Hej, jag har precis gjort mitt första bostadsköp och vill göra om lite. Jag öppna upp köket, men då måste jag riva två väggar. Har bifogat arkitetritningarna nedan. Hur vet jag om väggen mellan köket och sovrummet är bärande?

Frågan gäller lägenheten längst upp till höger på plan 2, alltså LGH nummer 1102.
Arkitektritning av plan 2 i en bostadsbyggnad som visar lägenhetslayouter, med lägenhet 1102 markerad längst upp till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bifogar även fasaden, och våning 0 samt 1.
Arkitektritningar av byggnadens fasader och sektioner, med detaljer och markeringar.
Skapa konto
Arkitektritning av lägenhetsplan för byggnadsprojekt, visar layouten för LGH 1102.
Skapa konto
Arkitektritning av lägenhetsplan för plan 1 med markerad lägenhet 1102 längst upp till höger.
Skapa konto

Är tacksam för alla responser då jag väldigt ny till allt detta :giggle:

Bästa svaret

Du har bara ritningar från ombyggnationen - det är konstruktionsritningarna som behövs. Men det är svårt att tro att väggen mellan kök och sovrum, eller övriga innerväggar runt sovrummet, är bärande. Men börja med att fråga styrelsen vad de kräver. Om de vet att väggen inte är bärande kanske du får svaret att inget tillstånd från dem behövs; om de inte vet kan de kräva att du tar in ett professionellt utlåtande.

En helt annan sak: Jag skulle gissa på att du sänker värdet på lägenheten om du tar bort sovrummet. Det är ju din sak, men det kanske vore bra att se till att det går att återställa utan alltför stora kostnader - i alla fall om du inte tänker bo där i många år.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Okej, tack för svaret! Jag har skrivit till styrelsen men har fortfarande inte fått svar. Får väl hoppas att det vet om väggen är bärande.

För övrigt är min tanke att riva båda sovrumsväggar och att sätta upp en ny vägg längre till höger så jag kommer i princip bara flytta på sovrummet. Tanken är att skapa en öppnare planlösning genom att kombinera kök och vardagsrum. Ska även fräscha till köket med en ny sten och nya luckor så hoppas att värdet går upp snarare än ner. :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.