Hej,

Det här elementet ställer till det en del för möbleringen i vårt (svårmöblerade) vardagsrum. Vi funderar på att ta bort det, men är osäkra på vad det skulle innebära för inomhusklimatet.

Själva arbetet gissar jag att en rörmokare kan göra, men det är nog inte alla rörmokare som kan råda om det är en bra idé eller inte, och huruvida det skulle behövas kompletteras med något alternativ (vad det nu är).

Så vilken typ av hantverkare/expertis kan jag vända mig till, vem ska jag kontakta?

(Jag inser att det finns gott om hjälpsamma personer i detta forum som kan tipsa, men jag gissar att för att svara säkert så behöver man besöka huset)
Vit radiator under fönster i ett vardagsrum med leksaker på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus byggt 1930-1950? Då är det nog en dåligt idé, med avseende på vinterkyla...

G Gunman skrev:
Hej,

Det här elementet ställer till det en del för möbleringen i vårt (svårmöblerade) vardagsrum. Vi funderar på att ta bort det, men är osäkra på vad det skulle innebära för inomhusklimatet.

Själva arbetet gissar jag att en rörmokare kan göra, men det är nog inte alla rörmokare som kan råda om det är en bra idé eller inte, och huruvida det skulle behövas kompletteras med något alternativ (vad det nu är).

Så vilken typ av hantverkare/expertis kan jag vända mig till, vem ska jag kontakta?

(Jag inser att det finns gott om hjälpsamma personer i detta forum som kan tipsa, men jag gissar att för att svara säkert så behöver man besöka huset)
[bild]
Om det är ett gammalt hus som har fått nya fönster och tilläggsisolering så kan det säker gå beroende på om det finns fler i rummet.

Stäng av det en vinter för att testa om ni klarar er utan.

Viktigt att veta:
rummets storlek
antal, typ och storlek på andra element
typ av värmekälla (värmepump, oljepanna, vedpanna, eluppvärmt panna). Med dessa uppgifter kan man ungefär räkna ut det.
Elementet sitter där av en anledning. Tar du bort det kommer du få kallras.
Har du källare går det förmodligen hyfsatt lätt att flytta elementet till annan plats i rummet.

Vad vinner du på att ta bort radiatorn? Det är ju ändå ett fönster där så någon större bokhylla är väl inte aktuellt och att ställa en soffa framför är inga problem, visst lite värmesvinn men du slipper kallras från fönstret.

Tack för input!

Frågan var alltså vart jag ska vända mig till för att få (någorlunda) säkert besked om huruvida det är en bra eller dålig idé att ta bort elementet. En "vanlig" rörmokare är det inte gissar jag, så vilken typ av hantverkare/expert?

Bygg/ fastighets/ VVS ingenjör kanske Afry fd Ångpanneföreningen en otroligt bra konsult firma inom det område du söker, grejen är bara att hos oss erfarna husägare så får du råd gratis, att ta bort radiatorer utan att ersätta det med ett alternativ är sällan en bra idé , vill du ha en konsult som säger samma sak för 4000 så är det upp till dig.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.