I
Hej,

Jag köpte en 45x95x4800 regel som omgående sågades ner och sattes ihop till en gjut ram (120x60). Redan vid montering märker vi av att virket vridet sig något, man fick ta i lite för att få det att gå ihop fint. Kontrollerar man med vinkelhaken i efterhand så är hörnen korrekta men lägger man den på garagegolvet så kan man se att den inte ligger jämnt. Man kan såklart fundera på om golvet är jämnt men det tror jag faktiskt det är.

I ett försök att räta ut ramen har jag lagt par säckar pellets på 2 av hörnen men efter 2 dagar har det egentligen inte hänt något alls. Trampar man ner i ena hörnet så åker det andra hörnet upp.

Hur kan man få en känsla för om ramen är rak eller inte? Och hur rätar man ut virket? Går det ens? Kanske spelar det ingen roll så länge som det inte slår på flera cm?

MVH

Edit, när vi ändå pratar gjutform, stämmer det att man kan pensla på tunt lager matolja, ex rapsolja på insidan av formen för att den ska släppa lätt? Eller bör man klä insidan med spånskiva gjord för gjutning?

Att olja gjutformen gör att det släpper lättare, du kan använda matolja om du vill.

Du kan även fästa byggfolie på formen.
Normalt använder man formplyfa eftersom den är slät. Men kör du byggfolie kan du köra vanlig plywood.

Dina reglar går säkert bra att gjuta mot, förr använde man ohyvlat virke och det duger än i dag. Vanligt hyvlat regelvirke och matolja som formolja kommer funka fint.

Vad är det du skall gjuta? Är det nån större gjuthöjd? De kan ju gå att du kapar av regeln/reglarna som slagit sig där det är som värst eller förslagsvis mitt på formen sen riktar du med ett långpass eller liknade så skarvar du bara där med en ny 45x95 bit. Har regeln slagit sig är det lögn i helvete att få de rakt igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.