Byggahus.se

Hur vet man säkert att andra budgivare inte är "mäklar hittepå"?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Vi spanade in en tomt att bygga på som vi tyckte var tillräckligt bra. Inte drömtomten, men helt okej. Eftersom vi inte var superintresserade avvaktade tills visningen varit och fick då veta av mäklaren att en annan familj var intresserad. Det tog dem lite tid att få allt klart med husleverantör och bank, vi la inget bud för vi tänkte att hoppar de av kanske vi kan få tomten under utgångspris. Några veckor gick, slutligen hör mäklarn av sig att den andra intressenten har lagt ett bud på det begärda priset. Där föll planen att lägga ett bud under utgångspris tänkte vi och la ett lite högre bud, med tanken att de säkert bjuder över igen och då får det vara.

Mäklaren ringde idag och sa att den andra familjen går inte högre än utgångspris och säljaren vill sälja till oss.

Hur kan vi veta att den andra familjen existerade? Kan mäklaren bara hitta på att de lagt ett bud för att få oss att lägga ett bud? Kan vi kolla detta på nåt sätt innan kontrakt? Detta är i Stor-Göteborg där det ändå är lite brist på tomter..

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Tja, det finns ju bara ett sätt att få veta .. tacka nej ... :)

3. T
    Husägare · Nivå 10
    Säg att ni ångrat er lite grann också.. Så får mäklaren bekänna färg!

4. P
    Medlem Nivå 5
    Hur mycket över utgångspris var erat "högre" bud?

5. C
    Medlem Nivå 1
    Utgångspris var 1,3 milj och vi la 1,35 milj.

6. platon1980
    Medlem · Nivå 7
    Om ni vinner "budgivningen" ska ni få en lista på andra budgivare. Men det är väl först vid kontraktsskrivning, men så länge ni inte signerat kan ni kontakta den andra budgivaren.

Jag tror dock inte alls på att det finns en annan intressent i just detta ärende.

• Laddar…
  7. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Här har lagstiftaren misslyckats lite anser jag. Du har rätt att få veta vem du bjudit emot om du blir utvald att köpa, men inte innan du skriver på, inte ens när du precis skrivit på utan när det är dags för tillträde (vilket kanske i fallet av en tomt råkar vara vid samma tillfälle).

Det skulle förvåna mig mycket om det inte finns någon som säger sig vara budgivare i detta fall. Mäklaren har egentligen väldigt lite att vinna på att anlita någon som inte är riktig budgivare och väldigt mycket att förlora. Säljaren däremot kan ju komma överens med en kompis som "lägger ett bud". Hur du ska kunna avslöja den bluffen är inte lätt, om det nu är en bluff. Enda sättet att vara lite säkrare är att tacka nej, med risk att tomten sälj till den andra budgivaren.

• Laddar…
  8. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt du skall få en lista i samband med kontraktsskrivningen. Det är dock inte så mycket värt. Du kan ju omöjligen veta om namnet på listan är säljarens/mäklarens kompis, som vidtalats.

Häromveckan när min dotter köpte bostadsrätt (med två avhoppade budgivare, hon köpte nästan 200 000 under "vinnande bud"), så var listan ett skämt. Mäklaren hade gjort en lista med förnamn och i vissa fall smeknamn och ett telefonnummer. Värsta raden var "Krille 076....". De flesta av numren var inte sökbara på eniro eller hitta.se.

Dock gick det via telefonnumret att identifiera den vinnande avhoppade budgivaren, och genom att söka uppgifter om honom på nätet så tror jag att jag vet vem det var på visningen. Så det var troligen en äkta budgivare..

9. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Tittar man på hemnet och filtrerar man på tomt som är under budgivning, då finns det egentligen inga tomter som har bud utöver utgångspriset, så det finns kanske inte många tomter tillgängliga, men det är absolut köparens marknad.

• Laddar…
  10. H
    Moderator · Nivå 25
    Det var för några år sedan en mäklare som på TV erkände att hon ibland lade in falska bud. Hon påstod då att det ibland behövdes för att få igång budgivningen. Ibland kan det finna 4 - 5 seriösa intresserade spekulanter, men ingen vill lägga första budet, alla väntar ut varandra, antagligen i hopp om att de andra skall tröttna eller hitta mer intressanta objekt. I det läget menade den mäklaren att man kunde behöva lägga ett bud för att tvinga spekulanterna att "bekänna färg". Då var ju målet att detta första bud skall ligga lång under förväntat slutpris. Jag kan ha viss förtåelse för agerandet, även om det rent formellt givetvis är väldigt fel.

11. C
    Medlem Nivå 1
    Hur kan jag veta vilken den andra budgivaren är? Be mäklaren uppge det? Vad får dig att tro att det inte finns en annan intressent (bara nyfiken på dina tankegångar)?

12. C
    Medlem Nivå 1
    Ja, det kan vara förståeligt. Det var ju precis det vi gjorde.. avvaktade.

13. C
    Medlem Nivå 1
    Har också gjort den sökfiltreringen, av någon anledning står inte tomten som vi lagt bud på som "Budgivning pågår".. kanske dröjer några dagar? Första budet lades i måndags (om det nu var ett äkta bud).

14. C
    Medlem Nivå 1
    Håller med om att man borde ha rätt att se den listan innan man signerar, kommer definitivt fråga om det. Lite betryggande att tänka att mäklaren har mycket att förlora på att hitta på!

15. T
    Husägare · Nivå 10
    Men spela spelet långsamt då. Det är väl bara att säga till mäklaren att du är lite tveksam till att det verkligen fanns någon mer budgivare. Eller säg att banken ångrade sig och att du bara har 1,1 att buda nu.
    Du låter ju inte supersugen på tomten egentligen...? Då är det ju bara att slowspela.

• Laddar…