6 151 läst · 28 svar
6k läst
28 svar
Hur vet jag om mina kommande vitvaror behöver 3 fas?
Sida 1 av 2
Hej.
Inleder med att detta är mitt första inlägg och jag är väldigt grön gällande detta så hoppas ni har överseende. Vi har köpt en bostadsrätt och nu har en elektriker varit där och dragit om all el. Hans språkkunskaper är lite bristfälliga men han nämnde att det är draget med fas 2 till köket. Jag tänkte inte mer på det men sen har jag hört en massa om fas 3. Vårt nya kök och vitvaror har inte anlänt än men jag skulle vilja kolla upp i förväg om något behöver fas 3 och jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter?
Jag har kollat igenom digitala installationsdokument och hittar att saker behöver ex 220-240 v och 50hz men det säger mig inte så mycket. Det verkar vara vanliga stickkontakter till allt men skulle vara skönt att vara mer säker.
Det handlar om:
Tvättmaskin, kombiugn, diskmaskin, kombinerad kyl frys och vinkyl.
Inleder med att detta är mitt första inlägg och jag är väldigt grön gällande detta så hoppas ni har överseende. Vi har köpt en bostadsrätt och nu har en elektriker varit där och dragit om all el. Hans språkkunskaper är lite bristfälliga men han nämnde att det är draget med fas 2 till köket. Jag tänkte inte mer på det men sen har jag hört en massa om fas 3. Vårt nya kök och vitvaror har inte anlänt än men jag skulle vilja kolla upp i förväg om något behöver fas 3 och jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter?
Jag har kollat igenom digitala installationsdokument och hittar att saker behöver ex 220-240 v och 50hz men det säger mig inte så mycket. Det verkar vara vanliga stickkontakter till allt men skulle vara skönt att vara mer säker.
Det handlar om:
Tvättmaskin, kombiugn, diskmaskin, kombinerad kyl frys och vinkyl.
De allra flesta vitvaror drivs/fungerar med 1-fas. Sen vill man ändå sprida ut/fördela belastingen på flera olika faser. Fram för allt gäller det spisens olika plattor och ugnen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Allt du räknar upp är vanligen 1-fas, "230 V~".
Möjligen kan ugnen vara tvåfasig, fast fortfarande troligen med elementspänningen 230 V. Den ska då vara märkt "400 V 2N~". Är den märkt "400 V~" kan det krävas lite speciella åtgärder.
För häll och spis brukar det vara lite mer komplicerat, men den har du redan på plats eller?
Vad du mer behöver titta på är antalet grupper som betjänar dessa vitvaror. En 1-fasgrupp har normalt säkringen 10 A, dvs max 2300 W. Tvätt och disk kan ligga lära denna effekt och behöver två separata 10 A-grupper för att kunna användas samtidigt.
Ugn har ofta en märkeffekt på över 3000 W och behöver därför en egen gruppledning på 16 A.
Detta ska framgå av din gruppförteckning som elfirman har gjort. Annars får du ha hem elfirman igen så att de får upprätta en sådan.
Sedan finns frågan hur stor din mätarsäkring är? Det hjälper inte att dra fram flera grupper om mätarsäkringen ändå inte tillåter att du kör alla tunga vitvator samtidigt.
Möjligen kan ugnen vara tvåfasig, fast fortfarande troligen med elementspänningen 230 V. Den ska då vara märkt "400 V 2N~". Är den märkt "400 V~" kan det krävas lite speciella åtgärder.
För häll och spis brukar det vara lite mer komplicerat, men den har du redan på plats eller?
Vad du mer behöver titta på är antalet grupper som betjänar dessa vitvaror. En 1-fasgrupp har normalt säkringen 10 A, dvs max 2300 W. Tvätt och disk kan ligga lära denna effekt och behöver två separata 10 A-grupper för att kunna användas samtidigt.
Ugn har ofta en märkeffekt på över 3000 W och behöver därför en egen gruppledning på 16 A.
Detta ska framgå av din gruppförteckning som elfirman har gjort. Annars får du ha hem elfirman igen så att de får upprätta en sådan.
Sedan finns frågan hur stor din mätarsäkring är? Det hjälper inte att dra fram flera grupper om mätarsäkringen ändå inte tillåter att du kör alla tunga vitvator samtidigt.
Svårt att f tag på en svensk-talande elektriker. Senast elektrikern som var hos mig talade bara engelska, han var från Polen tror jag.. Jag har försökt få tag en nu men det är Lååååånga väntetider framförallt nu med när allt fler jobbar hemifrån o med Jultider dessutom..[/QUOTEC Carlk skrev:
Det finns även 13A säkringar som kan ersätta 10A i de fall som tex ugnar drar mer än 1-fas 2300W. Kontakta en elfirma som får kontrollera om kablarna mellan central och tex ugn är korta nog och om de kan byta ut säkringen åt dig. Detta är INTE något du gör själv.
Är elektrikern eller firman auktoriserad? Går att kolla upp på elsäkerhetsverkets hemsida . Kan eventuellt bli bekymmer med försäkringar annarsT th3stinger skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Kan du ge en källhänvisning till att det blir bekymmer med försäkringen om man inte anlitat en elfirma med rätt papper?
Nu vet jag inte hur mkt köksutrustning du tänkt ha. Men vi normalfallet skulle jag säga att det känns riktigt snålt med bara 2 faser till all utrusning i köket. Det kommer troligen inte var görbart om det inte är riktigt stora säkringar...
Ungefär så ja! I händelse av olycka utreds det om elanläggningen är säker för husägaren har ansvaret att se till att den är det.useless skrev:
Är allt kopplat enligt gällande regler är det nog lugnt. Är det nåt fel kan man hänvisa till auktoriserad firma som gjort jobbet om man har nån form av dokumenterad arbetsorder , faktura etc,
Inte direkt, men som husägare har man ansvaret att se till att elanläggningen är säker Händer det nåt pga att nån som inte behörig gjort eller kopplat fel misstänker jag att försäkringsbolaget inte gillar det och reducerar ersättningen. Blir nån skadad pga felaktig inkoppling blir nog polisen inblandad.Bo.Siltberg skrev:
sen kanske det är hypotetisk och teoretiskt men ändå , det är rätt hårda krav på en elektriker