Hej,

Har lite planer på att plocka bort väggar i vårt hus. Huset är ett souterränghus byggt 1938 och väggarna i övre planet är byggda med stående tvåtumsplank. I nedre planet är väggarna av någon form av stenmaterial.

Huset har valmat tak och takstolarna går ner mot ytterväggarna samt "stödstolar" någon meter in från ytterväggarna men bara på husets långsidor. (konstigt förklarat, men visas delvis till höger i den första bilden). På husets gavel går takstolarna endast ner mot ytterväggarna.

I övre planet vill vi ta ner (helt eller delvis) väggarna som omger trappan mellan kök och vardagsrum. Jag tror att golvbjälkarna går vinkelrätt mot de väggar vi vill ta ner. Golvbrädorna ligger nämligen parallellt med dessa väggar.

Hur vet man om dessa väggar är bärande? Vad behöver man för ytterligare information för att ta reda på detta?

Tack på förhand,
Samuel

• Ritning_1 markerade väggar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning_2.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Tycker det ser ut som att den övre av de väggar du ringat in kan vara en hjärtvägg som bjälklaget vilar på.

Oftast är den vägg du vill ta bort en s.k hjärtvägg. (Som går mitt i huset). I ditt fall kan det vara möjligt att ta bort den. Det är inte säkert att den är bärande. Du har ingen övervåning ovanpå detta och det avgörande är helt hur dina takstolar är konstruerade. Det lilla man ser på skissen är inte tillräckligt för att uttala sig om detta. En takstolstillverkare kan ge svar på denna fråga. Jag har själv haft ett suterränghus där en vägg liknande den som du vill ta bort var borttagen utan problem. Där var takstolarna självbärande.

Hej igen,

Tack för svaren så här långt. Jag klättrade upp på vinden och tog en bild på takstolarna, om det kan vara till någon hjälp. Bilden är tagna längs med huset, så att stolarna till vänster i bild är husets långsida (väggen längst upp på ritningarna i tidigare inlägg). Kan bilden generera ytterligare information om väggen är bärande?

Vart får man annars tag på en konstruktör eller liknande som kan komma och titta på det?

Vet någon om den nedre av de två markerade väggarna på bilden i första inlägget kan vara bärande?

Tack igen,
Samuel

• takstolar liten.jpg
    Skapa konto
Min tanke är när jag ser det är att den övre av de två väggarna har nog en bärande förmåga men kanske inte så extremt om man inte har så mycket ovanför där men ändå.

Sen undrar jag om du tänkt ha trappräcke eller ska det vara slätt golv och sen kommer trappan som ett hål i golvet :blushing:
för ska du ha ett räcke så gör det inte så stor skilnad om du sätter upp en eller två pelare på typ 4x4'' som du också kan fästa trappräcket i så blir det stadigare med än om du bara fäster det i golvet där.

• Gilla
robbie78_c
  • Laddar…
Jo, visst ska det vara ett räcke vid trappan. Tanken från början har varit att sätta en limträbalk mot taket där befintlig vägg är och då kommer det även finnas pelare som stöttar balken. Det jag vill komma runt är att behöva göra en bygganmälan med allt det för med sig.

Fortfarande ingen input om den nedre väggen?

Vart ska jag vända mig?

MVH
Samuel

Sam_u_El skrev:
Fortfarande ingen input om den nedre väggen?
Den verkar inte ha något stöd i källaren och sitter någorlunda nära både en yttervägg och nära den övre väggen, medan bjälkarna i takstolarna ligger tvärs över dem om jag tolkar ritningen rätt, så det verkar osannolikt att den nedre skulle vara bärande.

Du visar inte hela takstolarna i bilden, men man ser i alla fall inga stag i mitten, så det verkar rätt troligt att bjälkarna under golvet på vinden vilar på den övre väggen. Borde funka bra med lodräta reglar under bjälkarna, vilket det troligen finns i väggen nu.

• Gilla
Gani
  • Laddar…
Uppföljning långt senare (främst för att jag själv gillar när trådar får "slut").
Det blev en limträbalk i öppningen av den övre väggen, samt förstärkt med regelvirke (2st skruvlimmade 45*145 om jag minns rätt) i den nedre väggen. Jag hade inga problem med att utföra arbetet som om väggen var bärande, men ville komma ifrån kommunens krav på bygganmälan. Efter lite diskussioner med byggnadskontoret verkade det ganska godtyckligt vad gällde bestämning av bärande väggar, så vi fick grönt ljust för att köra utan bygganmälan.

• Gilla
Hus&Kärlek och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.