Byggahus.se

Hur vet jag om väggen är bärande eller ej?

1. E
    Medlem Nivå 5
    Ok då förstår jag. Tack för den fina förklaringen.

2. E
    Medlem Nivå 5
    Precis när jag trodde att allt var ok så upptäckte jag en sak som gör mig orolig. Jag har nu tagit bort en bit spånskiva där den gamla portalen satt och kan se att på andra sidan portalen sitter det också en spånskiva. Bra så långt. Men när jag tog bort en spånskiva till höger om portalen så ser jag att det finns 45 mm isolering bakom och bakom den en ca 70mm tjock lättbetong vägg. Huset byggdes alltså med en 70 mm leca vägg och vid ett senare tillfälle har någon sågat upp en portal i lättbetongen och satt reglar och en spånskiva utanpå lättbetongen. Troligen för att göra väggen lite tjockare så att portalen också blir tjockare. Sedan har någon satt igen portalen med en spånskiva. Nu till min fråga. Kan jag ta bort väggen nu när jag sett att den är gjord i lättbetong eller är det en del av konstruktionen i huset? Alltså bärande eller på annat sätt stöttande?

Redigerat 25 mar 17:31
  3. P
    Medlem · Nivå 3
    Kan du ta en bild på pelaren som stagar upp ytterväggen intill väggen du vill riva? På motsatta sidan av huset finns det ingen sådan här vägg? Har du källare även på den sidan eller sutteräng?

4. E
    Medlem Nivå 5
    Här kommer bilden. Förstår inte riktigt din fråga om motsatta sidan. Det är källare hela huset.