Byggahus.se

Hur vet jag om väggen är bärande eller ej?

1. E
    Medlem Nivå 5
    Hur vet jag om väggen är bärande eller ej? Taket i källaren är betong som vilar på leca väggar. Dom väggarna är utan tvekan bärande ;)

Jag vill ta bort väggen på fotot för att få ett större rum. Någon gång har någon gjort en portal på ca 150 cm bredd mitt i väggen. Sedan har dom satt igen den för att få en hel vägg igen. Jag vill ta bort hela väggen. Väggen är reglad med 45x90mm träreglar med 10mm spånskiva på varsin sida om reglarna. Genom att det är spånskiva som används så känns det som att väggen inte är original från när huset byggdes på 70-talet. Kan tillägga att restan av huset är leca. Till och med innerväggar som är byggda av lite smalare leca. Den andra bilden visar mer tydligt hur taket ser ut.

Redigerat 15 mar 10:38
  2. P
    Medlem · Nivå 3
    Troligen inte bärande då bjälklaget spänner i andra riktningen. Men det skulle kunna vara en stabiliserande vägg som ska ta horisontella krafter. Du kommer säkerligen få mer uttömmande svar inom kort. ;)

• Laddar…
  3. E
    Medlem Nivå 5
    Tack för svaret. Kan säga också om det har någon betydelse att rummet är ca 5 meter långt och 4 meter brett. Samma storlek på rummet på andra sidan väggen. Det jag försöker säga är att det inte finns något annat än lecaväggarna som bär upp taket på så pass lång sträcka som 10 meter. Så det känns konstigt om väggen skulle behövas just där.

4. Bästa svaret

P
    Medlem · Nivå 3
    Den är inte bärande för vertikala krafter. Den kan vara stabiliserande men det är inte heller troligt eftersom du har ett styvt bjälklag där de horisontella krafterna förs via detta till stabiliserande ytter/innervägg. Hur långt har du till yttervägg/innervägg av leca till vänster och till höger i bild?

5. E
    Medlem Nivå 5
    Jag har ritat en bild för att göra det lite tydligare. Där har jag även mått och det fönster du ser på en av bilderna så att du lättare kan orientera dig. Detta är bara en liten del av huset då det är byggt som ett L. Det är ett stort hus på 184 kvadrat med lika stor källare.

6. P
    Medlem · Nivå 3
    Du kan riva väggen.

7. J
    Medlem · Nivå 23
    Bjälklaget består antagligen av lättbetongelement. Sådana brukar aldrig vara upplagda på träregelväggar. Så väggen är säkert inte bärande. Tillverkningen av spånskivor kom igång i slutet av 60-talet. De innehöll väldigt mycket formalin på den tiden. De blev snabbt mycket populära pga sitt pris och användbarhet. Inte minst kunde man göra sängar billigt och enkelt.

• Laddar…
  8. E
    Medlem Nivå 5
    Formalin är tydligen giftigt. Är det något jag bör tänka på när jag river väggen? Jag vet inte hur gamla dessa spånskivor är och svårt att ta reda på.

Redigerat 15 mar 14:44
  9. J
    Medlem · Nivå 23
    Det mesta av formalinet är säkert inte kvar så det behöver du nog inte oroa dig för. Det har försvunnit ut i luften. Jag vill passa på och korrigera mig något när det gäller spånskivor. Den stora produktionen kom igång i slutet av 60-talet, tydligt länkat till miljonprogrammet, men materialet har funnits längre. Jag kom plötsligt ihåg att jag byggde en bokhylla av fanerad spånskiva i slöjden i början av 60-talet, men då var det nog mest ett möbelmaterial.

Väggen som du vill ta bort kan ha en stabiliserande funktion. (Fast då borde det finnas en likadan på husets andra sida också.) 10 meter långa murar av lecasten brukar kräva sidostabilisering, lite beroende på jordtryck mm. Det kan hända att det har funniys väggar som nu är borttagna. Värt att kolla.

• Laddar…
  10. E
    Medlem Nivå 5
    Jag har glömt att tala om att det finns pelare på några ställen på ytterväggarna. Kan dessa ha en stabiliseringsfunktion?

11. J
    Medlem · Nivå 23
    Ja. Kan du inte rita in dem på din skiss.

12. E
    Medlem Nivå 5
    Pelarna i svart. Finns även på andra ställen i huset.

13. J
    Medlem · Nivå 23
    Vad bra! Då har jag inga invändningar mot att riva väggen.

• Laddar…
  14. E
    Medlem Nivå 5
    Kan du förklara hur dessa pelare fungerar? Jag förstår vertikala krafter men stabiliserande?

15. J
    Medlem · Nivå 23
    De styvar upp lecamuren i sidled och hindrar den från att bukta inåt. En källarvägg är utsatt för jordtryck. Väggar ovan mark för sidolaster pga vind.