Jag har en elpanna CTC Master 103-9 från senare delen av 80-talet. Har aldrig brytt mig så mycket om att ha någon koll på den mer än att jag ställer om mellan vinter och sommarläge. Pannan har viss återvinning/värmning av luften via ventilationssystemet men ger också varmvatten till elementen.

Nu när det blivit lite kallare ute får jag inte ut någon värme till elementen, de är iskalla trots att jag skruvat upp dem på max och pannan är i vinterläge. Termometern, eller vad det nu är för något, i pannan står på 20 grader. Jag får riktigt bra med varmvatten i duschen och övriga kranar men alltså ingen värme till elementen.

Vad kan vara fel? Kan pannan vara slut? I så fall borde den ju inte ge varmvatten till duschen tycker jag.

kolla cirkulationspumpen

gaia skrev:
kolla cirkulationspumpen
Ehhh... ok. Jag är helt obildad på detta, vet inte ens var den sitter eller hur man kollar den.

Men säg att det är fel på cirkulationspumpen, är de värt att byta ut den på en så pass gammal panna/värmepump?

Hur kan det komma sig att tempen i pannan står på 20 grader men att jag har bra tappvarmvatten ändå???

Pumpen är nog bara avslagen...när du hittar den och skulle vara osäker om den går eller inte tips!.ta en skruvmejsel och tryck mot pumpen och lyssna...då hör du ;)
20C ?Kan det vara tilloppsvatten tempen till raddarna=Därför dom är så kalla?
För det lär inte vara vv temp....

Mvh

C
Har du ingen brytare, typ "cirkulationspump till"?
Är du säker på att du har nåt värmebehov (är det kallt inne?)? Den är antagligen styrd med en utegivare och en motoriserad shunt, så behövs ingen värme släpper den inte på nån.

Cirkulationspumpar kan fastna. För att kolla:
Öppna kåpan den sitter bakom (oftast nertill på pannan).
Leta rätt på en apparat som ser ut ungefär såhär (cirkulationspump):
5731411-large.jpg
Ta en stor platt skruvmejsel och sätt den mot dom blänkande skruven på framsidan.
Sätt andra änden mot ditt öra eller mot käkbenet/tinningbenet, så lär du höra om den går.

Går den inte:
Stäng av strömmen till cirkulationspumpen (gissningsvis "sommarläge")
Ta fram en trasa/handduk som du inte är rädd om.
Öppna den blanka stora skruven på pumpen och håll trasan lite nätt intill (det kommer lite vatten men inte så mycket).
Bakom finns änden på axeln på cirkulationspumpen. Sätt skruvmejseln i spåret i axeln och vrid fram och tillbaka tills det går lätt.
Obs! Det går att göra detta med spänning på pumpen, men när du får igång den kommer mejseln rycka till, så var beredd på det. Var beredd på det ändå, ifall du inte har lyckats bryta strömmen till mejseln.

Och berätta här om det funkade.

Känn efter om röret fram till cirkulationspumpen har någon värme och sedan röret efter pumpen likaså. Har du ingen värme fram till pumpen kan det vara kontaktor- eller temperatursäkringsproblem så att vattnet inte värms upp. Pumpen kollar du igenom att skruva av ett lock med stor skruvmejselskåra i änden av pumpen, och sedan sticka in en skruvmejsel i hålet och känna att axeln roterar och ett skrapljud erhålles. Det kan komma ut lite vatten ur hålet men det är ofarligt lite. Om allting är OK ända hit har troligen alla termostaterna varit inskruvade (stängda) över sommaren och ventilkäglorna har fastnat i stängt läge. Ta bort termostatdelen och känn ifall stiften fjädrar tillbaka när du trycker in dem. Gör dom inte det, så sitter dom fast och stänger cirkulationen i elementen. Har de fastnat blir det till att gå djupare in i ventilerna.

Verkligen stort tack för era bra och pedagogiska råd! Otroligt bra att få en bild så jag ser vad jag ska leta efter. Jag ska försöka hitta cirkulationspumpen ikväll och lyssna efter om pannan går. Och jag ska känna på rören, varmt kallt vid sidan av pumpen.

Någon jag pratade med idag sa något om en shunt. Någon slags grenledning enligt Wikipedia. Är det något som kan vara fel med den? Något att ge sig på?`Var sitter den i så fall?

Shunten styr hur mycket varmare eller svalare vatten som skall gå ut i din värme-elementslinga beroende på yttertemperaturen, om du har en utomhusgivare styr densamma shunten automatiskt på så vis att när temperaturen utomhus sjunker på kvällen så blandas varmare vatten in i elementkretsen, så att du ändå har dina 21 - 22 grader i huset utan att du behöver åtgärda något själv och det motsatta händer på dagen när yttertemperaturen stiger, då minskas vattentemperaturen till elementen. Den kan i sällsynta fall styras av en inomhusgivare, men då blir det en fördröjning innan det märks att yttertemperaturen gjort att innetemperaturen blivit lägre ocg shunten regleras upp. Förr hade man en manuell reglering av shunten, så man fick bestämma och vrida på den själv, shunten är altså en blandningsventil.

C
Du kan även känna på själva pumphuset, är det varmt går antagligen pumpen, men som sagt, prova att lyssna.

Shunt, som MIXTRAREN sa ovan, är en apparat som blandar vatten för att bestämma vilken temp du får på dina element. För att specifisera gör den så att den blandar varmt vatten från själva pannan med kallt vatten som kommer tillbaka från dom avkylda elementen. Mer returvatten -> kallare. När den tar pannvatten för den tillbaka returvattnet från elementen till pannan igen, för att värmas upp på nytt.

Det som skulle kunna strula här är att själva motorn som styr shunten inte går, kanske för att den är trasig, kanske för att den har kärvat fast. Det brukar gå att shunta en motorstyrd shunt manuellt, oftast genom att man trycker in en knapp och vrider på ett vred.

Shunten kan se ut ungefär såhär:
ESBE_produkter.jpg

Motorn på shunten kan se ut ungefär såhär (fast på din gamla panna har den förmodligen en äldre design):
51624.jpg

Hmmm jag har lyssnat på cirk.pumpen som verkar gå. Dock fanns bara 20 grader att flytta runt i systemet vilket givetvis inte räcker till för att värma med utetemperatur runt 3-5 grader nattetid som det varit de senaste dagarna.

Jag funderar på om det är själva värmepumpsdelen, kanske kompressorn, som inte hänger med längre. Jag hittade ett vred för elpanna som stod på 5 och när jag vred detta till 50 ökade temperaturen avsevärt i pannan och värmen forsade ut till radiatorerna.

Jag vet inte, men jag gissar följande: Värmepumpsdelen är slut och min ändring av termostaten för elpatronen (?) från 5 till 50 gjorde att pannan började tillverka varmt vatten. Det borde i så fall innebära att jag nu kör på tillsatsvärme trots att det är plusgrader ute och det lär ju bli dyrt till vintern när temperaturen sjunker ytterligare.

Eftersom frånluftsvärmepumpen är från 1986 är det frågan om den inte har gjort sitt.
Vad tror panelen om min teori?

Och om jag ska ge mig på nytt, vad rekommenderas i så fall? Det jag lärt mig under dagen är att det finns två huvudspår. Antingen IVT eller Nibe, dvs konventionella frånlufsvärmepumpar med tämligen måttlig effekt eller Comfortzones motsvarande med betydligt högre effekt och mindre behov av tillsatsvärme (=dyr el). Vad rekommenderar ni?

Min IVT 490 från 2002 har bara gått felfritt året runt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.