Renoveringsnovis
· Göteborg
· 24 inlägg
Hej!
Vi håller på att renovera ett gammalt hus från 50-talet. Ambitionen är att behålla de gamla sektionsradiatorerna men i ett av rummen så har tidigare ägare bytt till en panelradiator.
Tanken är nu att beställa ett eller två nya sektionsradiatorer från Lenhovda radiatorfabrik till det rummet. Beräknad rumseffekt är 1505 W enligt dimensioneringsguiden. Jag har dock svårt att förstå hur om jag har ett låg- eller högtemperatursystem. Hur tar jag reda på det? Vårt hus värms upp av fjärrvärme via Göteborgs energi.
Tacksam för input!
Vi håller på att renovera ett gammalt hus från 50-talet. Ambitionen är att behålla de gamla sektionsradiatorerna men i ett av rummen så har tidigare ägare bytt till en panelradiator.
Tanken är nu att beställa ett eller två nya sektionsradiatorer från Lenhovda radiatorfabrik till det rummet. Beräknad rumseffekt är 1505 W enligt dimensioneringsguiden. Jag har dock svårt att förstå hur om jag har ett låg- eller högtemperatursystem. Hur tar jag reda på det? Vårt hus värms upp av fjärrvärme via Göteborgs energi.
Tacksam för input!
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 24 inlägg
Du får ursäkta min dumma fråga men vart ser jag det? I fjärrvärmecentralen?
Ett lågtemperatursystem behöver max 55 grader framledningstemperatur med 45 grader returtemperatur för att hålla 20 grader rumstemperatur inne när det är som kallast på vintern vid DUT/DVUT, dimensionerande vinterutetemperatur. DVUT för Göteborg är -12,3 grader.
Ditt hus är numera lågtemp. Tidigare hade du uppvärmning med ved eller olja 80 grader högtemperatursystem. Radiatorytan behöver vara större med lågtemperatur för att få ut samma effekt som högtemperatursystem. Kan verka förvirrande då gamla system oftast är väldigt överdimensionrade.
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 24 inlägg
Jag ringde min fjärrvärmesleverantör nu och enligt dom så går det ut 45 grader när det är noll grader ute och 55 grader när det är -10 grader ute. Så jag har alltså ett lågtemperaturssystem (som sannerligen var ett högtemperaturssystem i och med att det funnits en oljepanna tidigare som någon var inne på).
Tyvärr kunde dom inte svara på hur jag själv kan se detta i min fjärrvärmescentral men jag hoppas på att teknikern som ska ringa upp mig imorgon kan guida mig. Jag måste ju sjutton lära mig hur det funkar... .
Stort tack för er input!
Tyvärr kunde dom inte svara på hur jag själv kan se detta i min fjärrvärmescentral men jag hoppas på att teknikern som ska ringa upp mig imorgon kan guida mig. Jag måste ju sjutton lära mig hur det funkar... .
Stort tack för er input!
Häng på en anliggningstermometer på utgående rör till värmekretsen så får du svaret.
Med fjärrvärme är det inte så noga med lågtemp/högtemp. Lite fördel högtemp förmodligen om ni straffas för höga flöden.
Men klart så vill ni inte handla för klen radiator.
Med fjärrvärme är det inte så noga med lågtemp/högtemp. Lite fördel högtemp förmodligen om ni straffas för höga flöden.
Men klart så vill ni inte handla för klen radiator.
Gå ner till din central och ta bilder på rör och mätare som du ser och posta dom här.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Det är egentligen ingen skillnad på låg eller högtemperatur, bara hur stora element är i förhållande till rummet.
Om man tilläggsisolerar så kan ett högtemperatur bli ett lågtemperatur.
Ställer man en soffa och hänger tjocka gardiner framför elementen så kan ett lågtemp bli ett medeltemp.
Golvvärme är ju ett superlågtemperatur system då hela golvet är element.
Protte
Om man tilläggsisolerar så kan ett högtemperatur bli ett lågtemperatur.
Ställer man en soffa och hänger tjocka gardiner framför elementen så kan ett lågtemp bli ett medeltemp.
Golvvärme är ju ett superlågtemperatur system då hela golvet är element.
Protte
Liknande trådar
-
Hur vet man om golvvärme måste vara på?
Värme allmänt -
Hur kan jag få upp dörren som golvet blockar?
Övrigt husrelaterat -
Hur vet ja om det är trappbrytare eller korsbrytare?
El -
Kan en kommun i efterhand ändra ett bygglov efter att byggnaden är byggd?Bygglovet följer detaljplan för området.
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Nibe f730 - hur vet jag om jag får in tillräckligt med luft?
Värmepumpar