dom då inte efter sig.

skitiga göteborgare.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.